  • 1. Data: 2010-03-02 13:15:13
    Temat: podgrzewanie podjazdu z kostki brukowej/granitowej
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Kiedyś Adam Szemdzielorz. wspomniał że planuje zrobic podgrzewany podjazd.
    Bardzo fajny pomysł moim zdaniem.
    Chodzi o to aby zimą snieg/lód topił sie na podjeżdzie
    Na wiosnę chciałbym coś takiego zrobić.
    Chcę to zrobić w ten sposób:
    Do isteniejącej instalcji CO(kocioł na paliwo stałe) dodam dodatkowy
    zasobnik(zwykły niewielki boiler pewnie sie nada) wypełniony glikolem.
    Na całym podjezdzie(ok 50mkw)umieszczę petle z rur pex takich jak do
    podłogówki i na to kostka. Przed wjazdem do garazu kostka grubosci 6cm(bo
    4cm dla osobówki to pewnie za mało), podejście do drzwi wejściowych płytki
    chodnikowe grubosci 3cm.
    Zastanawiam się tylko czy trzeba bedzie dać pod te rurki jakąś izolacje-
    styropian chyba nie bardzo ale np szlaka lub keramzyt juz się bardziej nada
    Temperatura glikolu będzie podobna jak CWU czyli ok 62-65stC gdyz taka
    temperaturę utrzymuje na kotle
    Niezbędne materiały to :
    -kilkadziesiat/kilkaset metrów rury pex
    -zasobnik
    -glikol
    -pompa obiegowa

    Prosze o ocene tego pomysłu i dopisanie czegoś o czym pewnie zapomniałem
    Jak gęsto układać rury?
    Jaka powinna byc Waszym zdaniem temperatura glikolu aby system spełniał
    swoja role?
    Trochę czasu na przemyslenie jest wiec czekam na Wasze uwagi

    Krzysiek

  • 2. Data: 2010-03-02 13:37:25
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Mar, 14:15, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Kiedy Adam Szemdzielorz. wspomnia e planuje zrobic podgrzewany podjazd.
    > Bardzo fajny pomys moim zdaniem.

    Pytalem i rozmawialem juz z kilkoma osobami ktore to maja i sobie
    chwala!

    > Chodzi o to aby zim snieg/l d topi sie na podje dzie
    > Na wiosn chcia bym co  takiego zrobi .
    > Chc to zrobi w ten spos b:
    > Do isteniej cej instalcji CO(kocio na paliwo sta e) dodam dodatkowy
    > zasobnik(zwyk y niewielki boiler pewnie sie nada) wype niony glikolem.
    > Na ca ym podjezdzie(ok 50mkw)umieszcz petle z rur pex takich jak do
    > pod og wki i na to kostka. Przed wjazdem do garazu kostka grubosci 6cm(bo

    Lepszy jest ponoc zwykly PEX (nie pel-al-pex tylko zwykly, bez wkladki
    aluminiowej). W sumie to nie wiem czemu :) Na pewno latwiej go
    ukladac.

    > Zastanawiam si tylko czy trzeba bedzie da pod te rurki jak izolacje-
    > styropian chyba nie bardzo ale np szlaka lub keramzyt juz si bardziej nada

    Obawialbym sie niestabilnosci. Rury u moich rozmowcow byly wciskane do
    juz gotowego, ubitego piasku, bezposrednio przed polozeniem kostki
    (przybijane stalowymi drutami - cos jak sledzie do namiotu). W sumie
    to na gorze zawsze bedzie nizsza temperatura wiec wiekszosc ciepla tam
    przeniknie :)

    > Temperatura glikolu b dzie podobna jak CWU czyli ok 62-65stC gdyz taka

    Im wyzsza, tym lepsza (ale odkrycie!;)

