  • 41. Data: 2023-12-18 18:34:43
    Temat: Re: ntg elektryczne auta
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Dec 2023 17:16:34 +0100, nadir

    > Którzy to są ci wszyscy? Byłem w 4-5 salonach różnych marek
    > i pytałem konkretnie o zasięgi kilku modeli elektryków, nikt się nie
    > zająknął, że zimą zasięg może spaść o nawet 30%.

    Ja też byłem wszyscy powiedzieli że zasięg
    oczywiście spada w czasie ogrzewania.

    > Jedynie co, to czasem rzucą teksem z broszurki, typu:
    > "Zasięg został określony zgodnie ze znormalizowaną procedurą pomiarową
    > UE (WLTP). Indywidualny styl jazdy i inne czynniki, takie jak prędkość,
    > temperatura zewnętrzna, topografia i wykorzystanie urządzeń
    > pobierających energię elektryczną, mają wpływ na rzeczywisty zasięg i
    > mogą go zmniejszyć."

    I czego tutaj nie rozumiesz? Jak kupujesz spaliniaka to też ci nie mówią
    że jak zaczniesz butować od świateł do świateł, że w zimie jak ogrzewasz
    kabinę to spalanie wzrasta, jak używasz klimy w lecie to spalanie też
    wzrasta? Mnie mówią. Za to faktycznie nie mówili kiedyś żeby diesla do
    miasta nie kupować, tylko wciskali wszystkim jak leciało, dlatego takie
    jazdy z DPFami były swego czasu.

    > Pytanie jak to się konkretnie przekłada na zasięgi i degradację
    > akumulatora po kilku latach - cisza.

    Może następnym razem poproś kogoś kto się zna na temacie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 42. Data: 2023-12-18 18:59:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday 18 December 2023 at 18:34:41 UTC+1, Myjk wrote:
> [...]
    > jazdy z DPFami były swego czasu.
    > Może następnym razem poproś kogoś kto się zna na temacie.

    Bo elektryki w zimowej, mroźnej strefie klimatycznej to fake i hoax
    czyli ruina, bo ładowanie zdrożało o 100%
    i trzeba jeździć w grubych kalesonach, bo samo ogrzewanie wyładuje go dokumentnie.

    Elektryki tylko w ciepłych krajach, Afryce

    A w Polsce to całkowita porażka

    Już na samo osuszanie szyb z pary idzie dużo energii
    a zimą odmrażanie ciepłym nawiewem, to całkowita porażka.

    Jak zbankrutuje Tesla Melonowa to się świat odwróci od elektryków, bo to ściema
    marketingowa
    i trzeba mieć 2. samochód spalinowy do jeżdżenia.

    To podobnie jak z ogrzewaniem mieszkania, domu prądem

    Wszyscy zbankrutowali bo prąd podrożał do 1,30 zł/ kWh i dalej zdrożeje
    a taryfę nocną Tauron zlikwidował po przekroczeniu limitu 3000 kWh rocznie

  • 43. Data: 2023-12-18 20:46:36
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 18.12.2023 o 18:34, Myjk pisze:
    > Sun, 17 Dec 2023 17:16:34 +0100, nadir

    > Ja też byłem wszyscy powiedzieli że zasięg
    > oczywiście spada w czasie ogrzewania.

    Ale mówili, że o połowę czy mówili ogólnie, że spada? ;)

    > I czego tutaj nie rozumiesz? Jak kupujesz spaliniaka to też ci nie mówią
    > że jak zaczniesz butować od świateł do świateł,

    Tak jak w elektryku.

    że w zimie jak ogrzewasz
    > kabinę to spalanie wzrasta

    Dwukrotnie, jak w elektryku? :D

    Chyba Ci się od tej elektryczności coś pozajączkowało, akurat ogrzewanie
    kabiny jest ciepłem odpadowym.

    >, jak używasz klimy w lecie to spalanie też
    > wzrasta?

    o 5%. A o ile w elektryku?
    Bo ja znam gości, którzy w zimie jeżdżą lodówkami, żeby dojechać do celu :)

    P.S.
    Ww. to były pytania retoryczne :P

    --
    Pete

  • 44. Data: 2023-12-18 21:45:46
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday 18 December 2023 at 20:46:42 UTC+1, Pete wrote:

> [...]
    > o 5%. A o ile w elektryku?
    > Bo ja znam gości, którzy w zimie jeżdżą lodówkami, żeby dojechać do celu :)

    Elektryki w klimacie mroźnej i śnieżnej zimy to fake i hoax
    i oszustów powinni aresztować

    Elektryk nie ma ciepła spalania paliwa , używanego do ogrzewania kabiny.

