  • 1. Data: 2009-12-02 08:07:15
    Temat: Wentylacja - kratki wywiewne - przemyślenia
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Tak trochę z innej beczki na jakiej wysokości powinny być kratki
    wywiewne w pomieszczeniu ????

    Przedstawię swoje przemyślenia - powietrze składa się głównie :
    azotu (liczba masowa 28), 78%
    tlenu (32) 21%
    argonu (44) 1%
    wody (18)
    CO2 (44) 300ppm
    czyli średnia waga powietrza to 29 (liczba masowa)
    Cząsteczki powietrza lekkie np H2O lubią przebywać wysoko i dobrze
    będzie na nie działać wentlacyjny wywiew na górze, podbnie będzie z
    tlenkiem węgla (28), metanem (20) i o ile mnie pamięć nie myli to
    wszystkie cząsteczki lubiące przestrzenie pod sufitem.
    Natomiast wszelkie cząsteczki szkodliwe np WWA (dywany, spaliny
    samochodowe, własny piec etc) to cząsteczki o liczbach masowych ponad
    100 nawet lotne rozpuszczalniki z farb i lakierów przekraczają
    zdecydowanie liczbę 60, i wszystko to lubi zalegajać w obszarach
    przypodłogowych. Sądzę że podawana w normach krotność wentylacji
    uwzględnia fakt że cząsteczki najbardziej szkodliwe są słabo wywiewane
    z domu wywiewem górnym i dlatego krotności te są chyba przesadzone.
    Zazwyczaj dom w którym są tylko wywiewy pod sufitem działa jak rodzaj
    pochłaniacza wszelkich cząstek ciężkich (czyli praktycznie bardzo
    szkodliwych) - wpadają do niego wszystkie z ulicy - wychodzą tylko
    lekkie.
    Dobrym wentylatorem smrodów przpodłogowych wbrew pozorom jest kominek,
    który czerpie powietrze z pomieszczenia !!!
    Wg mnie w prawidłowo zaprojektowanej instalacji wentylacyjnej powinno
    być tak, że np 70 % powietrza jest wywiewnwe górą a 30% dołem.

    Pozdrawiam
    Robert Rudnik

  • 2. Data: 2009-12-03 14:19:19
    Temat: Re: Wentylacja - kratki wywiewne - przemyślenia
    Od: "qaz" <q...@w...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...
[...]

    No nie wiem, nie wiem - gdyby mieszanina miała "warstwowe" właściwości nikt
    normalnie śpiący (a nie pod sufitem) nie uległby zaczadzeniu a posłodzona
    herbata gorzka by była do dna prawie (po ustaniu mieszania)
    Nie wspomnę już o tym, by w otwartej przestrzeni mieć dostęp do tlenu -
    trzeba by latać na odpowiedniej wysokości, zależnej w danej chwili od wielu
    czynników.
    pzdr qaz

  • 3. Data: 2009-12-03 17:02:48
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Taaa

    Pewnie nie widziałeś nigdy zakazu wjazdu samochodów z instalacją
    gazową (liczby masowe cząsteczek 44 i 58) do podziemnych garaży ? Albo
    kratki wywiewne w łazienkach do odprowadzania wody, CO metanu na
    poziomie podłogi ???
    Nie twiedzę że gazy sa uwarstwione lecz, że stężenia się trochę
    zmieniają na różnych wysokościach w zależności od ciężaru danej
    cząsteczki.
    W Polsce w okresie grzewczym, szczególnie w okolicach wykorzystujących
    węgiel do palenia bardzo rośnie stężenie rakotwórczego Benzoapirenu
    (liczba masowa 252) - wiem to od ludzi pracujących w sanepidach i
    wykonujacych pomiary powietrza. Przy szczelnej chałupie i wywiewach
    górnych stężenie tego składnika może się jedynie zatężać w stosunku do
    otaczającego dom powietrza.