  • 1. Data: 2010-03-25 20:47:35
    Temat: jak przyciąć budleję i hortensję
    Od: stclaus <s...@a...pl>

    Witam,

    Pytanie nie bezpośrednio ode mnie - od mojej mamy. Jak przyciąć budleje
    na wiosnę? i Hortensje krzaczastą? Budleję raz już miała nie przycięła i
    jej prawie że drzewko urosło w ogrodniczym powiedzieli jej że to dlatego
    że nie przycięła...

    Hortensja teraz (sucha) wygląda fatalnie na pewno potrzeba coś z tym
    zrobić tylko jak?

    Proszę łopatologicznie bo muszę to przekazać "z drugiej ręki"

    z góry dziękuję

    wiosennie pozdrawiam

    stclaus

  • 2. Data: 2010-03-25 21:16:41
    Temat: Re: jak przyciąć budleję i hortensję
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 25 Mar 2010 21:47:35 +0100, stclaus napisał(a):

> [...]
    > że nie przycięła...
    >
    > Hortensja teraz (sucha) wygląda fatalnie na pewno potrzeba coś z tym

    http://www.swiatkwiatow.pl/poradnik-ogrodniczy/horte
    nsje--podstawowe-informacje-o-najczesciej-wystepujac
    ych-gatunkach-i-efektywnej-ich-pielegnacji-id12.html
    "Jeżeli chodzi o przycinanie hortensji, należy zwracać uwagę na to, czy
    dany gatunek kwitnie na pędach tegorocznych czy ubiegłorocznych. W
    zależności od tego dostosowuje się sposób cięcia. W przypadku hortensji
    ogrodowej, kwitnącej na pędach zeszłorocznych, po przekwitnięciu usuwamy
    stare kwiatostany przycinając ponad pierwszym pąkiem liściowym oraz
    uszkodzone i chore pędy. Pod koniec marca lub na początku kwietnia należy
    skrócić pędy kwitnące w roku ubiegłym, które tniemy nad dolnymi pędami
    bocznymi, które wytworzyły paki kwiatowe. Hortensja piłkowana, dębolistna,
    Sargenta, kosmata to krzewy, które tak samo jak h. ogrodową przycinamy
    wiosną, a cięcie powinno się ograniczyć do usunięcia zeszłorocznych
    kwiatostanów, oraz przemarzniętych pędów. Hortensja bukietowa, krzewiasta,
    kwitnące na pędach tegorocznych tniemy w okresie wiosennym III/IV, nad 4-5
    pąkiem."

    http://wroclawski.blog-ogrodniczy.pl/2009/04/17/ciec
    ie-hortensji-ogrodowych/
    "Hortensje ogrodowe to jedne z najefektowniej kwitnących letnich krzewów.
    Niedoświadczonym właścicielom potrafią sprawić jednak wiele rozczarowań.
    Przede wszystkim z powodu niewłaściwego cięcia. Mocno przycięte wprawdzie
    rozkrzewią się, ale zakwitną dopiero za rok. Bo krzewy te kwitną na pędach
    ubiegłorocznych, więc wiosną ścina się im tylko zaschnięte, ubiegłoroczne
    kwiatostany nad najwyższą parą zdrowych pąków. U podstawy wycina się
    jedynie pędy pokładające się, zbytnio zagęszczające krzew lub stare, ponad
    pięcioletnie."

    http://hortensje.webpark.pl/gatunki.htm
    "Hortensje ogrodowe zawiązują pąki kwiatowe w drugiej połowie lata, a
    kwitną latem następnego roku. Często jednak nie zakwitają. Jedną z przyczyn
    może być przemarzanie wierzchołków lub całych pędów z zawiązanymi już
    pąkami kwiatowymi. Pędy tych roślin są słabo zdrewniałe, a pąki nie mają
    twardych łusek chroniących przed mrozem. Chociaż wiosną z nie
    przemarzniętych karp wyrosną bujne pędy nie mają one pąków kwiatowych i
    rośliny nie kwitną. Jeżeli chcemy by rośliny zakwitły musimy je
    zabezpieczyć przed przemarznięciem zimowym podsypując korą, torfem lub
    liśćmi na wysokość 20-30 cm. Jeżeli spodziewamy się większych przymrozków
    owijamy krzewy papierem. Inną przyczyną nie zakwitania hortensji ogrodowej
    może być też nieprawidłowe cięcie - pamiętajmy iż hortensja ogrodowa
    kwitnie na pędach zeszłorocznych i po cięciu zakwitnie dopiero w następnym
    sezonie."
    --

    Ikselka.

  • 3. Data: 2010-03-25 21:27:40
    Od: stclaus <s...@a...pl>

    W dniu 2010-03-25 22:16, XL pisze:
    > Dnia Thu, 25 Mar 2010 21:47:35 +0100, stclaus napisał(a):

    Dzięki wydrukuję i przekażę

    pozdrowienia

    stclaus

  • 4. Data: 2010-03-26 01:00:07
    Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com>

    On 3/25/2010 5:27 PM, stclaus wrote:

    > Dzięki wydrukuję i przekażę

    Tylko zwróć uwagę, że ten tekst jest o hortensji ogrodowej
    (Hydrangea macrophylla), a nie o krzaczastej (Hydrangea arborescens).

    Ja cięcia swojej hortensji krzaczastej staram się unikać, bo stare
    (nawet pozornie bezużyteczne) pędy zapobiegają kładzeniu się młodszych
    pędów po dużym deszczu.

    http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiaty/hortensja
    1.jpg

    Pozdrowienia,