    > temperatur utrzymuje na kotle
    > Niezb dne  materia y to :
    > -kilkadziesiat/kilkaset metr w rury pex
    > -zasobnik
    > -glikol
    > -pompa obiegowa
    >
    > Prosze o ocene tego pomys u i dopisanie czego o czym pewnie zapomnia em

    Po co Ci dodatkowy zasobnik - zastosuj zwykly wymiennik plytowy. Malo
    miejsca zajmuje, wystarczajaco mocny i wydaje mi sie, ze zdecydowanie
    tanszy od zasobnika z wezownica (bo jakos oddzielic glikol od wody
    kotlowej musisz). Taki 30 plytowy ktory w przypadku kominka potrafi
    odebrac ~30kW mocy kosztuje ok. 500-600 pln. A tutaj roznice
    temperatur (zasilanie - powrot) beda wplywac zdecydowanie korzystnie
    na sprawnosc tego wymiennika :)

    > Jak g sto uk ada rury?

    Co 20cm powinno wystarczyc. Petle jak dla podlogowki - max 100-120m.
    Rozdzielacz zrobie sobie sam - zgrzewany z PP np. Tu zadnych
    rotametrow, czy skomplikowanej regulacji nie trzeba.

    > Jaka powinna byc Waszym zdaniem temperatura glikolu aby system spe nia
    > swoja role?

    Im wyzsza tym lepsza :D
    Poszukaj wsrod materialow producentow mat grzewczych jakie zalecaja
    moce. Na tej podstawie sobie dobierzesz temperature zasilania (w
    zaleznosci od temp. powrotu i predkosci przeplywu glikolu, ktory to z
    kolei zalezy od oporow w rurkach i rodzaju uzytej pompy).

    > Troch czasu na przemyslenie jest wiec czekam na Wasze uwagi

    Ja to bede robil w lato. Na gorze bedzie prawdopodobnie kostka
    granitowa 6x6 :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-03-02 13:40:07
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

> [...]
    > swoja role?
    > Trochę czasu na przemyslenie jest wiec czekam na Wasze uwagi

    ciekawy temat, ale czy warto,..
    polecam wątek
    http://forum.muratordom.pl/podgrzewany-woda-podjazd,
    t178595.htm

  • 4. Data: 2010-03-02 13:52:05
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    .googlegroups.com...
> [...]
    >juz gotowego, ubitego piasku, bezposrednio przed polozeniem kostki
    >(przybijane stalowymi drutami - cos jak sledzie do namiotu).

    Czyli uwazasz ze izolacja nie potrzebna?. Ok. Piach juz jest samoistnie
    zawiwbrowany przed polozeniem kostki poprawiem wibratorem i wtedy rury i
    kostka

> [...]
    >odebrac ~30kW mocy kosztuje ok. 500-600 pln. A tutaj roznice
    >temperatur (zasilanie - powrot) beda wplywac zdecydowanie korzystnie

    Ok o tym nie pomyslalem. tak zrobie zapewne

    >moce. Na tej podstawie sobie dobierzesz temperature zasilania (w
    >zaleznosci od temp. powrotu i predkosci przeplywu glikolu, ktory to z
    >kolei zalezy od oporow w rurkach i rodzaju uzytej pompy).

    Chyba oleje jakiekolwiek sterowanie temeratury. Wymiennik bedzie podlaczony
    bezposrednio do kotla. Temperatura wody na kotle to 62-65stc zawsze u mnie
    jest
    Ew.sterowac bede predkosciami przeplywu(ale nie rotametry tylko normalnie
    biegi pompy cyrkulacyjnej

    > Troch czasu na przemyslenie jest wiec czekam na Wasze uwagi

    >Ja to bede robil w lato. Na gorze bedzie prawdopodobnie kostka
    >granitowa 6x6 :),

    U mnie przed garazem pewnie tez.
    W Strzegomiu np cena za tone kilka razy nizsz niz u mnie
    Do Strzegomia mam 600km w jedna strone wiec musze przekalkulowac czy oplaca
    sie transportowac czy kupic na miejscu

    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-03-02 13:59:17
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Mar, 14:52, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Czyli uwazasz ze izolacja nie potrzebna?. Ok.

