  • 31. Data: 2015-03-24 10:55:48
    Temat: Re: Oprawy do garazu - akryl, czy poliweglan ?
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.03.2015 um 07:13 schrieb 666:
> [...]
    > używane są świetlówki o wydajności świetlnej ok. 80 lm/w, czyli w tym
    > punkcie nie ma przewagi led-ów.
    > Natomiast istotną sprawą jest, jak lampy wyposażone w led-y reagują na
    > częste włączanie, powiedzmy 150 razy na dobę na okres półtorej minuty.
    > Do świetlówek teoretycznie są startery i oprawy zapewniające "ciepły
    > start" i 'gorący start" (wstępne 2-4 sekundowe podgrzewanie elektrod,
    > zapobiegające awaryjności świetlówek), tyle że nie jesteś w stanie
    > dopytać się u sprzedawcy, w jaki układ elektroniczny wyposażona jest ta

    Przewaga LEDów nad świetlówkami jest właśnie duża ich odporność na
    częste załączanie. Świetlówki potrzebują też czasu, by świecić pełnym
    światłem. Te 80lm/W masz dopiero po paru minutach. Ale jak to nasi
    mawiają, diabełek chowa się w szczegółach: jak zasilacz do LEDów jest do
    dupy, to lampę trafi wcześniej szlag. Ale to samo dotyczy świetlówek.
    Świetlówki często załączane w sposób tradycyjny (starter, dławik) trafia
    szlag statystycznie po kiluset załączeniach. W garażach i podobnych
    miejscach może to być po kilku miesiącach. Tam, gdzie lampa świeci w
    sposób ciągły, lub prawie ciągły, świetlówki mają rację bytu.
    Elektroniczne obciążenia, praca z podwyższoną częstotliwością,
    podgrzewanie elektrod itd wydłuża skutecznie czas życia świetlówki, ale
    jest też droższe. Sterowanie LEDem, nawet porządnie zrobione jest dużo
    tańsze i kompensuje wyższą cenę samych lamp. W efekcie cena porządnej
    oprawy świetlówkowej i takiejże oprawy LEDowej jest taka sama. Ale w
    LEDach nie ma rtęci ;-).

    A co do "dopytywania się u sprzedawcy": jak chcesz kupić więcej takich
    lamp, to szukasz sprzedawcy, który ci te informacje da. Jak jest w miarę
    normalny, a ty chcesz kupić powiedzmy 100-500 opraw z możliwością
    dalszej współpracy, to byłby idiotą nie zdobywając tej informacji.
    Oprócz tego zawsze można kupić jedną oprawę na dzień dobry i dokonać
    sekcji ww.

    Waldek

  • 32. Data: 2015-03-25 03:00:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Przewaga LEDów nad świetlówkami jest właśnie duża ich odporność
    > na częste załączanie. Świetlówki potrzebują też czasu, by świecić
    > pełnym światłem. Te 80lm/W masz dopiero po paru minutach.

    Jeszcze jest przewaga w geometrii tego świecenia. W świetlówce
    kompaktowej te rury rozmaicie pozwijane, jedna drugą zasłania,
    czort wie ile tam ze środka się światła wydostanie, a ile nazad
    zamieni się w ciepło. Jako całość świeci to z grubsza dookólnie.
    Niby jak oldskulowa żarówa, ale nie zawsze tego akurat chcemy.
    LED potrafi świecić w coś zbliżonego do półsfery, albo wręcz w
    wąski stożek. Często to jest pożądane -- wiele opraw do żarówek
    czy świetlówek *stara się* osiągnąć ten efekt. Ale wychodzi
    słabo, bo sprawność odbijania marna. Stąd częste wrażenie, że
    przy oświetleniu pomieszczeń lub ulic LEDami sprawność zamiany
    prądu w światło jest ze dwa razy lepsza. A jak ktoś chce LEDami
    dookólnie, to oczywiście też może.

    Jarek

    --
    a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła