  • 1. Data: 2010-06-04 11:10:59
    Temat: Wykorzystanie rur kanalizacyjnych do wentylacji
    Od: "Wojtek" <w...@w...pl>

    Witam

    Chciałbym poznać Wasze zdanie (szczególnie argumenty przeciw) odnośnie
    wykorzystania rur kanalizacyjnych - np szarych fi 110 - do nawiewania
    czystego powietrza do pomieszczeń mieszkalnych np za rekuperatorem.
    Przytoczę moje 'za' i 'przeciw':

    Za:
    - stosunkowo tanie (~ 7pln/m 110)
    - wytrzymałe mechanicznie (nawet nie ma porównania do tych białych gówien
    dedykowanych wentylacji)
    - szczelne
    - równe w środku - małe opory i mniej kurzu się zbiera
    - dostępne wszelkie możliwe kształtki (nawet redukcje 110 na wentylacyjne
    125)

    Przeciw:
    - potrzebna dodatkowa izolacja
    - mały wybór średnic (110 a potem dopiero 160 - droższe)
    - zakres temperatur??? - tu właśnie proszę o opinię
    - możliwe wydzielanie jakiś szkodliwych substancji do powietrza??? - i tu
    też nie wiem i proszę o opinię

    Głównie interesują mnie te o średnicy 110 - zwykłe szare. To idealny
    przekrój do wentylacji pokoi.

    Wojtek

  • 2. Data: 2010-06-04 12:26:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Wojtek wrote:
> [...]
    > - zakres temperatur??? - tu właśnie proszę o opinię
    > - możliwe wydzielanie jakiś szkodliwych substancji do powietrza??? -

    hm...

    zastosuj jednak rurę spiro (stalowa ocynkowana zwijana).

  • 3. Data: 2010-06-04 20:23:07
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 4 Cze, 13:10, "Wojtek" <w...@w...pl> wrote:
> [...]
    > też nie wiem i proszę o opinię
    >
    > Głównie interesują mnie te o średnicy 110 - zwykłe szare. To idealny

    To sa rury z PCV.
    Nawet, jesli nie wierzyc "ekologom", ze PCV wywoluje raka, to wierze,
    ze nawet POWAZNI producenci nie beda zwracali uwagi na staranny dobor
    materialow przy produkcji wyrobow sluzacych spuszczaniu g*wien.
    Jesli biora , nawet male ilosci , mieszanki z recyklingu, to jest to
    tego g*wna warte.
    Mendelejew moglby sie zdziwic, co potrafi sie wytworzyc, po
    kilkakrotnym przetopieniu tworzyw szt.
    Wdychanie tego to gwalt nawet na wlasnym garniturze genetycznym.

  • 4. Data: 2010-06-04 20:27:00
    Od: M <M...@o...pl>

    Marek pisze:

    > Mendelejew moglby sie zdziwic, co potrafi sie wytworzyc, po
    > kilkakrotnym przetopieniu tworzyw szt.

    Trochę pojechałeś po bandzie, bo przetopienie nie spowoduje reakcji
    jądrowych :-) więc się nowe pierwiastki nie pojawią. Raczej toksyczne
    związki (jeśli już) będące wynikiem reakcji chemicznych.

    M.

  • 5. Data: 2010-06-04 20:34:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    M wrote:

    > Trochę pojechałeś po bandzie, bo przetopienie nie spowoduje reakcji
    > jądrowych :-) więc się nowe pierwiastki nie pojawią. Raczej toksyczne
    > związki (jeśli już) będące wynikiem reakcji chemicznych.

    no i to już nie są dawno rury z PCV tylko z PP :)

    co nie zmienia faktu że do nawiewu powietrza do pokoi mieszkalnych bym tego
    nie używał.

  • 6. Data: 2010-06-05 04:37:54
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > co nie zmienia faktu że do nawiewu powietrza do pokoi mieszkalnych bym
    > tego nie używał.
    Pomarańczowych rur ludzie często używają do budowy GWC. W gruncie rzeczy to
    chyba wszystko jedno, czy rury są przed reku czy też po nim. "Wyziew"
    chemiczny latem będzie podobny.
    Może jednak nie jest tak tragicznie z tym zatruwaniem.
    Rury Rehau'a to też o ile pamiętam PP, tylko że z dodatkiem srebra.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-06-05 07:22:04
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Też nie wiem dlaczego tych rur nie można używać.
    PP to bardzo odporny chemicznie materiał, temperaturę wytrzyma i 95 C,
    co prawda podobno staje się łamliwy w temperaturze ujemnej - pewnie
    nikt nie będzie kopał w te rury po założeniu. Jeżeli jest odporny
    chemicznie to raczej nic się z niego nie wydziela - będzie wnosić
    setki razy mniej niż normalne zanieczyszczenia w powietrzu. Jeśli
    chodzi o budowanie się jakiegoś filmu aktywnego biologicznie to
    dotyczy to wszystkich rur, ma związek z ich chropowatością - rurę PP
    zawsze można wyparzyć gorącą wodą .....
    Jak wszystkie rury z tworzyw jedynie kwestia ppoż może być brana pod
    uwagę - wiadomo rozprzestrzenia ogień.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-06-05 10:17:52
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
    > Też nie wiem dlaczego tych rur nie można używać.

    Zwykłe rury PCV nie powinny być stosowane ponieważ:
    - nie są do tego dopuszczone
    - mają niskie przewodnictwo cieplne
    - mają gorsze parametry na odkształcanie
    - nie mają działania antybakteryjnego

    Ta ostatnia cecha jest chyba najważniejsza. Trzeba sobie powiedzieć, że
    latem to tam jest małe bajorko i dlatego na końcu GWC specjalnie buduje się
    studnię aby móc wybierać skropliny.
    Całość jest tak zrobiona, że przez tę część gdzie się te skropliny zbierają
    nie przechodzi czerpane powietrze (ślepa odnoga)
    Jeśli ta rura nie będzie miała działania antybakteryjnego to po połączeniu
    kurzu i wilgoci + temperatury będziemy mieli dobry zaczyn od powstania
    "nowych form życia".
    Zapach przy tym będzie równie bardzo ciekawy.

  • 9. Data: 2010-06-05 10:36:03
    Od: "Łukasz C." <a...@r...to>

    Fri, 4 Jun 2010 14:26:05 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > hm...
    >
    > zastosuj jednak rurę spiro (stalowa ocynkowana zwijana).

    Mówisz o "prawdziwych" spiro, czyli sztywnych:
    http://www.ilto.pl/images_upload/IMG_7657.JPG ? Stosowałeś takie? Jak
    wrażenia akustyczne?

    --
    ŁC
    Milczenie przystoi mędrcom, a co dopiero głupcom

  • 10. Data: 2010-06-05 18:49:38
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "nacocito" <n...@c...to> napisał w wiadomości
> [...]
    > "nowych form życia".
    > Zapach przy tym będzie równie bardzo ciekawy.

    Na czym polega działanie antybakteryjne rury?

    Kris