  • 1. Data: 2011-01-18 23:11:14
    Temat: [co] sprzeglo hydrauliczne
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Co to u licha jest i do czego służy? Podług schematów to tylko rurka z
    otworami. Na wymiennik nie wygląda. Na skuteczne zabezpieczenie kotła
    przed zimnym powrotem - też nie.

    Na czym to polega?

    bajcik

  • 2. Data: 2011-01-18 23:16:56
    Temat: Re: [co] sprzeglo hydrauliczne
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > Co to u licha jest i do czego służy? Podług schematów to tylko rurka z
    > otworami. Na wymiennik nie wygląda. Na skuteczne zabezpieczenie kotła
    > przed zimnym powrotem - też nie.
    >
    > Na czym to polega?

    Generalnie kociol sobie, reszta sobie.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2011-01-19 09:05:49
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Użytkownik<b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości

    > Generalnie kociol sobie, reszta sobie.
    >
    > Pozdro.. TK

    Tak z czystej ciekawości...
    Też zastanawiałem się co to za ustrojstwo to... 'sprzęgło hydrauliczne'
    ? :-) w googlach nic nie znalazłem. Możesz przybliżyć?

    Ja mam wymiennik i jak przez wymiennik puszczę wodę szybciej na obiegu
    kotłowym, a na obiegu co wolniej, to powrót do kotla jest tylko
    nieznacznie chłodniejszy, a instalacja daje radę.

    Czy sprzęgło hydrauliczne to coś zupełnie innego? jak to działa? Może
    jakiś schemat...?

    pozdr
    Robert G

  • 4. Data: 2011-01-19 09:27:27
    Od: ______ <...@...cd>

    http://www.termen.com.pl/of_spd.php

  • 5. Data: 2011-01-19 09:37:55
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ______ napisał:

    > http://www.termen.com.pl/of_spd.php

    To teraz odpowiedzcie mi na pytanie, czym tak praktycznie różni się
    wymiennik płytowy od sprzęgła hydraulicznego?

    Mam oczywiście na myśli instalację z jednym kotłem i jednym obiegiem
    co..., bo jak rozumiem, w przypadku bardziej rozbudowanych instalacji
    owo sprzęgło pewnie bardziej będzie się sprawdzać niż wymiennik :-)

    pozdr
    Robert G

  • 6. Data: 2011-01-19 10:41:19
    Temat: Re: sprzeglo hydrauliczne
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sty, 10:37, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > To teraz odpowiedzcie mi na pytanie, czym tak praktycznie różni się
    > wymiennik płytowy od sprzęgła hydraulicznego?

    Wymiennik to jak sama nazwa wskazuje wymiennik ;) Ciecze z obu stron
    nie mieszaja sie. To dwa oddzielne obiegi, nastepuje wylacznie wymiana
    ciepla (a nie wymieszanie plynow). Sprzeglo to normalny baniak w
    ktorym wszystko sie miesza.

    > Mam oczywiście na myśli instalację z jednym kotłem i jednym obiegiem
    > co..., bo jak rozumiem,  w przypadku bardziej rozbudowanych instalacji
    > owo sprzęgło pewnie bardziej będzie się sprawdzać niż wymiennik :-)

    U mnie np. role sprzegla pelni 1000l bufor :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2011-01-19 18:44:57
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Adam pisze:

> [...]
    > nie mieszaja sie. To dwa oddzielne obiegi, nastepuje wylacznie wymiana
    > ciepla (a nie wymieszanie plynow). Sprzeglo to normalny baniak w

    Przyjrzyjmy się punktom z podanego linka

    * rozdzielenie obiegu kotłowego i grzewczego,

    Filozofia wymiennika jest zrozumiała: oddziela natlenioną zakamienioną
    parszywą wodę kotłową od uświęconej deszczówki w obiegu grzewczym. W
    sprzęgle tego nie ma.

    * utrzymanie niezależnych strumieni masowych w obiegu kotła i obwodach
    grzewczych,

    że co??

    * wyeliminowanie konieczności równoważenia przepływów obiegów kotłowego
    i grzewczego,

    że co??

    * odmulanie czynnika grzewczego,
    * odpowietrzanie czynnika grzewczego.

    W to mogę uwierzyć. Czy to jednak oznacza do podłogówki wystarczy takie
    sprzęgło żeby się nie zapowietrzała?

    A jakież to problemy pojawiają się przy bardziej skomplikowanej
    instalacji? Trójniki by nie załatwiły sprawy?

    Ciekawa sprawa. Potrzeba jest matką wynalazków. Wynalazek mamy a
    potrzeba jest niewiadoma.

    > U mnie np. role sprzegla pelni 1000l bufor :-)

    To że budowa podobna ino większy to widać.

    > Adam Sz.
    Z czystej ciekawości tak na marginesie zapytam: nie jesteś przypadkiem
    adam_mk z forum muratora?

    bajcik

  • 8. Data: 2011-01-19 18:48:36
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > co..., bo jak rozumiem, w przypadku bardziej rozbudowanych instalacji owo
    > sprzęgło pewnie bardziej będzie się sprawdzać niż wymiennik :-)

    Sprzeglo hydrauliczne nie ma jedynego slusznego zastosowania. Ogolnie
    oddziela obieg kotlowy z wlasna pompa lub kotlami a reszta instalacji,
    zwykle wiekszej a lepiej mieszanej z wieloma pompami. Stosowanie np. dwoch
    pomp, wiekszej i mniejszej moze powodowac, ze w jednym z obiegow wystapi
    deficyt wody kotlowej, bo wiekszosc "zabierze" wieksza pompa. Kociol gazowy
    jak wiadomo to urzadzenie dosc malej pojemnosci i wyposazone we wlasna
    pompe. Dolozenie dwoch bezposrednio za kotlem raczej bardziej skomplikuje
    prace niz go uprosci. Wpiecie miedzy kotlem a reszta instalacji
    hydraulicznie rozdziela te dwa obiegi i nie jest to wymiennik ciepla, bo
    samo sprzeglo nie rozdziela fizycznie obiegow jak robi to wymiennik ciepla.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2011-01-19 19:43:42
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
    > Co to u licha jest i do czego służy? Podług schematów to tylko rurka z
    > otworami. Na wymiennik nie wygląda. Na skuteczne zabezpieczenie kotła
    > przed zimnym powrotem - też nie.
    >
    > Na czym to polega?

    wyrównanie ciśnień na zasilaniu powrocie, separacja układu kotłowego od
    grzewczego

  • 10. Data: 2011-01-19 19:48:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > sprzęgle tego nie ma.
    >
    > * utrzymanie niezależnych strumieni masowych w obiegu kotła i obwodach

    No pompy kotłowe przewalaja sobie jakąś ilość wody na minutę...

    a pompy na rozdzielaczu inną ilość wody na minutę.

    każde sobei moga pracować niezależnie.

    > * wyeliminowanie konieczności równoważenia przepływów obiegów
    > kotłowego i grzewczego,
    >
    > że co??

    jak wyżej

    bez sprzęgłą wypaało by aby pompy kotłowe miały tę samą wydajność sumaryczną
    co pompy na rozdzielaczach

    > * odmulanie czynnika grzewczego,
    > * odpowietrzanie czynnika grzewczego.
    >
    > W to mogę uwierzyć. Czy to jednak oznacza do podłogówki wystarczy
    > takie sprzęgło żeby się nie zapowietrzała?

    są sprzegła z ukłądem usuwania powietrza.