  • 1. Data: 2009-12-02 09:54:50
    Temat: Więźba dachowa - długości krokwii
    Od: mcs <t...@w...pl>

    Witam szacowne grono!

    Mam kilka pytań odnośnie elelmentów więźby:
    1. Jak policzyć długości krokwi mając do dyspozycji rzut z góry
    konstrukcji dachu? Wystarczy Pitagorasa poprosić czy jakieś szczególne
    szamańskie obrzędy są konieczne?
    2. O co chodzi z "naddatkiem na docięcie"? Jest na to jakaś norma? Czy
    jest konieczny?
    3. Czy jest norma na odległość krokwi od początku murłaty? (tych
    krokwii na zewnątrz budynku). Jeżeli nie, możecie coś zasugerować?
    4. Czy jest norma na odległość krokwi od ściany szczytowej? (wewnątrz
    i na zewnątrz). Ile miejsca trzeba zostawić, żeby potem nie było
    problemu z elewacją lub tynkiem?

    Pytałem w różnych miejscach, ale konkretnych odpowiedzi nikt mi nie
    udzielił. Może ktoś z własnego doświadczenia da mi jakieś rady?

    pozdrawiam

    mcs

  • 2. Data: 2009-12-02 10:13:25
    Temat: Re: Więźba dachowa - długości krokwii
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    _ohnespam_@wp.pl> napisał w wiadomości news:hf5dhb$ldd$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > 1. Jak policzyć długości krokwi mając do dyspozycji rzut z góry
    > konstrukcji dachu? Wystarczy Pitagorasa poprosić czy jakieś szczególne

    Wraz z projektem powinieneś dostac zestawienie w którym całe drewno na
    konstrukcje jest wymienione(długość, przekroje itp)

    > 2. O co chodzi z "naddatkiem na docięcie"? Jest na to jakaś norma? Czy
    > jest konieczny?

    Przeważnie ok 10%

    > 3. Czy jest norma na odległość krokwi od początku murłaty? (tych krokwii
    > na zewnątrz budynku). Jeżeli nie, możecie coś zasugerować?

    Nie ma normy bo co tu normować. Robić tak aby było ladnie i praktycznie.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-12-02 10:51:53
    Od: mcs <t...@w...pl>

    Użytkownik kris napisał:

    > Wraz z projektem powinieneś dostac zestawienie w którym całe drewno na
    > konstrukcje jest wymienione(długość, przekroje itp)

    No dostałem. Przeliczyłem sobie i wyszła mi różnica ponad 20%. Dlatego
    chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej.

    > Przeważnie ok 10%

    A jakie to ma uzasadnienie? Jeżeli mam 50 krokwi po 7m to wyrzucam
    0,5m3. Po co?

    mcs

  • 4. Data: 2009-12-02 12:46:41
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mcs" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > No dostałem. Przeliczyłem sobie i wyszła mi różnica ponad 20%. Dlatego
    > chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej.

    To dziwne. wymiary w zestawieniu sa z reguły podane wg. projektu a zamawia
    się 10% dłuższe elementy

    > A jakie to ma uzasadnienie? Jeżeli mam 50 krokwi po 7m to wyrzucam 0,5m3.
    > Po co?

    Przy montażu wychodzą różne dziwne kruczki nieraz a krokwie muszą być równo
    docięte na koniec aby deske czołową zamontować. Lepiej więc odciąc 20cm jak
    sztukować 10cm. Dodatkowo drewno z tartatku bywa że ma nierówne końcówki
    itp. Czasami jakieś skosy trzeba porobić.
    Więźba to nie szafa z Ikei że składasz jak klocki ponumerowane elementy;)))

    Krzysiek

  • 5. Data: 2009-12-02 19:43:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

> [...]

    > 1. Jak policzyć długości krokwi mając do dyspozycji rzut z góry
    > konstrukcji dachu? Wystarczy Pitagorasa poprosić czy jakieś szczególne

    Najłatwiej na jakimś przekroju.
    Jeśli nie ma przekroju, to trzeba znać nachylenie połaci.

    > 2. O co chodzi z "naddatkiem na docięcie"? Jest na to jakaś norma? Czy
    > jest konieczny?

    Trzeba zamówić z naddatkiem - tartak to nie apteka. Ja u siebie zamawiałem
    elementy o ok 30 cm dłuższe.
    Tylko jest jeden warunek - musisz mieć pewność, że wiesz dokładnie jaka
    powinna być długość elementu - nie jest to takie oczywiste :)
    Trzeba pamietać, że krokwie w okapie i szczycie przecinane są pod kątem (nie
    prostopadle)
    10 % przy dużym dachu to spore i nie potrzebne marnotrastwo.

    > 3. Czy jest norma na odległość krokwi od początku murłaty? (tych krokwii
    > na zewnątrz budynku). Jeżeli nie, możecie coś zasugerować?

    To zależy od tego jaki chcesz mieć (lub masz w projekcie) okap - tu trzeba
    pamiętać, że okap pomniejsza się o grubość zewnętrznego ocieplenia ściany
    (jeśli jest).
    Do długosci okapu trzeba doliczyc deskę okapową i rynny.

