  • 1. Data: 2011-01-18 14:46:26
    Temat: rekuperator - prośba o weryfikację (do Adama)
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Witam
    właśnie odwiedziłem stronę z opisem rekuperatora BRINK RENOVENT HR 400
    LARGE i po przeczytaniu nasunęły mi się pytania i wątpliwości, które mam
    nadzieje rozwiejecie - szczególnie Adam, który chyba taki właśnie model
    użytkuje (pytanie szczere - praktycznie bez złośliwości)

    1 "Nie występuje również niebezpieczeństwo zamrożenia (układ
    antyzamrożeniowy) wymiennika ciepła, gdyż centralka w odpowiednim
    momencie obniża prędkość wentylatora pobierającego zewnętrzne powietrze,
    aż do chwili ustąpienia objawów ewentualnego szronienia.

    czy to znaczy, że jak jest zimno na dworze to taka wentylacja nie działa ?

    2. wydajność centrali na 3 bieg 300m3/h a wszyscy mówią o 400m3/h, czy
    to znaczy, że trzeba samemu grzebać przy centrali czy te 400m3/h jest
    tylko hłytem marketingowym ?

    3. głośność:

    a)emisja do pomieszczenia ?
    b)przewód do pomieszczenia ?

    jeśli któryś z parametrów przedstawia w uproszczeniu hałas który jest
    generowany w pomieszczeniu wentylowanym to dla
    a) wartości II bieg 46,1dBA, III bieg 54,1 dBA
    b) warości II bieg 61,8dBA III bieg 69,1 dBA

    to już rozumiem komfort posiadania rekuperatora, bo podczas pracy nie
    słychać co małżonka usiłuje do nas wykrzyczeć. A święty spokój jest
    bezcenny :)

    czy być może chodzi o jakiś inny hałas ?

    Bardzo proszę o merytoryczne wyjaśnienie sprawy.

    pozdrawiam
    rafał

  • 2. Data: 2011-01-18 16:35:07
    Temat: Re: rekuperator - prośba o weryfikację (do Adama)
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    rrr <r...@o...rrr.pl> napisał(a):

    > Witam
    > wĹ&#65533;aĹ&#65533;nie odwiedziĹ&#65533;em stronÄ&#65533; z opisem rekuperatora
    BRINK RENOVENT HR 400
    > LARGE i po przeczytaniu nasunÄ&#65533;Ĺ&#65533;y mi siÄ&#65533; pytania i
    wÄ&#65533;tpliwoĹ&#65533;ci, ktĂłre mam
> [...]
    > tylko hĹ&#65533;ytem marketingowym ?
    >
    > 3. gĹ&#65533;oĹ&#65533;noĹ&#65533;Ä&#65533;:
    >
    > a)emisja do pomieszczenia ?
    > b)przewĂłd do pomieszczenia ?
    >
    > jeĹ&#65533;li ktĂłryĹ&#65533; z parametrĂłw przedstawia w uproszczeniu
    haĹ&#65533;as ktĂłry jest
    > generowany w pomieszczeniu wentylowanym to dla
    > a) wartoĹ&#65533;ci II bieg 46,1dBA, III bieg 54,1 dBA
    > b) waroĹ&#65533;ci II bieg 61,8dBA III bieg 69,1 dBA
    >
    > to juĹź rozumiem komfort posiadania rekuperatora, bo podczas pracy nie
    > sĹ&#65533;ychaÄ&#65533; co maĹ&#65533;Ĺźonka usiĹ&#65533;uje do nas
    wykrzyczeÄ&#65533;. A Ĺ&#65533;wiÄ&#65533;ty spokĂłj jest
    > bezcenny :)
    >
    > czy byÄ&#65533; moĹźe chodzi o jakiĹ&#65533; inny haĹ&#65533;as ?
    >
    > Bardzo proszÄ&#65533; o merytoryczne wyjaĹ&#65533;nienie sprawy.
    >
    > pozdrawiam
    > rafaĹ&#65533;
    Co sie faccet czepiasz. Od razu widać ze sie nie znasz. Grupy
    wyspecjalizoanych inżynierów robią rekuperatory i dlatego masz wierzyć co w
    marketingu wymyślą i nie zadawać głupich pytań. A wogóle to kto Cie upoważnił
    do zadawania nieodpowiednich pytań?. Właściwe pytania są na przyklad takie.
    Czy to prawda ze można na tym dużo zaoszczęzdic? Odpowiedz. Tak to prawda.

