  • 21. Data: 2011-12-26 18:26:46
    Temat: Re: Plamy na kominie ...
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    Jeżeli komin jest na poddaszu nieużytkowym to jest tam zimno i dochodzi do
    wychłodzenia przewodu kominowego,komin na takim poddaszu powinien być
    ocieplony wtedy będziesz miał tam większą temperature spalin.Możesz ocieplić
    prowizorycznie by sprawdzić czy to pomoże.Przyjmuje ze komin jest ok i
    palisz suchym drewnem i węglem.

    6743 (20111226) __________

  • 22. Data: 2011-12-26 20:52:46
    Od: Marek <m...@g...com>

    On Dec 26, 7:26 pm, "na102" <g...@P...FM> wrote:
> [...]
    6743 (20111226) __________

    > Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

    Moj komin jest w cieplej lazience, pale suchym i sa plamy.

  • 23. Data: 2011-12-28 06:41:30
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Komin na poddaszu ociepliłem wełną. Dodatkowo ustawiłem na piecu 70
    stopni.

    Problemem może być ekogroszek :(
    Mam ekogroszek tzw. ruski. Faktycznie jest kaloryczny i daje w miarę
    ładny popiół ,ale ma chyba spore właściwości "smoliste" :(
    I to w połączeniu z niską temperaturą spalin może być przyczyną tych
    problemów :(

    Niestety ekogroszku nie wywalę bo mam jeszcze sądzę z 2 tony ...

    Kurcze człowiek płaci , kupuje niby z dobrej wielkiej firmie (Torec
    Toruń) a okazuje się że fakt ekogroszek kaloryczny , ale nie sama
    kaloryczność jest ważna :(

    Mam nadzieję że przyjdą jakieś przymrozki aby piec mógł wreszcie
    trochę się "pomęczyć" , bo na razie dużo czasu się nudzi :(

    Dodatkowo kupię jakieś Sadzpale i itd , może choć trochę wyczyści
    komin :(

  • 24. Data: 2011-12-28 07:12:31
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik /// Kaszpir /// napisał:
    > Mam nadzieję że przyjdą jakieś przymrozki aby piec mógł wreszcie
    > trochę się "pomęczyć" , bo na razie dużo czasu się nudzi :(

    Wiesz... myślę, że u Ciebie problemem będzie właśnie to, co miało
    usprawnić i ułatwić użytkowanie kotła... Algorytm PID...

    Ja mam dwustanowy sterownik st 37. I dzięki Twoim dywagacjom na grupie
    zwróciłem uwagę na temp komina... Okazało się, że nadmuch miałem
    ustawiony na minimum i na rurze dało się rękę trzymać. Nadmuch
    delikatnie zwiększyłem i już rura stała się wyraźnie bardziej gorąca.
    Zdaję sobie sprawę, że może pójść ciut więcej węgla, ale niewiele, a
    poza tym jest 'coś za coś'.

    Czy masz możliwość zwiększenia nadmuchu - spaliny przechodzą szybciej
    przez wymiennik kotła i uzyskujesz wyższą ich temp w czopuchu. Myślę, że
    to byłoby rozwiązaniem Twojego problemu.

    Poza tym starzy znawcy tematu zalecają zamontowanie termometru w
    czopuchu i monitorowanie temp spalin, która ma wahać się w granicach 110
    - 160 stC.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 25. Data: 2011-12-28 08:00:05
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Poza tym starzy znawcy tematu zalecają zamontowanie termometru w
    > czopuchu i monitorowanie temp spalin, która ma wahać się w granicach 110
    > - 160 stC.

    Termometr zamówiony . Będe montował :)
    Na razie ustawiłem 70 stopni ...

    Chyba "ekogroszek" ma właściwości smołowate niestety. Pamiętam jak
    miałem ustawione przez chwile 50 stopni to smoły w piecu było więcej ,
    przy 60 stopniach niemalże nie występuje...

    Producent też powiedział że można spróbować wyłaczyć PID ...

    Na wiosnę wyślę sterownik do aktualizacji , bo z tego co słyszałem są
    już nowe aktualizacje ...

