  • 1. Data: 2013-12-28 09:30:15
    Temat: Te cholerne przepisy - jak połączyć wyciąg mechaniczny z grawitacyjnym?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Co roku jestem nękany przez kominiarzy, którym nie podoba się moja
    instalacja kominowa w mieszkaniu.

    Uznałem, że sprawa dojrzała do zrobienia instalacji wyciągowej zgodnie z
    naszymi przepisami, jednak zdaniem kominiarza nie ma żadnej możliwości,
    by legalnie połączyć wyciąg mechaniczny i grawitacyjny w jednym kominie.

    Chodzi o nawiew z pochłaniacza nad kuchenką i kratkę wentylacyjną - w
    jeden przewód kominowy.

    Czy są jakieś zestawy, które na przykład zamykają część grawitacyjną gdy
    włączam nawiew i odwrotnie? Nie wierzę, że nic takiego nie wymyślono
    jeszcze.

    --
    MN

  • 2. Data: 2013-12-28 15:16:53
    Od: slavo65 <s...@g...com>

    W dniu sobota, 28 grudnia 2013 09:30:15 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > Czy są jakieś zestawy, które na przykład zamykają część grawitacyjną gdy
    >
    > włączam nawiew i odwrotnie?

    Wiem, że są urządzenia, które wyłączają wyciąg/okap, gdy sytuacja tego wymaga, ale
    nie wiem jeszcze, kto takie coś robi/sprzedaje.

    http://imageshack.us/a/img843/8978/j4co.jpg
    http://imageshack.us/a/img43/1523/lay0.jpg

  • 3. Data: 2013-12-29 00:51:57
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:52be8c16$0$2149$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    gdy
    > włączam nawiew i odwrotnie? Nie wierzę, że nic takiego nie wymyślono

    Niby mógłbyś zastosować klapę jednokierunkową zamykaną nadciśnieniem
    z pochłaniacza ale lepszy moim zdaniem byłby inżektor.
    Trzeba tylko (tylko?) zbudować dyszę i odpowiednio ją ukierunkować
    w miejscu gdzie oba kanały się łączą.
    Wdmuchiwane powietrze z pochłaniacza zabierałoby powietrze
    z ciągu grawitacyjnego wspomagając go.
    Efekt będzie taki, że po włączeniu pochłaniacza ciąg przez kratkę
    grawitacyjną się zwiększy.

    Pompy inżektorowe są proste, znane od lat, nie posiadają ruchomych
    części
    czyli nie psują się.
    U nas niepopularne ale stosowane w klimakonwektorach.

    Tu masz link jak to działa:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Strumienica

  • 4. Data: 2013-12-29 10:30:49
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Marcin N napisał(a):
> [...]
    > by legalnie połączyć wyciąg mechaniczny i grawitacyjny w jednym kominie.
    >
    > Chodzi o nawiew z pochłaniacza nad kuchenką i kratkę wentylacyjną - w

    Skoro mówisz o mieszkaniu, to rozumiem, że jest to lokal w budynku
    wielorodzinnym?
    Jeżeli tak, to kominiarz ma rację - nie da się sensownie pożenić
    instalacji grawitacyjnej z mechaniczną ograniczając się tylko do obszaru
    twego mieszkania.
    Owoż problem tkwi w tym, że ty uważasz, że świat kończy się na twoim
    wejściu do komina, a kominiarz wie, że dalej jeszcze są inne światy
    (mieszkania) podłączone do tego samego komina.
    I tu jest hunde begraben...
    Musiałbyś zrobić sobie oddzielny kanał kominowy lub też ten obecny jeden
    wspólny kanał przerobić na mechanicznie wentylowany.
    Dlatego właśnie kuminiorz ma rację.
    --
    zbigi i stopka zastępcza

  • 5. Data: 2013-12-29 12:51:00
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    Użytkownik "zbigi" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wejściu do komina, a kominiarz wie, że dalej jeszcze są inne światy
    > (mieszkania) podłączone do tego samego komina.

    A jeśli u nas kominiarz sprawdził i żadne inne mieszkanie nie jest podpięte
    do tych samych kanałow ale dalej NIE MOŻNA, NIE DA SIĘ ?