    A podczas mrozów, aby ogrzać 2-3-4 m3 kabiny

    to 1 kW przez godzinę może wystarc zy, ale to ogrzeanie trzeba podtrzymywać, bo
    kabina na mrozie się wychładza, a kierowca oddechem ogrzeje niewiele.

    Wystarczy wsadzić do elektryka grzejnik elektryczny podczas mrozów i sprawdzic zużyc,
    ile energii

    Ale strata energii na ogrzewanie elektryka podczas mrozów jest ewidetna.

    I jeszcze gorzej z elektrycznymi autobusami, bo tam kubatura do ogrzania to 50 m3
    a szyby , blacha nie izolują

  • 45. Data: 2023-12-19 02:38:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 21:45:48 UTC+1 a a napisał(a):

> [...]
    >
    > I jeszcze gorzej z elektrycznymi autobusami, bo tam kubatura do ogrzania to 50 m3
    Google spytane o ogrzewanie w autobusach odpowiedziało
    "Żeby pasażerom było ciepło, w specjalnym piecu spalana jest ropa. Dlatego autobusy
    elektryczne, choć mają być zeroemisyjne, wcale takie nie są. - Właściwie nie ma
    autobusów elektrycznych, które nie miałyby ogrzewania na ropę. Piec jest uruchamiany,
    kiedy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza."

  • 46. Data: 2023-12-19 03:11:31
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday 19 December 2023 at 02:38:54 UTC+1, Zenek Kapelinder wrote:

> [...]

    autobusów elektrycznych, które nie miałyby ogrzewania na ropę. Piec jest uruchamiany,
    kiedy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza."

    Kucharski sprowadza chińskie autobusy elektryczne to go zapytaj, czy wyposażone w
    webasto na ropę

    To może Tesla też ma ukryte ogrzewanie na ropę ?

    Jak Tesla zbankrutuje, to Chińczyk zaoferuje elektryki ocieplane steropianem.
    \
    Powiedz gógle , że jest gópi jak but

    Jest w elektrycznych autobusach webasto, ale jako elektryczny grzejnik 10-12 kW

    https://www.automotiveworld.com/news-releases/buswor
    ld-2023-webasto-bundles-electric-heating-and-air-con
    ditioning-technology-for-thermal-management-in-elect
    ric-buses/

    Busworld 2023: Webasto bundles electric heating and air-conditioning technology for
    thermal management in electric buses

    Under the motto "We electrify your bus together," the electromobility systems partner
    is exhibiting an intelligent combination of individual electrical components to
    create a scalable thermal management system.

    September 27, 2023

    Tu czytaj

    "Whether in electric minibuses or city buses - Webasto's High-Voltage Heaters (HVH)
    convert electrical energy into heat at an efficiency close to 100 percent. At the
    Busworld Europe exhibition in Brussels from October 7 to 12 (Hall 7, Booth 7113) the
    company is exhibiting the latest members of its HVH family that deliver 10 and 12
    kilowatts (kW) of heat output respectively. These are the second generation models of
    the world's first 800-volt heater to enter series production. Together with the new
    CoolTop 80-e (CT 80-e) electric rooftop air-conditioner, the heating and cooling
    units form the basis for feel-good temperatures all year round - from the driver's
    cab to the passenger cabin. In conjunction with the intelligent Cronus Smart control
    unit, Webasto also combines various components from its heating and air-conditioning
    technology portfolio to create the centrally controllable electric Thermal Management
    (eTM) system, which keeps both the traction batteries and the passenger cabin at the
    ideal operating temperature.
    Pioneering electric heating

    The new models allow Webasto to offer efficient electric heating solutions for all
    conceivable application scenarios. The HVH 100 Compact and the HVH 100 Compact + each
    offer a heat output of 10 kilowatts. With a height of just 7 centimeters, they are
    smaller than a DIN A4 sheet of paper and designed to operate at a voltage range of
    between 250 and 880 volts. Communication takes place via LIN bus, which facilitates
    the heater's technical integration into the vehicle.

    The HVH 100 Compact + models with a heat output of 10 kilowatts and the HVH 120 with
    an output of 12 kilowatts are also compatible with the CAN-protocol. Their compact
    housing and flexible connectivity options offer manufacturers many options for easily
    integrating the units into their vehicles. Thanks to precise and virtually stepless
    control of the maximum output and target temperature, the High-Voltage Heaters always
    operate at maximum efficiency.