  • 3. Data: 2011-01-18 17:23:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 15:46, rrr <r...@o...rrr.pl> wrote:

> [...]
    > aż do chwili ustąpienia objawów ewentualnego szronienia.
    >
    > czy to znaczy, że jak jest zimno na dworze to taka wentylacja nie działa ?

    Nie stwierdzilem - tj. u mnie nigdy nie przymarzl. Wymiennik jest dosc
    odporny na zamrozenie. U mnie docelowo bedzie jeszcze GWC wiec nie
    bedzie warunkow, w ktorych wymiennik moglby zamarznac.

    > 2. wydajność centrali na 3 bieg 300m3/h a wszyscy mówią o 400m3/h, czy
    > to znaczy, że trzeba samemu grzebać przy centrali czy te 400m3/h jest
    > tylko hłytem marketingowym ?

    Mozesz sobie dowolnie oprogramowac kazdy z biegow. Standardowo trzeci
    ma ustawione 300m3/h. 20 sek grzebania w menu i ustawisz sobie 400 :)

    > 3. głośność:
    >
    > a)emisja do pomieszczenia ?

    W ktorym stoi rekuperator ? No swist moze byc uciazliwy. W sypialni
    bym go z cala pewnoscia nie zamontowal :) U mnie jest w garazu. Juz po
    zamknieciu drzwi od garazu (z uszczelkami) - nie slychac nic. A potem
    do domu mam jeszcze dwie pary drzwi, wiec nie ma szans zeby cokolwiek
    sie przedostalo!

    > b)przewód do pomieszczenia ?

    *Zero*. Przy 400m3/h jak sie wsluchasz to uslyszysz szum na
    anemostatach wywiewnych (kuchnia, lazienka) - bo na nich sa wieksze
    przeplywy powietrza niz na nawiewach (nawiewow poprostu jest wiecej
    wiec struga powietrza rozklada sie na mniejsze).

> [...]
    >
    > to już rozumiem komfort posiadania rekuperatora, bo podczas pracy nie
    > słychać co małżonka usiłuje do nas wykrzyczeć. A święty spokój jest

    To jakies bzdury - piszesz chyba o halasie generowanym w pomieszczeniu
    w ktorym stoi reku. Przy 200m3/h nie uslyszysz nawet najmniejszego
    swistu z zadnego z anemostatow. Kwestia uzycia odpowiedniej przekrojow
    kanalow - im mniejsze tym predkosci powietrza wyzsze wiec i haslas
    wiekszy. Minimum to 125mm. Nic nie slychac.

    > czy być może chodzi o jakiś inny hałas ?

    Z pewnoscia tak :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2011-01-18 17:30:14
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 17:35, "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > Czy to prawda ze można na tym dużo zaoszczęzdic? Odpowiedz. Tak to prawda.

    Akurat zadal sensowne pytania, wiec i odpowiedz moze byc sensowna.

    Wystarczy spojrzec na liczbe modeli wymiennikow np. HEATEXa zeby
    zrozumiec, ze wymiennik to nie posklejana do kupy w garazu folia.
    Dobor do przeplywow, mocy, wielkosci nie jest taki prosty. To tak
    jakby ktos w garazu wyprodukowal od zera silnik do samochodu i
    probowal porownywac jego osiagi z W16 veyrona, po czym stwierdzil ze
    bugatti jest do dupy i na pewno nie rozpedza samochodu do 400km/h, bo
    jego garazowy silnik tylu nie uzyskal :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2011-01-18 17:33:12
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nadzieje rozwiejecie - szczególnie Adam, który chyba taki właśnie model
    > użytkuje (pytanie szczere - praktycznie bez złośliwości)

    Mam taki rekuperator, więc spróbuję odpowiedzieć :). Do ściągnięcia z netu
    są kompletne dekumentacje Renoventów i bliźniaczych Viessmann Vitovent.

> [...]
    > chwili ustąpienia objawów ewentualnego szronienia.
    >
    > czy to znaczy, że jak jest zimno na dworze to taka wentylacja nie działa ?