    Chociaż w sumie to kominiarza nawet prawie przekonałem. Ale potem rozmawiam
    chyba z 10 różnymi "specjalistami od wentylacji" i połowa od razu twierdzi,
    że się nie
    da i koniec a druga połowa "się dowie i oddzwoni". Oczywiście nikt nigdy nie
    oddzwonił.

  • 6. Data: 2013-12-29 12:54:30
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-29 10:30, zbigi pisze:

> [...]
    > Musiałbyś zrobić sobie oddzielny kanał kominowy lub też ten obecny jeden
    > wspólny kanał przerobić na mechanicznie wentylowany.

    Jeśli tylko dlatego kominiarz ma rację - to nie ma racji. To dom
    wielorodzinny, ale mój komin jest wyłącznie mój.
    Kominiarz twierdzi, że przepisy zabraniają nieposiadania grawitacyjnej w
    pomieszczeniu, gdzie jest kuchenka gazowa.

    Pytałem, jakie rozwiązanie proponuje - żadnego. Pytałem dlaczego - bo
    takie są przepisy.

    --
    MN

  • 7. Data: 2013-12-29 12:55:31
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-29 00:51, Grzegorz pisze:

> [...]
    > części
    > czyli nie psują się.
    > U nas niepopularne ale stosowane w klimakonwektorach.

    Bardzo fajny pomysł. Da się takie coś kupić? Wygląda na zwykłą rurę z
    kilkoma odpowiednio zaprojektowanymi przewężeniami.

    --
    MN

  • 8. Data: 2013-12-29 15:45:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    >
    > Czy są jakieś zestawy, które na przykład zamykają część grawitacyjną gdy
    > włączam nawiew i odwrotnie? Nie wierzę, że nic takiego nie wymyślono

    Przy typowych (minimalnych z reguły) przekrojach nic nie poradzisz.
    Jeżeli masz w domu instalację z metanem (a zakładam że masz gaz sieciowy
    - inaczej kominiarz czepiał by się braku wentylacji przypodłogowej) to
    nie wolno ci dmuchać swobodnie wentylatorem w ten sam przewód który
    zapewnia grawitacyjną (czyli zazwyczaj działającą samoistnie) wentylację
    przestrzeni podstropowej. Tym bardziej nie wolno ci tej wentylacji
    przymykać, nawet okresowo. Zwłaszcza mechanizmem samoistnym - bo nie
    wiadomo czy nie zawiedzie...
    Wentylacja przestrzeni podstropowej przy instalacji gazu ziemnego
    zapobiegać ma gromadzeniu się poduszki metanu pod stropem pomieszczenia.
    I być musi!

    Jeżeli zaś masz (a zapewne nie masz) znaczny nadmiar przekroju przewodu
    wentylacyjnego - można wprowadzić do niego instalację wentylacji
    mechanicznej przez smoczek. W praktyce wystarczy wprowadzić do prostego
    odcinka wentylacji grawitacyjnej rurę z wyciągu a wewnątrz przewodu
    grawitacyjnego dać kolanko i odcinek 10 - 15 średnic rury wzdłuż
    przewodu wentylacyjnego w stronę wylotu. Warunek - przekrój pozostały po
    przesłonięciu światła przewodu grawitacyjnego _musi_ być większy niż
    minimalny wymagany przepisami! No i zapewne jakieś obliczenia fachowca,
    projekt przebudowy i pomiary po przebudowie będą konieczne - więc, z
    prawdopodobnego braku nadmiaru przekroju - nie dasz rady.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2013-12-29 18:46:17
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:52c0357f$0$2379$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > grawitacyjnego dać kolanko i odcinek 10 - 15 średnic rury wzdłuż
    > przewodu wentylacyjnego w stronę wylotu.

    Czyli strumienica, pompa inżektorowa jak kto woli,
    g.

  • 10. Data: 2013-12-29 18:57:15
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:52c00db0$0$2354$65785112@news.neostrada.pl...

    > Bardzo fajny pomysł. Da się takie coś kupić? Wygląda na zwykłą rurę z
    > kilkoma odpowiednio zaprojektowanymi przewężeniami.
    > MN

    To nawet nie musi mieć okrągłego i symetrycznego przekroju.
    Mogą to być zlutowane 2 * cztery kawałki blachy ocynk.

    Problem może być w tym, że to urządzenie przesłania jednak
    nieco światło przewodu kominowego i z takim czymś
    wentylacja grawitacyjna będzie nieco upośledzona.