    A special heating layer bonded onto the heat exchanger means that they not only
    deliver heat at the touch of a button, but can also be safely discharged in a
    fraction of a second by actively discharging the intermediate circuit capacitors.
    Webasto's High-Voltage Heaters are protected against cyber attacks in accordance with
    ISO 21434 while functional safety is ensured in accordance with ISO 26262. Webasto
    specifies a service life of at least 15,000 hours or 15 years for its electric
    heaters.
    Electric air conditioning technology premiere

    Webasto is exhibiting its first all-electric rooftop air conditioner for small buses:
    the CoolTop 80-e (CT 80-e) with a cooling capacity of 7.5 kilowatts. The air flow
    rate of the CT80-e is 2,100 cubic meters of air per hour and the unit optionally
    features a PEPA-F air filter that removes even the smallest particles from the air,
    including viruses. This compact powerhouse operates in the high-voltage range between
    200 and 430 volts and is designed for temperatures from -20 to +45 degrees Celsius.
    Webasto uses the latest R1234yf coolant to ensure environmentally friendly operation.
    Heating and air conditioning technology from a single source

    Webasto's electric Thermal Management (eTM) system is a modular solution comprising
    electric heating and air conditioning technology that controls traction battery
    thermal management as well as ensuring a feel-good climate for passengers and
    drivers. For the first time, the company is combining a range of individual
    components to match the eTM to the heating requirements of the respective vehicle
    type. The system is based on a heat pump which, in combination with heat exchangers,
    High-Voltage Heaters, underfloor heating and electric rooftop air conditioners,
    ensures pleasant temperatures in all areas of the vehicle. Peak energy efficiency
    values are achieved thanks to the high efficiency of the air-conditioning technology
    employed and intelligent heat recovery from the electric motor. E-vehicles featuring
    electric thermal management achieve up to 40 percent greater range because the
    traction batteries are maintained at a uniform temperature in summer and winter
    alike. The flexible design options offered by the scalable system, combined with its
    simple implementation, also assure manufacturers of rapid vehicle integration.
    Greater electric range with Range Plus

    Another highlight of Webasto's appearance at the exhibition is Range Plus. For
    electric minibuses and vans, the retrofittable air heater - along with its associated
    tank - forms a separate heating circuit in the vehicle which relieves the load on the
    traction batteries in winter. Range Plus is compatible with the sustainable HVO fuel
    and the system delivers an increase in the overall range of e-minibuses by up to 80
    kilometers in the cold season.

    "At Busworld 2023, Webasto is underlining its corporate identity as a systems partner
    for e-mobility. Our Standard Battery System is already powering a large number of
    electric special-purpose vehicles. It is only logical for us to add fully
    comprehensive thermal management solutions to our portfolio. This will allow us to
    increase both vehicle performance and on-board comfort," comments Heike Niehues,
    Executive Vice President Webasto Customized Solutions. "On the one hand, our
    customers benefit from optimally matched components and corresponding expertise in
    the field of electrification, while on the other, we provide a broad range of
    services to closely support customers' electrification projects right from the
    outset."

    SOURCE: Webasto

  • 47. Data: 2023-12-19 07:40:49
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-12-2023 o 20:46, Pete pisze:

    > Bo ja znam gości, którzy w zimie jeżdżą lodówkami, żeby dojechać do celu :)

    Ale dlatego, że nie mogą się naładować, czy dlatego, że w domu będzie
    taniej?
    Bo to jakby nie to samo, a to jest podstawowy powód że "jakoś dojadę".

    Mnie też się czasem zdarza się toczyć (ale ogrzewania nie wyłączam, bo
    to robi niewielką różnicę).
    Ale w ice też się zdarzało, gdy ceny paliw na trasie były dużo wyższe
    niż koło domu.....

  • 48. Data: 2023-12-19 07:42:56
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 18:28:26 UTC+1 Myjk napisał(a):
    > Mon, 18 Dec 2023 00:54:48 -0800 (PST), Kris
    > Skoro gość użytkuje go jak diesla, albo co gorzej butuje go notorycznie,
    > bo jak już wspominałem elektryk przeraźliwie prowokuje do dynamicznej
    > jazdy, jeździ od świateł do świateł bez rekuperacji, a na dodatek zostawia
    > go na "chodzie" jak idzie do klienta i zużywa energię na jałowe grzanie to
    > co się dziwić że ma połowę zasięgu --

    Masz dziwną manierę traktowania innych jak idiotów.
    Skoro Ty czy Cavallino nauczyliscie się jeździć elektrycznym autem to tym bardziej tą
    sprawność opanowal zwykły kurier.

