    Subject: Re: Mała studnia, fotowoltaika, wiatr
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <6092375b$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <60927135$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <6092ca26$0$557$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
    Date: Mon, 24 May 2021 22:06:53 +0200

    W dniu 05.05.2021 o 18:38, A S pisze:

    > Przecież to musi kiedyś zawieść. Jakiego mechanizmu wykonawczego
    > używasz? Może aktuatorów używanych do zdalnego otwierania okien?
    > Interesuje mnie to do przestawiania solara za Słońcem.

    Generalnie zrezygnowałem z cumowania. Dobre okazało się zwykłe zwarcie
    na generatorze (generatorach). Wiatrak przeszedł małą modyfikację i mam
    teraz 2 koła BLDC. Tylko na tym zyskałem. Nie dość, że całość stała się
    bardzo stabilna, to na dodatek mam już moc z połowy obrotów, co były
    poprzednio. Wystarczy teraz 30obr/min i już mam ładowanie. W opcji z
    jednym generatorem, żeby otrzymać 80W potrzebowałem 100obr/min. Teraz o
    połowę mniej.Dodatkowo zastosowałem automatyczne przełączanie połączeń
    szeregowo/równolegle, żeby przy mikroobrotach mieć już napięcie a przy
    wyższych wolę mieć większy prąd z uwagi na stosowaną przetwornicę step UP.
    Ponadto, skoro nie mam co robić z nadmiarem energii, układ elektroniczny
    czuwa nad zbyt mocnym rozkręceniem wiatraka i kiedy jego moc zaczyna
    dochodzić do 40W (maxymalna moc to 500W) to wiatrak wyhamowuje
    praktycznie do zera na okres 30 sekund (regulowane). Dzieje się to
    raczej wtedy, kiedy mocno wieje i panel słoneczny ładuje akumulatory,
    wtedy wiatrak leci na luzaku i kiedy wzrasta mu napięcie to przekaźnik
    robi mu zwarcie. Ponieważ są tam druciska 1mm to nieszkodliwe to dla
    niego w ogóle przy tych obrotach. Po zatrzymaniu się wiatraka, nie
    trzeba go cumować, bo nawet megasilny podmuch nic mu nie robi a
    elektronika czuwa, żeby nie odfrunął.
    Kiedy nie ma słońca, to wiatrak pełni rolę ładowania głównie (jeśli
    wieje) i jego obciążenie jest na tyle duże, że przy wietrze 7m/s dopiero
    ma nadmiar obrotów, które jak wspomniałem, są automatycznie zmniejszane.

    Logika podpowiada, że dokąd jest zwarcie dla uzwojeń, to im silniejszy
    wiatr, tym silniejszy hamulec. Tutaj masz link, do testu systemu STOP.
    https://youtu.be/o08pmNb33ho

    Czekam teraz na mega silne wietrzyska, ale w moich okolicach są mało
    spotykane. Jak widzisz, nie pozwalam wiatrakowi osiągnąć większych
    obrotów niż 100rpm, co czyni go nad wyraz bezpiecznym w użytkowaniu :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>