    Na razie chyba spróbuję Sadpalu. Mam nadzieję że wyższa temp. pieca a
    co za tym idzie wyższa temp. powrotu i zapewne spalin pomoże , tak
    samo jak ocieplenie

  • 26. Data: 2011-12-28 08:11:24
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik /// Kaszpir /// napisał:
    > Termometr zamówiony . Będe montował :)

    A możesz podzielić się wiedzą co do tego termometru...? Też rozważam
    zakup :-)

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 27. Data: 2011-12-28 08:19:42
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > A możesz podzielić się wiedzą co do tego termometru...? Też rozważam
    > zakup :-)

    Termometr do mięsa ;) Taki ze szpikulcem do mięsa ;)
    Do 300 stopni :)

    Chce go włozyć do rury spalinowej ...

  • 28. Data: 2011-12-28 08:38:53
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Czy masz możliwość zwiększenia nadmuchu - spaliny przechodzą szybciej
    > przez wymiennik kotła i uzyskujesz wyższą ich temp w czopuchu. Myślę, że
    > to byłoby rozwiązaniem Twojego problemu.

    U mnie piec działa tak ...

    Ustawiona temp np. 60 stopni (CO).

    Piec osiąga tą temperaturę modulując moc (3%-100%) , czym bliżej
    zbliża się do zadanej temperatury tym zmiejsza moc. Temperatura po
    zakończeniu "dochodzenia" do zadanej temp jest o kilka stopni wyższa.
    Piec wchodzi w stan czuwania (3%) (wyłączony nadmuch , wyłączone
    podawanie opału) i jak spadnie poniżej 60 stopni zaczyna powoli
    zwiększać moc i podawanie opału , a jak nie pomaga to zwieksza moc tak
    aby możliwie płynnie dojśc do żądanej temp.

    Sądzę że winna jest pogoda ...
    Bo teoretycznie moja elektronika nie powinna działać w tym trybie
    (tryb podtrzymania) , bo jest to tryb "awaryjny" nie dostępny przy
    normalnej pracy ...
    Mam małe zapotrzebowanie na ciepło + dodatkowo jest zbyt ciepło i są
    efekty ...

    Zobaczę jak będzie przy 70 stopniach ...
    Na razie chyba muszę dać spokój i poczekać na koniec sezonu
    grzewczego.
    Co najwyżej Sadpal ..

    Oczywiście PIDa moge wyłączyć , ale mi zależy na tym aby nie siedziec
    w kotłowni. Spalanie mam sądzę ok , popiół też ładny ...
    A naprawdę mam fajniejsze zajęcia niż siedzenie w kotłowni :(

    Więc chyba wolę dać wyższą temp na piecu , dzięki temu spaliny napewno
    wzrosną a dodatkowo wzrosła temp. powortu ...

  • 29. Data: 2011-12-28 08:50:55
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    >normalnej pracy ...
    >Mam małe zapotrzebowanie na ciepło + dodatkowo jest zbyt ciepło i są

    Czyli sądzić należy że sprawność kotła, a dokładnie odzyskiwania ciepła ze
    spalania opału leci na łeb.

    Marek

  • 30. Data: 2011-12-28 09:45:13
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

    > Czyli sądzić należy że sprawność kotła, a dokładnie odzyskiwania ciepła
    > ze spalania opału leci na łeb.

    No niestety... :-( w kotłach stałopalnych przy małym zapotrzebowaniu na
    ciepło sprawność spada, czy to przy sterownikach pid, czy dwustanowych,
    chociaż tu może nieco mniej.

    U mnie palnik załącza się tylko gdy temp na kotle spada o wartość
    histerezy poniżej zadanej. Układ działa na zasadzie małego bufora, plus
    źródło ciepła pracujące z pełną mocą, ale okresowo. Kocioł mieści w
    sobie 60 l wody plus mały obieg, to ok 70-80 litrów wody razem. Ta woda
    stanowi mały bufor - rozgrzewa się, po czym oddaje ciepło i po pewnym
    czasie zależnym od odbioru ciepła, temp tej wody spada, by znowu palnik
    zaczął pracować z pełną mocą do momentu osiągnięcia temp zadanej. Tutaj
    stan podtrzymania jest normalnym trybem pracy - nie awaryjnym jak przy
    sterowniku pid.

    Przy algorytmie pid moc palnika jest na bieżąco modulowana, co powoduje,
    że w skrajnych sytuacjach osiąga on minimalne moce i jego sprawność jest
    wtedy minimalna.

    pozdr
    Robert G.