    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: PC a GAZ
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Sat, 7 May 2016 22:03:52 +0200

    Sat, 7 May 2016 21:28:53 +0200, gobo

    > Hej!
    > Chcę montować u siebie pompę 8kW - jak i Ty. Mam mapy geotermalne mojej
    > okolicy w tym mojej działki (strefa nadgraniczna - Zgorzelec załapał się
    > do polsko-niemieckiego projektu i całe miasto i okolice mają sporządzone
    > dokładne mapy).
    > http://www.transgeotherm.eu/mapy_geoter.html
    > Mam jedną z gorszych lokalizacji i niby wychodzi minimum 200m odwiertu.
    > Wszystko ponadto to moje fanaberie:)))))

    To już zupełnie nic nie rozumiem. :P ZTCW średnia zimowa w Zgorzelcu to
    blisko 2sC, ostatnio nawet bliżej 3sC. Robienie odwiertów na jakimś
    mizernym gruncie to strzał w stopę, a nawet w kolano.

    Ja u siebie co prawda będę robić poziomy wymiennik gruntowy, ale: mam
    miejsce, mam dobrą glebę (glina, woda), mogę go zrobić sam, i jeszcze mam
    plany zwiazane konkretnie z pompą gruntową i tym rodzajem wymiennika
    (chłodzenie i grzanie basenu ogrodowego), a czego nie zrealizowałbym w tej
    formie w tak łatwy sposób na innej, czyt. powietrznej pompie. Ale gdyby nie
    to, montowałbym bez mrugnięcia pompę powietrzną albo wręcz prąd (inwestując
    pewnie więcej w ocieplenie/okna).

    Jeśli masz zamiar wsadzić 50 tys. zł, mówiąc wprost, w błoto, to przemyśl
    poważnie grzanie prądem z buforem w 2T. Można to załatwić buforem za 3 tys.
    zł i grzałką za 600 zł. Nie trzeba nawet pieca elektrycznego kupować. Wtedy
    45 tys. zł zostaje Ci na grzanie domu, a przy takich parametrach jak mój (i
    Twój), czyli 10MWh/rok, i prądzie po 0,26 zł/kWh w 2T (owszem, trzeba wtedy
    pamiętać, że okupione to jest wyoskim kosztem prądu w 1T na poziomie 0,90
    zł/kWh) to jest roczny koszt około 3 tys. zł. Zakładając COP PC gruntowej
    na poziomie 4 zwrot PC nastąpi po... 20 latach, gdzie sensowny próg to lat
    15. Jak sam widzisz, istny kosmos. A przecież nie policzyłem tu jeszcze ew.
    kredytu (o ile weźmiesz).

    Można też pójść w jakąś marketową PC, typu Anslut czy choćby Meeting, które
    kosztują śmieszne pieniądze (nieco więcej niż 12 tys. zł) i nawet
    zakładając średni COP 2.5 i jakąś awarię po drodze, co się zwiąże z
    kosztami naprawy i grzaniem czystym prądem, to i tak gruntówka z taką
    ilością odwiertów i wykonanych w takiej cenie się nie zwróci...

    --
    Pozdor
    Myjk