    Zobacz jak jest w domu. W srodku masz 20st C, a grunt ma te 8st C, w
    strefach blizej scian - mniej. Wiec wiekszosc ciepla wybieze sobie
    droge "w dol" :) W przypadku ogrzewanego podjazdu jest odwrotnie.
    Zreszta tutaj ciezko mowic o stratach - cala ta instalacja to jedna
    wielka strata ciepla przeciez :-)))

    > Chyba oleje jakiekolwiek sterowanie temeratury. Wymiennik bedzie podlaczony
    > bezposrednio do kotla. Temperatura wody na kotle to 62-65stc zawsze u mnie
    > jest

    No i spoko. Ja tez bym sie tu nie bawil w sterowanie temperatury.
    Bardziej trzebaby sie skupic na prostym / tanim / bezawaryjnym
    czujniku, ktory uruchamialby pompe obiegowa w przypadku zasniezenia
    podjazdu :) Obudowa lampy najazdowej i jakas prosta czujka odbijanego
    promieniowania w srodku. Moze Jacek Plumpi cos podpowie ?:)

    > Ew.sterowac bede predkosciami przeplywu(ale nie rotametry tylko normalnie
    > biegi pompy cyrkulacyjnej

    Mysle ze raz ustawisz i wiecej ruszac nie bedzie trzeba ;)

    > U mnie przed garazem pewnie tez.
    > W Strzegomiu np  cena za tone kilka razy nizsz niz u mnie
    > Do Strzegomia mam 600km w jedna strone wiec musze przekalkulowac czy oplaca
    > sie transportowac czy kupic na miejscu

    A ile u Ciebie? U mnie granit wychodzi ze dwa razy taniej w zakupie
    niz "normalna" kostka brukowa.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-03-02 13:59:58
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@S...pl> napisał w wiadomości
    > polecam wątek
    > http://forum.muratordom.pl/podgrzewany-woda-podjazd,
    t178595.htm

    Przejrzałem na szybko i nic niepokojacego tam nie znalazłem.
    Mam tanie zródłao ciepła(pale drewnem) wiec dogrzanie podjazdu to nie
    problem.
    Na szybko licząć wyjda u mnie 3 petle po 100metrów.
    Chodzić toto tez nie bedzie non stop. Bedzie uruchamiane jak zacznie się
    dostawa świeżego sniegu;))

    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-03-02 14:02:33
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    > na Wasze uwagi

    A jak to sie ma do ekologii i oszczedzania energii w obliczu zmian
    klimatycznych ? ;)

    Nie wystarczy solar i obieg glikolu miedzy solarem i podjazdem?

    --
    Picasso

  • 8. Data: 2010-03-02 14:04:28
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

> [...]
    > Na szybko licząć wyjda u mnie 3 petle po 100metrów.
    > Chodzić toto tez nie bedzie non stop. Bedzie uruchamiane jak zacznie się

    czasami to moze zajac kilka godzina, a lopatą 5min :)

  • 9. Data: 2010-03-02 14:08:53
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    .googlegroups.com...
    On 2 Mar, 14:52, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    >A ile u Ciebie? U mnie granit wychodzi ze dwa razy taniej w zakupie
    >niz "normalna" kostka brukowa.

    Kostka szara 4/6 to 450zl
    Kostka czerwona 4/6 to 900zl
    Ceny za tone

    Krzysiek

  • 10. Data: 2010-03-02 14:11:50
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > czasami to moze zajac kilka godzina, a lopatą 5min :)

    Pewnie masz racje.
    Jednak lopata to śnieg gdzies trzeba wywieźć
    Stopiony juz nie
    Zresztą znajac zycie bedzie to u mnie chodzic non stop w czasie opadów
    sniegu

    Krzysiek