  • 1. Data: 2023-06-16 12:30:17
    Temat: Tynk mineralny 2-3 cm.
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Witam!

    Chcę wyrównać pod płytki fragment ściany 1 x 2,5 m tynkiem mineralny
    (myślę o zaprawie tynkarskiej Atlas),
    Z przymiarki wychodzi że grubość tynku to co najmniej 2 cm a może i powyżej 3 cm.

    Czy przy takiej grubości lepiej zrobić to na dwa razy - obrzucenie całości na ok 1,5
    cm (bez wyrównywania, byle nie powyżej "poziomu"),
    a na drugi dzień ( a może odczekać więcej) drugie nałożenie już z wyrównaniem tynku.

    Czy może lepiej (wytrzymałość tynku, łatwość nakładania) zrobić od razu na pełną
    grubość.

    A może na dwa razy ale w krótszym czasie - mokre na mokre (wilgotne)

    Dodatkowo, jeśli będę zmuszony przerwać (zdarzenie losowe) tynkowanie końcowe z
    wyrównaniem, to jak lepiej zrobić zakończenie tego fragmentu
    - ostro ścięta krawędź nowego tynku
    - łagodna krawędź - kilkucentymetrowe schodzenie z grubością

    Adam

  • 2. Data: 2023-06-19 00:30:29
    Temat: Re: Tynk mineralny 2-3 cm.
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, June 16, 2023 at 5:30:19 a.m. UTC-5, Adam Lubszczyk wrote:
> [...]
    > - ostro ścięta krawędź nowego tynku
    > - łagodna krawędź - kilkucentymetrowe schodzenie z grubością

    W praktyce to obojetne. Ten atlas jest dosyc kleisty i sie dobrze trzyma. Jak sciana
    chlonie wode to on dosyc szybko robi sie nieplynny.
    W praktyce takie cos sie robi na 1.5 raza. Czyli obrzucasz jak piszesz i w sumie nie
    czekasz bo jak skonczysz obrzucac to tam gdzie zaczales mozesz rzucac nowe i sie
    bedzie trzymac.

    Ta zaprawa nawet daje sie nakladac paca czyli masz te 50-60-70 pace, kladziesz na nia
    pare kielni zaprawy i nakladasz rozcierajac na boki od dolu.
    Obejrzyj pare filmow z jutuba to zobaczysz co i jak.

    Ja zeby wyrownac calosc korzystalem z profilu aluminiowego 15-20mm kwadratowy. Ta
    zaprawa po 10-15 minutach sie ladnie obkrusza na takim profilu i szybko sie
    wyrownuje.

    Po jakichs 20-30-40 minutach mozna juz zacierac paca filcowa. Troche wody i
    zacierasz. Po paru kawalkach bedziesz widzial jak robic aby wyszlo gladko.

    Latarka stycznie do sciany znajdziesz wszystkie dolki i gorki.
    Ale nie bedzie latwo uzyskac idealu. To niestety nieco czasu wymaga. Ale im bardziej
    plasko tym lepiej sie plytki klei.

    Powodzenia.

  • 3. Data: 2023-06-19 09:49:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 19.06.2023 00:30, ptoki (ptoki) wrote:
    > Troche wody i zacierasz.
    > Ale im bardziej plasko tym lepiej sie plytki klei.

    Jeżeli pod płytki, to po co zacierać? IMO klej do płytek będzie się
    lepiej trzymać chropowatej powierzchni - sam tak zrobiłem; zatarte tylko
    sufit i na metr poniżej (tam gdzie nie ma płytek).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2023-06-20 05:46:47
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, June 19, 2023 at 2:49:46 a.m. UTC-5, Mateusz Bogusz wrote:
    > Jeżeli pod płytki, to po co zacierać? IMO klej do płytek będzie się
    > lepiej trzymać chropowatej powierzchni - sam tak zrobiłem; zatarte tylko
    > sufit i na metr poniżej (tam gdzie nie ma płytek).

    Pod plytki to rzeczywiscie nie warto zacierac za mocno.

    Ale zacieranie nie tylko sprawia ze powierzchnia jest gladka. Sprawia rowniez ze
    wierzchnia warstwa jest ciasniejsza.
    No i nieco latwiej pare fal dunaju wyrownac zacierajac jak sie chce mieco rowniej ten
    tynk miec.

    Moja uwaga byla raczej ogolna.

    A co do trzymania sie lepiej to nie znam zadnych badan poza przekazem ustnym ze
    niezatarty tynk ma lepsza przyczepnosc. Moze ma. A moze nie. W praktyce pewnie
    nieistotne.

    Ja pod plytki bym chyba nie zacieral.