    Wbudowany układ przeciwzamrożeniowy zmienia prędkości wentylatorów. Ze
    wskazań wyświetlacza można raczej wywnioskować, że w czasie mrozów zwiększa
    się wydajność wentylatora wywiewnego (ale możliwe, że jednocześnie nawiew
    jest zmniejszany). Stan taki trwa kilka minut, po czym wyświetlacz pokazuje
    wcześniej ustawioną wydajność centlali.

    > 2. wydajność centrali na 3 bieg 300m3/h a wszyscy mówią o 400m3/h, czy to
    > znaczy, że trzeba samemu grzebać przy centrali czy te 400m3/h jest tylko
    > hłytem marketingowym ?

    Są trzy prędkości U1, U2 i U3 i każdą z nich można dowolnie dostosować do
    swoich potrzeb. W normalnych warunkach 200 m3/h to może byc za dużo. 400
    m3/h jest dostępne, tylko poco?

> [...]
    >
    > to już rozumiem komfort posiadania rekuperatora, bo podczas pracy nie
    > słychać co małżonka usiłuje do nas wykrzyczeć. A święty spokój jest

    Nie mierzyłem, ale porównywałem wz innymi znanymi na naszym rynku
    rekuperarami.
    Lekki szum dochodzi też przez nawiewy najbliższe centrali przy wydajności
    powyżej 220 m3/h, ale większy szum dochodzi z zewnątrz domu lub z
    wentylatorka w dekoderze cyfry+. Centralę wentylacyjną też trochę słychać z
    odległości mniejszej niż 3-4 metry - szum wydobywa się przez obudowę.
    Szumią też ciasne zakręty kanałów wentylacyjnych (mam dwa flexy przy
    centrali, docelowo do skrócenia)
    Ponieważ nie ma sensu praca z wydajnościami powyżej 250 m3/h (przy kubaturze
    500 m3), więc temat w przypadku Renoventu jest do pominięcia. Tylko
    instalację trzeba zrobić zgodnie ze sztuką.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 6. Data: 2011-01-18 17:57:11
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Druid29 <d...@t...wytnij.pl> napisał(a):

    > UĹźytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisaĹ&#65533; w wiadomoĹ&#65533;ci
    BRINK RENOVENT HR 400
    wÄ&#65533;tpliwoĹ&#65533;ci, ktĂłre ma

    > Mam taki rekuperator, wiÄ&#65533;c sprĂłbujÄ&#65533; odpowiedzieÄ&#65533; :). Do
    Ĺ&#65533;ciÄ&#65533;gniÄ&#65533;cia z ne
> [...]
    wentylatorĂłw. Ze
    > wskazaĹ&#65533; wyĹ&#65533;wietlacza moĹźna raczej wywnioskowaÄ&#65533;, Ĺźe w
    czasie mrozĂłw zwiÄ&#65533;k
    > sza
    > siÄ&#65533; wydajnoĹ&#65533;Ä&#65533; wentylatora wywiewnego (ale moĹźliwe, Ĺźe
    jednoczeĹ&#65533;nie nawiew

    > jest zmniejszany). Stan taki trwa kilka minut, po czym wyĹ&#65533;wietlacz pokazuje

    > wczeĹ&#65533;niej ustawionÄ&#65533; wydajnoĹ&#65533;Ä&#65533; centlali.

    > SÄ&#65533; trzy prÄ&#65533;dkoĹ&#65533;ci U1, U2 i U3 i kaĹźdÄ&#65533; z nich
    moĹźna dowolnie dostosowaÄ&#65533; d
    > swoich potrzeb. W normalnych warunkach 200 m3/h to moĹźe byc za duĹźo. 400
    > m3/h jest dostÄ&#65533;pne, tylko poco?

    wykrzyczeÄ&#65533;. A Ĺ&#65533;wiÄ&#65533;ty spokĂłj jest

    > Nie mierzyĹ&#65533;em, ale porĂłwnywaĹ&#65533;em wz innymi znanymi na naszym rynku
    > rekuperarami.
    > Lekki szum dochodzi teĹź przez nawiewy najbliĹźsze centrali przy wydajnoĹ&#65533;ci

