  • 1. Data: 2016-11-16 18:32:04
    Temat: fotowoltaika - jakie realne uzyski?
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    Moja gmina rzuciła hasło: fotowoltaika z dotacją 85%
    http://katywroclawskie.pl/pl/news/dotacje-na-fotowol
    taik%C4%99-dla-mieszka%C5%84c%C3%B3w

    przyjmując że dotacji będzie 85% (dla mieszkańca, nie dla banku...) to
    ma to sens?
    Sprzedawcy piszą, że +- z 1kW panela mamy 1000kWh rocznie - te dane są
    realne? jakie można przyjąć założenia, żeby stwierdzić czy nawet przy
    mniejszych dopłatach jest sens się w to pchać?
    Rozumiem że nadwyżki prądu już nie można sprzedawać, czyli produkować
    trzeba ~120% tego co się zużyje (bo z każdej oddanej kWh odebrać mogę
    0,8kWh), więcej nie ma sensu?
    Jest oczywiście dużo znaków zapytania w stylu:
    - czy instalację będzie mogła wykonać tylko firma z certyfikatem
    zajebistości, u której wszystko kosztuje 2x więcej, czy może to wykonać
    dowolny elektryk
    - czy panele muszą mieć logo zajebista firma, co podniesie koszt paneli
    - czy dotacja 85% nie oznacza "85%, przy założeniach, że bierzesz kredyt
    i bank zabiera z tego 65%"

    patrząc na szybko to instalacja 5kWh to koszt ok. 30.000zł (w pierwszej
    lepszej firmie), przy dotacji 85% to już tylko 4500zł - to może mieć sens.

    Łukasz

  • 2. Data: 2016-11-16 19:11:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W polskich warunkach kliamtycznych sredniorocznie 10W/m?

  • 3. Data: 2016-11-16 19:58:21
    Temat: Re: fotowoltaika - jakie realne uzyski?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 16 listopada 2016 18:32:11 UTC+1 użytkownik ddddddddd napisał:
    > przyjmując że dotacji będzie 85% (dla mieszkańca, nie dla banku...) to
    > ma to sens?

    Z taką dotacją ja bym brał w ciemno :]

    > Sprzedawcy piszą, że +- z 1kW panela mamy 1000kWh rocznie - te dane są
    > realne?

    O dziwo nie kłamią. Zobacz tutaj:

    http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

    Znajdź siebie, albo wpisz w Latitude : 51.026 Longitude : 16.776 i daj Go to.

    Tutaj gość fajnie opisuje:

    http://www.mojazielonaenergia.pl/fotowoltaika-planow
    anie/

    > Rozumiem że nadwyżki prądu już nie można sprzedawać, czyli produkować
    > trzeba ~120% tego co się zużyje (bo z każdej oddanej kWh odebrać mogę
    > 0,8kWh), więcej nie ma sensu?

    Chyba można? W każdym razie sensowna instalacja to brak akumulatorów,
    tylko falownik na sieć. Ale z tego co wiem można sprzedawać,
    tylko Duduś utrącił preferencyjne stawki planowane na ten rok.

    > - czy dotacja 85% nie oznacza "85%, przy założeniach, że bierzesz kredyt
    > i bank zabiera z tego 65%"

    To jest IMO najistotniejsze :>
    Ale o dziwo czasem potrafią dawać prawdziwe procenty, w śląskim kolega
    modernizował ogrzewanie w chałupie, dali 85% kaski bez kredytów
    i mataczenia.

    > patrząc na szybko to instalacja 5kWh to koszt ok. 30.000zł (w pierwszej
    > lepszej firmie), przy dotacji 85% to już tylko 4500zł - to może mieć sens.

    Kurde fajną masz gminę, ja bym brał choćby po to, żeby się pobawić i nauczyć :]

    L.

  • 4. Data: 2016-11-16 21:12:46
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 16 listopada 2016 19:58:22 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Z taką dotacją ja bym brał w ciemno :]

    o to chodzi, interesuje nas cena ostateczna, przy dopłatach moze wyjsc ciekawa opcja

    > Kurde fajną masz gminę, ja bym brał choćby po to, żeby się pobawić i nauczyć :]

    jak z wlasnych srodków rozdaje na takie wynalazki to mało fajna. Ale pewnie tez
    unijne wydaje.
    Wydawanie unijnej kasy na takie różne tylko pokazuje jak sie dalismy na te dotacje
    nabrac.

    b.

