  • 1. Data: 2009-12-03 17:04:44
    Temat: Zmniejszenie mocy kotla a spalanie.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszynascianie.

    Spotkalem sie dzis z opinia autoryzowanego serwisanta, ze obnizenie mocy
    kotla kondensacyjnego (pewnie nie tylko) do mocy wystarczajacej na ogrzanie
    domu pozwala zaoszczedzic na rachunkach za gaz.
    Cos o tym sadzicie??

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-12-03 17:26:47
    Temat: Re: Zmniejszenie mocy kotla a spalanie.
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    > Spotkalem sie dzis z opinia autoryzowanego serwisanta, ze obnizenie mocy
    > kotla kondensacyjnego (pewnie nie tylko) do mocy wystarczajacej na ogrzanie
    > domu pozwala zaoszczedzic na rachunkach za gaz.

    Sprawność kotła kondensacyjnego wzrasta wraz ze spadkiem obciążenia.
    (W przypadku niekondesacyjnych to jest trochę inaczej i zasadniczo różnie)

    ________MAT_______

  • 3. Data: 2009-12-04 09:22:01
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 3 Gru, 18:26, Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> wrote:

    > Sprawno kot a kondensacyjnego wzrasta wraz ze spadkiem obci enia.
    > (W przypadku niekondesacyjnych to jest troch inaczej i zasadniczo r nie)
    >
    > --
    ________MAT_______

    Warto wziasc specyfikacje kotla w lapy i obliczyc ile gazu idzie na
    wyprodukowanie 1kw. Wyniki zdumiewajace. W moim Immergas najbardziej
    optymalnie jest w przedziale 50% mocy kotla. Tak tez ustawilem. Czyli
    rozpoczecie pracy kotla od 45% mocy kotla i modulacja do 55% mocy
    kotla.
    Oszczednosc na 1 mc w granicach 5 m3 = czyli 5x2zl = 10 zl

  • 4. Data: 2009-12-04 09:43:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości

    > Sprawność kotła kondensacyjnego wzrasta wraz ze spadkiem obciążenia.

    Czyli im wieksza moc kotla tym lepiej? :-) Bo domu nie zmniejsze.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2009-12-04 09:49:02
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości

    Nie pasuje mi to do stosowanej zasady przewymiarowywania grzejników dla kotłów
    kondensacyjnych i zasady niskiej temperatury powrotu aby kondensat był
    kondensatem a nie tylko kotłem z zamknięta komora spalania.

    Marek

  • 6. Data: 2009-12-04 14:58:25
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    > Czyli im wieksza moc kotla tym lepiej? :-) Bo domu nie zmniejsze.

    Prościej niż napisałem nie można wyjaśnić.
    Jeszcze można napisać: "sprawność jest odwrotnie proporcjonalna do
    obciążenia"
    A wnioski z powyższego to już proszę sobie samemu wyciągnąć.
    Mało który _przeciętny nowy_ dom ma zapotrzebowanie obliczeniowe 20kW
    (raczej bliżej 7kW) a kotły z przyzwyczajenia i tak wszyscy montują
    20kW, więc ograniczenie mocy maksymalnej nie jest takim złym
    pomysłem-można w ciągu roku zaoszczędzić na flaszkę lepszej wódki.
    (gorzej jak ktoś chce przy okazji grzać cwu przepływowo...)

    ________MAT_______

  • 7. Data: 2009-12-04 17:00:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Prościej niż napisałem nie można wyjaśnić.

    Z tego co napisales tak naprawde nic nie wynika, bo co to jest to
    obciazenie? Ilosc grzejnikow, wielkosc grzejnikow, ilosc wody w instalacji,
    wielkosc domu, zapotrzebowanie domu?
    Sprawnosc takiego kotla rosnie wraz ze spadkiem temp przy ktorej pracuje, a
    ja nie o to pytalem. Temp. pracy kotla nie zalezy wylacznie od jego mocy ale
    od nieco wiekszej liczby czynnikow.

> [...]
    > więc ograniczenie mocy maksymalnej nie jest takim złym pomysłem-można w
    > ciągu roku zaoszczędzić na flaszkę lepszej wódki.

    No wlasnie, tylko ze kotly kondensacyjne maja swoja modulacje i teoretycznie
    jak potrzebuje 10kW w najwieksze mrozy to tak dobierze sobie ustawienie
    palnika, teoretycznie. Pytanie, na ile wplynie reczne ograniczenie
    maksymalnej mocy kotla do wartosci wystarczajacej doswiadczalnie?

    > (gorzej jak ktoś chce przy okazji grzać cwu przepływowo...)

    To nie ma znaczenie przy ograniczeniu mocy kotla.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-12-04 17:25:22
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    > Z tego co napisales tak naprawde nic nie wynika, bo co to jest to
    > obciazenie?

    Obciążenie powierzchni grzewczej kotła.
    EOT

  • 9. Data: 2009-12-04 23:08:24
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Logo chce powiedzieć że im niższa temperatura na zewnątrz tym więcej ciepła
    należy dostarczyć do grzejników wewnątrz budynku więc siłą rzeczy
    temperatura powrotu wzrasta i spada sprawność kondensata. Nie jest to jednak
    obciążenie kotła jak to nazwał. Są na to sposoby. Pierwszy, mocne
    przewymiarowanie grzejników tak aby w danej strefie klimatycznej nawet przy
    największych mrozach temperatura powrotu nie wykraczała ponad 40-50stopni,
    idealną byłaby 30stC i przy tej temp producenci zazwyczaj podają sprawność
    swojego kotła. Drugim sposobem, lepszym jest grzanie domu podłogówką.
    Paradoksem jest że zwrot inwestycji w kocioł kondensacyjny może być sporo
    dłuższy w mroźniejszych strefach klimatycznych lub w gorzej ocieplonych
    domach własnie przez to że ludzie nie mają dobranych wlaściwych grzejników -
    przewymiarowanych.
    W Suwałkach kondensat zwróci się po 15 latach a w Poznaniu po 4 latach. A
    jak ktoś sporo grzeje wodę CWU to taki tryb pracy spowoduje dalsze
    odsunięcie się czasu zwrotu lub w najgorszym przypadku nie zwróci się nigdy.

    Marek

  • 10. Data: 2009-12-04 23:49:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > temperatura powrotu wzrasta i spada sprawność kondensata. Nie jest to
    > jednak obciążenie kotła jak to nazwał. Są na to sposoby. Pierwszy, mocne

    Marko, przeciez wiekszosc tego grona to wszystko wie, a pytanie dotyczylo
    zupelnie czego innego. Nie mam pojecia o co chodzilo z tym obciazeniem
    kotla, ale skoro eot to eot, co ja tam bede. Sytuacja zwykle jest jaka jest,
    instalacja zrobiona, kociol wisi i grzeje, wiec co wiecej mozna zrobic z tym
    obciazeniem powierzchni grzewczej to naprawde nie wiem. Moze ja sie zle
    wyrazilem, ale nie chodzi o przykrecanie temperatury, czy dobor instalacji
    do niskich temperatur pracy, bo to oczywiste. Chodzi mniej wiecej o to, ze
    kupujemy zwykle kotly o mocy znacznie wiekszej niz potrzebujemy. Serwisant
    powiedzial mi, ze mozna spalac mniej gazu obnizajac moc maksymalna kotla w
    jego ustawieniach serwisowych. Przewaznie w instrukcji serwisowej jest
    wykres mocy w zaleznosci od ilosci obrotow wentylatora, a te mozna dowolnie
    zmieniac wplywajac na moc. Pytalem zatem, czy ktos wie cos w tej sprawie.

    Pozdro.. TK