    > powyĹźej 220 m3/h, ale wiÄ&#65533;kszy szum dochodzi z zewnÄ&#65533;trz domu lub z
    > wentylatorka w dekoderze cyfry+. CentralÄ&#65533; wentylacyjnÄ&#65533; teĹź
    trochÄ&#65533; sĹ&#65533;ychaÄ&#65533;
    > odlegĹ&#65533;oĹ&#65533;ci mniejszej niĹź 3-4 metry - szum wydobywa siÄ&#65533;
    przez obudowÄ&#65533;.
    > SzumiÄ&#65533; teĹź ciasne zakrÄ&#65533;ty kanaĹ&#65533;Ăłw wentylacyjnych (mam dwa
    flexy przy
    > centrali, docelowo do skrĂłcenia)
    > PoniewaĹź nie ma sensu praca z wydajnoĹ&#65533;ciami powyĹźej 250 m3/h (przy
    kubaturze

    > 500 m3), wiÄ&#65533;c temat w przypadku Renoventu jest do pominiÄ&#65533;cia. Tylko

    > instalacjÄ&#65533; trzeba zrobiÄ&#65533; zgodnie ze sztukÄ&#65533;.

> [...]
    To co piszesz wygląda że jesteś glęboko wierzący i propagujesz wiarę dalej.
    Mam rozprowadzone powietrze w mieszkaniu. Tam gdzie stoi kominek, a w zasadzie
    piec Nordika bylo za cieplo. To wycialem ad piecem dziure w suficie i
    rozprowadzilęm powietzre do innych pomieszczeń. Wentylator z cichych,
    Specjalnie załozylem z 5 razy większy żeby mu zejsć z obrotów i żeby mial
    potrzebną wydajnosć. Rury z tworzywa z meszkiem w środku, jak na pluszowym
    misiu. Przed wentylatorem tłumik szumow ssania, za nim też. Obydwa wielkości
    szafki kuchennej. Można wrzeszczeć z jednej strony w rurę i z drugiej prawie
    nic nie slychać. A wentylator i pzrzepływ powietrza slychać. Na
    najwolniejszych obrotach faktycznie jest w miarę cicho. Ale puszczony na maxa
    robi zwyczajny halas. Rura jak byś byl ciekawy ma 10 cali średnicy.
    Hamerykańska do wentylacji. Kumasz. Mam dwa tłumiki wielkosci sporego
    rekuperatora i jest halas albo delikatny szum. A z urzazdenia nie posiadjącego
    zadnych tłumikow nic nie słychać. Cud jakiś.

  • 7. Data: 2011-01-18 18:12:37
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > rekuperatora i jest halas albo delikatny szum. A z urzazdenia nie
    > posiadjącego
    > zadnych tłumikow nic nie słychać. Cud jakiś.

    Masz spierdoloną instalację. Czemu nie wybierzesz sie do kogos kto ma dobrze
    wykonaną i własnym uchem doświadczysz braku hałasu? Bo ja byłem i słyszałem.
    A własciwie nie słyszałem bo nijakiego hałasu od wentylacji nie było. A sie
    wsłuchiwałem bo tyle sie mówiło ze hałasuje.

    b.

  • 8. Data: 2011-01-18 18:23:26
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > A własciwie nie słyszałem bo nijakiego hałasu od wentylacji nie było. A sie
    > wsłuchiwałem bo tyle sie mówiło ze hałasuje.

    Sam jesteś spierdolony.

  • 9. Data: 2011-01-18 18:25:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 19:12, Budyń <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    > A własciwie nie słyszałem bo nijakiego hałasu od wentylacji nie było. A sie
    > wsłuchiwałem bo tyle sie mówiło ze hałasuje.

    Kupil sobie turbine kominkowa 500-600m3, rozdzielil to na dwie, trzy
    strugi (ile tez moze byc pomieszczen poza salonem w 80m2 mieszkaniu) i
    sie glupio dziwi, ze halasuje :D Te turbiny sa tanie i glosne. Watpie,
    zeby mial tam ciche EBMy w srodku bo ta kosztowalaby blizej 2-3k
    pln ;) Ja mam w reku max 400m3 i w sumie z 12 anemostatow nawiewnych.
    A dzielenie strug zaczyna sie od rury 180 ;)

    Zal go czytac :D
    pozdr.

    --
    Adam

  • 10. Data: 2011-01-18 19:14:47
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > pln ;) Ja mam w reku max 400m3 i w sumie z 12 anemostatow nawiewnych.
    > A dzielenie strug zaczyna sie od rury 180 ;)

    Już Ci napisalem że dla mnie to spierdolony jesteś. nie musisz tego udowadniać.