  • 5. Data: 2016-11-16 21:34:53
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 16 listopada 2016 21:12:48 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > Wydawanie unijnej kasy na takie różne tylko pokazuje jak sie dalismy
    > na te dotacje nabrac.

    Ale że kto się dał nabrać i w jakim sensie? Nie bardzo kumam.

    L.

  • 6. Data: 2016-11-16 23:02:09
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 16 listopada 2016 21:34:54 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Ale że kto się dał nabrać i w jakim sensie? Nie bardzo kumam.

    my naród - jak to bolek mowił

    http://tomaszcukiernik.pl/artykuly/teksty-o-unii-eur
    opejskiej/prawda-i-falsz-o-dotacjach-z-ue/
    Po dodaniu wszystkich wydatków strony polskiej związanych z pozyskiwaniem dotacji w
    latach 2007-13 otrzymujemy kwotę w wysokości 106,8 mld euro, czyli 117,5% wartości
    wszystkich dotacji, które mają zostać przekazane Polsce z UE! Tak więc koszty
    poniesione przez polską gospodarkę i sektor publiczny o 17,5% przewyższają ten
    ,,ogromny deszcz unijnych pieniędzy". Statystyczny Polak w latach 2007-13 wyda
    średnio 1606 zł rocznie tylko po to, aby otrzymać 1368 zł, czyli dołoży do interesu
    238 zł rocznie!

    b.

  • 7. Data: 2016-11-16 23:13:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czyzby cala prawda w kilku zdaniach?

  • 8. Data: 2016-11-16 23:49:38
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 16.11.2016 o 21:34, Lisciasty pisze:

    > Ale że kto się dał nabrać i w jakim sensie? Nie bardzo kumam.
    ja to uzasadnię tak:
    Ty możesz dostać kasę, odzysk energii ze słońca czyli na coś co jest
    lekko ekologiczne albo wcale, zasadniczo niczego nie zmienia, ale
    przynosi osobiste korzyści. równie dobrze mógłbyś dostać dopłatę 85% do
    nowego elektrycznego auta, pod warunkiem że zezłomujesz starego golfa2.
    A jeśli właśnie ktoś w tej chwili na drugim końcu europy wydaje Twoje
    pieniądze (85%) na swoje auto? To prawo obowiązuje wszystkich, obojętnie
    czy ludzie korzystają w dobrej wierze czy z cwaniactwa

    ToMasz

  • 9. Data: 2016-11-16 23:54:53
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 16 Nov 2016 14:02:09 -0800 (PST), Budyń napisał(a):

> [...]
    średnio 1606 zł rocznie tylko po to, aby otrzymać 1368 zł, czyli dołoży do interesu

    Ciekaw byłem w którym miejscu zacznie naciągać rzeczywistość, by mu liczby
    pasowały do tezy. I wymyślił - do wydatków zaliczył pre- i
    współfinansowanie, czyli to co i tak trzeba by wydać. Później sobie z
    kapelusza wział 15% jako koszt przygotowania projektu, na podstawie jednego
    przykładu i już mamy kolejne 13,5mld. I jeszcze 16mld na odrzucone
    projekty, wszystko na podstawie jednego oszacowania. No mistrz po prostu.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2016-11-17 00:19:52
    Od: masti <g...@t...hell>

    Budyń wrote:

    > my naród - jak to bolek mowił
    >
    > http://tomaszcukiernik.pl/artykuly/teksty-o-unii-eur
    opejskiej/prawda-i-falsz-o-dotacjach-z-ue/

    "Z funduszy przedakcesyjnych (PHARE, SAPARD, ISPA) Polska otrzymała ok.
    6 mld euro, a w latach 2004-06 - ok. 10 mld euro. Łącznie w latach
    2007-13 Polska ma otrzymać 91 mld euro dotacji:"

    czyli tekst był pisany w 2006.
    czyli te wyliczenia mozna sobie w buty wsadzić.
    to są spekulacje nie poparte niczym poza wyobrażeniami tego gościa.

    --
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?