    > 4. Czy jest norma na odległość krokwi od ściany szczytowej? (wewnątrz i na
    > zewnątrz). Ile miejsca trzeba zostawić, żeby potem nie było problemu z
    > elewacją lub tynkiem?

    Po pierwsze trzeba pamiętać aby ściana szczytowa była wymurowana trochę
    niżej niż płaszczyzna dachu - warto ją ocieplić od góry.
    Na zewnątrz ściany szczytowej dobrze jest umieścić krokwię tak aby nie
    przeszkadzała w ewentualnym ociepleniu - czyli np jakieś 5 cm dalej niż
    wynika to z grubości izolacji.
    Ostatnia krokiew - w zaleznosci od szerokości okapu.
    Pierwsza krokiew wewnatrz bydynku - tu odległość jest wymuszona przez
    rozstaw krokwi.

    Pozdrawiam
    TG

  • 6. Data: 2009-12-02 21:11:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kris wrote:
> [...]
    > ma nierówne końcówki itp. Czasami jakieś skosy trzeba porobić.
    > Więźba to nie szafa z Ikei że składasz jak klocki ponumerowane

    możan sobie tak zamówić ale wtedy wyjdzie z 2 x drożej :)

  • 7. Data: 2009-12-03 10:16:43
    Od: mcs <t...@w...pl>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Najłatwiej na jakimś przekroju.
    > Jeśli nie ma przekroju, to trzeba znać nachylenie połaci.

    Mam przekrój, znam pochylenie połaci. Liczę, mierzę i wynik max. 6.7m.
    Na zestawieniu mam podane 7,5m. Dlatego trochę mnie wątpliwości
    obsiadły ;-)

> [...]
    > powinna być długość elementu - nie jest to takie oczywiste :)
    > Trzeba pamietać, że krokwie w okapie i szczycie przecinane są pod kątem

    Wydaje mi się, że prawidłowo uwzględniam docinki.
    http://tinyurl.com/yljo5vn

    > 10 % przy dużym dachu to spore i nie potrzebne marnotrastwo.

    Właśnie takie odniosłem wrażenie.

    > To zależy od tego jaki chcesz mieć (lub masz w projekcie) okap [..]

    Miałem na myśli kierunek wzdłuż belki. W projekcie mam 6 i 20 cm.
    A może całkowicie na styk powinieniem zrobić?
    Zastanawiam się, jak będzie praktyczniej/łatwiej/ładniej.

    Bardzo dziękuję za pozostałe porady.

    pozdrawiam

    mcs

  • 8. Data: 2009-12-03 10:26:49
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    mcs pisze:

    > Mam przekrój, znam pochylenie połaci. Liczę, mierzę i wynik max. 6.7m.
    > Na zestawieniu mam podane 7,5m. Dlatego trochę mnie wątpliwości obsiadły

    6,7 +10% daje jakieś 7,4 - widać że projektant uwzględnił już docinki
    Dla pewności warto przeliczyć pozostałe pozycje.
    Pozdrawiam
    Rafał

  • 9. Data: 2009-12-03 10:39:59
    Od: mcs <t...@w...pl>

    Użytkownik Rafał napisał:

    > 6,7 +10% daje jakieś 7,4 - widać że projektant uwzględnił już docinki
    > Dla pewności warto przeliczyć pozostałe pozycje.

    No fakt. Uwzględnił 10% na docinki i jeszcze 10 cm dołożył.
    A jak się to ma do stwierdzenia Tomasza: "10 % przy dużym dachu to
    spore i nie potrzebne marnotrastwo." ? Chyba, że to nie jest duży
    dach. Ale krokwii ma "od pręta". Tez nie wiem dlaczego, bo jest zapis
    w projekcie o średniej odległości 80 cm.

    pozdrawiam
    mcs

  • 10. Data: 2009-12-03 15:14:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    > Miałem na myśli kierunek wzdłuż belki. W projekcie mam 6 i 20 cm.
    > A może całkowicie na styk powinieniem zrobić?
    > Zastanawiam się, jak będzie praktyczniej/łatwiej/ładniej.

    Przeważnie jest na styk. Teoretycznie mozna przy odpowiednich łatach
    zastosować taki nawis (20 - 30cm) nawet przy pokryciu dachówką cementową.
    Stosuje się to niekiedy przy "nadbitce" - ze wzgledów estetycznych.

    U Ciebie poatrząc na rzut połaci w miejscu gdzie jest ten nawis 20 cm dałbym
    dwie krokwie na zewnątrz ściany szczytowej i jedną miedzy scianą i oknem
    dachowym Odległość (max 80 cm) miedzy krokwiami chyba bedzie zachowana a w
    przypadku robienia podbitki łatwiej będzie ją zamocować - bezpośrednio do
    krokwi. Wysunieta połać poza ścianę szczytową bedzie przez to sztywniejsza.
    Trzeba by to skonsultować jeszcze z kimś kto to wykona - być może są jakieś
    powody wymuszające rozwiązanie jak w projekcie.

    Pzdr
    TG