eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieGrzanie gazem. Moje obserwacje i pewnie kolejna dyskusja;) › Re: Grzanie gazem. Moje obserwacje i pewnie kolejna dyskusja;)
    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Grzanie gazem. Moje obserwacje i pewnie kolejna dyskusja;)
    Date: Thu, 22 Dec 2011 04:39:11 +0100

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:

    > Heh dobry kawał, tyle to one nie mają jak z fabryki wychodzą
    > a po miesiącu palenia spada im sprawność pewnie do 50% jak nie gorzej
    > a na poparcie tej tezy mam ostatnie posty gdzie się 'węglarze' chwalili
    > ile palą :)

    Miałem nic nie pisać, ale skoro pociągnąłeś temat, to potwierdzę :-).
    Chłopaki robili pomiary ciepłomierzem i... 'przy dobrych wiatrach' z 1
    kg węgla da się wyzyskać ok 4 - 4,5 kWh energii, a 'katalogowo' powinien
    dawać ok 7,5 kWh.

    Za dobrą rzeczywistą sprawność trzeba przyjąć zakres 50 - 60 proc, a jak
    gorszy kocioł, to normą jest i 35-40. Niestety.

    Wiem to, bo sam palę groszkiem i widzę ile go idzie i ile chałupa
    potrzebuje w przeliczeniach. Jak da się wyrobić w ilości 0,7 kg na dobę
    na każdy stopień różnicy temp zew/wew, to już jest rewelacja, a co to
    oznacza?

    0,7kg x 4,5 kWh x 20 K = ok 63 kWh na dobę dla temp wewnątrz 20 stC, a
    średniej zewnątrz ok zera. Dla chałupy o ogrzewanej kubaturze 630 m3
    wynik jak najbardziej w normie i w takich warunkach schodzi w granicach
    14 kg na dobę już z grzaniem CWU.

    Czyli mój kocioł może mieć nawet ciut wyższą sprawność niż te 60 proc, a
    le 70 to już nie przekracza na pewno, chociaż producent twierdzi, że ma
    on 86 proc, co jest bzdurą...

    A mam bardzo dobry kocioł.

    Reasumując... przyjmować należy, że kotły stałopalne mają rzeczywistą
    sprawność na poziomie 50 - 60 procent i wtedy są to dobre kotły.
    Bardziej badziewne mają nawet i 35 - 40 proc...

    pozdrawiam
    Robert G.