  • 49. Data: 2023-12-19 15:47:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Dec 2023 20:46:36 +0100, Pete

    > Ale mówili, że o połowę czy mówili ogólnie, że spada? ;)

    A w którym elektryku spada o połowę, skoro 2-3kWh w ciągu
    godziny idzie na ogrzanie kabiny, a na jazdę 15-20kWh?
    Pokaż no to jakim matematycznym cudem 3 z 15 to jest 50%.

    > Tak jak w elektryku.

    Widać że nigdy nawet w elektryku nie siedziałeś,
    o jeździe nie wspominając.

    > że w zimie jak ogrzewasz
    > Dwukrotnie, jak w elektryku? :D

    I znowu to samo, 3 z 15 -- to jest dwukrotnie?
    A samochód jak ma pompę ciepła i zużywa dzięki
    COP 1/3 tego, to ile ci wychodzi? Pewnie 75%.

    > Chyba Ci się od tej elektryczności coś pozajączkowało,

    Raczej tobie, chyba od wdychania spalin.

    > akurat ogrzewanie kabiny jest ciepłem odpadowym.

    Oczywiście, i dlatego w poprzednim dieslu miałem automatyczne webasto, żeby
    czym prędzej dogrzać silnik podczas startu bo inaczej grzął się paręnaście
    kilometrów i syfił, webasto które potrafiło się załączać w czasie jazdy po
    autostradzie (sic!) albo podczas stania w korku na biegu jałowym, żeby
    dogrzać silnik, bo stygł.

    Serio nie zauważasz zwiększonego zużycia paliwa w zimie? Bo to że silnik
    jest mocno stratny nie znaczy że ciepła do pracy nie wymaga i że całe
    ciepło jest opadowe, szczególnie w zimie. Może ty po prostu rowerem
    jeździsz a samochodach spalinowych masz równie blade pojęcie co pojazdach
    elektrycznych?

    > o 5%. A o ile w elektryku?

    Zdecydowanie mniej niż przy ogrzewaniu, bo z zasady działania chłodzić
    można tylko przy udziale pompy ciepła. Czekam zatem aż wyliczysz ile zużywa
    faktycznie ogrzewanie, to będziesz też wiedzieć ile na chłodzenie idzie.

    BTW a tu test z 3500km teslą (bez pompy ciepła do grzania) lato vs zima:

    https://www.youtube.com/watch?v=uC95WACQhCY
    https://www.youtube.com/watch?v=UskzfQJt2Bc

    Konkretnie to wynik masz tutaj:
    https://youtu.be/UskzfQJt2Bc?si=RQ1lzzSIVoMSFedv&t=3
    23

    > Bo ja znam gości, którzy w zimie jeżdżą lodówkami, żeby dojechać do celu :)

    Tak, tak, pewnie tak samo ich znasz jak kris wydział setki
    elektryków wiezionych na lawetach (a w zasadzie nie wiezionych
    bo nie chcą laweciarze ich wozić) po 5h stania w korku.

    > P.S.
    > Ww. to były pytania retoryczne :P

    Chyba jednak nie, skoro trzeba ci wykładać odpowiedzi.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 50. Data: 2023-12-19 16:51:21
    Od: a a <m...@g...com>

    "
    "I znowu to samo, 3 z 15 -- to jest dwukrotnie?
    "A samochód jak ma pompę ciepła i zużywa dzięki
    "COP 1/3 tego, to ile ci wychodzi? Pewnie 75%.

    Podczas mrozów sprawnośc pompy ciepła to mniej niz COP 1
    bo to ściema i fake marketingowy, aby sprzedać niekumatym Zenkom klimę z odwróconym
    obiegiem
    i nazywac pompą ciepla

[...]

    ściemniasz

    webasto to ogrzewanie wnętrza i nie ma nic wspólnego z grzaniem silnika

    Moc webasto to 5-10 kW

    A silnik ma moc 10 x większą

    Silnik diesla ma 2.-gi obieg i odzyskuje ciepło ze spalin, ale w obiegu płynu
    chłodzącego.\

    Nic nie dogrzewa silnika na biegu jałowym, bo nie ma takiej potrzeby

    Jak nie wiesz co to webasto pytaj producenta

    Tam jest wymiennik separujący gorące spaliny od ciepła nadmuchiwanego do kabiny
    samochodu,
    ale moc grzejnika 10 razy mniejsza od mocy silnika

    A jak silnik stygnie na biegu jałowym to znaczy, że samochód złom
    i daje się blendę na grilla