  • 1. Data: 2016-05-07 11:43:48
    Temat: PC a GAZ
    Od: uciu <a...@g...com>

    Witam,

    startuje powoli z budową domu - mam nadzieje ze w tym roku :-)

    Założenie - parterowy, ok 150m dom + garaz na 2 auta, dach 2 spadowy, prosta bryła,
    dużo przeszkleń w salonie, gazobeton + 20cm styro, wentylacja mechaniczna z reku,
    brak kominka.
    Zamiast fundamentu płyta na 20cm XPS i ogrzewanie podłogowe w niej lub 2 opcja pod
    płytą 10cm XPS + 10cm EPS na płycie i podłogówka w dodatkowej wylewce -jeszcze nie
    wybrane jak to bedzie dokładnie. Przekonują mnie do ogrzewania w płycie ale boje się
    mega dużej bezwładności.

    Miejsce budowy górny śląsk.

    Wstępnie miało być grzanie gazem, złożyłem wniosek, warunki przyłącza są. Szacuje ze
    koszt kotła, instalacji wyjdzie ok 25kzł.

    Ale naszła mnie myśl czy dużo drożej wyjdzie ogrzewanie PC.
    Na pewno minusem jest to, że u mnie jest sam piach (do 2 metrów sypki, poniżej taki
    bardziej gliniasty, zbity rudzik) wiec pewnie wymiennik gruntowy odpada (da rade
    zrobić samemu) a wiec koszty rooosną o odwierty.

    Za 2 tyg mam wizyte u projektanta, co ma dom rozrysować wiec musze podjąć decyzje :-)

    Doradźcie czy pchać się w PC czy raczej temat odpuścić. W sumie dom mały, dobrze
    ocieplony wiec cena gazu nie powinna być powalająca.

    uciu

  • 2. Data: 2016-05-07 11:55:40
    Temat: Re: PC a GAZ
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 7 maja 2016 11:43:49 UTC+2 użytkownik uciu napisał:
> [...]
    >
    > Doradźcie czy pchać się w PC czy raczej temat odpuścić. W sumie dom mały, dobrze
    ocieplony wiec cena gazu nie powinna być powalająca.

    powinienes sie wykosztowac pare stówek by policzyć w OZC zapotrzebowanie
    energetyczne. Bo rozwiązania moga być różne, nawet i powietrzna PC.

    Natomiast 25kzł za gaz wydaje mi sie dużą kwotą. Co w tym siedzi? Oddziel czesc
    wspolną która i tak musi być niezależnie czy to bedzie PC czy gaz. Interesuje nas
    różnica.

    b.

  • 3. Data: 2016-05-07 12:37:42
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    U mnie sytuacja wygląda bardzo podobnie - za miesiąc, półtora chcę
    ruszyć z budową. Dom ok. 170m2 +37 m2 garaż na dwa auta.
    Technologia podobna, choć u mnie będzie fundament, a nie płyta.
    Zdecydowałem się na pompę ciepła, bo gazu nie mam w pobliżu, a na
    palenie czymkolwiek innym jestem za wygodny i za leniwy:)

    Pompa na pewno wyjdzie sporo więcej niż instalacja gazowa - nie da się
    ukryć. Liczę głębokość odwiertów na 230-240m. kosztować to będzie w
    przybliżeniu około 20-22tys. Do tego chciałbym pompę NIBE F1245. Łącznie
    za odwiert i pompę zapłacę więc około 50tys.
    Do tego dojdzie wentylacja mechaniczna - z 15tys.
    Odpadnie część kominów, koszt przyłączenia gazu itp. Jak wstępnie
    liczyłem koszt pompy będzie u mnie wyższy o około 20-25tys niż
    instalacja gazowa i ogrzewanie gazowe. Jest to kwota jaką mogę
    zaakceptować, tym bardziej że w lecie będę mógł chłodzić pomieszczenia.
    Piotr

  • 4. Data: 2016-05-07 14:07:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-07 11:43, uciu wrote:
    > startuje powoli z budową domu - mam nadzieje ze w tym roku :-)

    Więc coś Ci poradzę: Zorganizuj *dwa* źódła ciepła. Przypadek kolegi,
    który dość mroznej zimy (3 lata temu?) stracił zailanie gazem na kilka
    dni mając przy tym niemowlę w domu, dał mi do myślenia.

    > W sumie dom mały, dobrze ocieplony wiec cena gazu nie powinna być powalająca.

    Z tego co obserwuje wielu włascicieli co na gaz predzej czy później
    przechwala sie przed znajomymi że 18 stopni jest op-ty-mal-ne. Nie
    rozumiem dlaczego :D

  • 5. Data: 2016-05-07 16:26:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 7 May 2016 14:07:46 +0200, Sebastian Biały

    > Więc coś Ci poradzę: Zorganizuj *dwa* źódła ciepła. Przypadek kolegi,
    > który dość mroznej zimy (3 lata temu?) stracił zailanie gazem na kilka
    > dni mając przy tym niemowlę w domu, dał mi do myślenia.

    Okoliczności? Prądu tez nie miał? Ja będę miał zabezpieczenie PC w postaci
    piecyka na PB z butli, bo żona się trzęsie, że zamarźniemy. :P Powinno to
    kosztować nie więcej jak 1500 zł. Wątpie aby było choć raz użyte, ale... :P

    > Z tego co obserwuje wielu włascicieli co na gaz predzej czy później
    > przechwala sie przed znajomymi że 18 stopni jest op-ty-mal-ne. Nie
    > rozumiem dlaczego :D

    Szwagier też lubi takie temperatury, a do biednych raczej nie należy --
    choć można Go zaliczyć do oszczędnych. W każdym razie ja zawsze u Niego
    marznę.

    Przy kalafiorach muszę mieć ze 23 stopnie, przy podłogówce wystarczy mi
    20-21. Więc to może być klucz do tej "optymalizacji" znajomych i nie ma się
    z czego szczególnie śmiać jak się nie zna ich preferencji. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2016-05-07 16:35:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 7 May 2016 02:43:48 -0700 (PDT), uciu

    > Wstępnie miało być grzanie gazem, złożyłem wniosek, warunki przyłącza są.
    > Szacuje ze koszt kotła, instalacji wyjdzie ok 25kzł.

    To łącznie z podłogówką? Jak na samo podpięcie gazu + kocioł + kotłownia to
    trochę sporo. Inna sprawa, że wg mnie pchanie się w gaz i płącenie
    kolejnego, niemałego, abonamentu tylko po to by korzystać głównie przez pół
    roku na rzecz CO, to wywalanie pieniędzy w błoto.

> [...]
    > taki bardziej gliniasty, zbity rudzik) wiec pewnie wymiennik gruntowy
    > odpada (da rade zrobić samemu) a wiec koszty rooosną o odwierty.

    Nie baw się w odwierty. Kup PC PW, postaw ją dalej od domu za jakąś ścianką
    i ciesz się tanim i skutecznym grzaniem. Teraz PC PW już bardzo dobrze
    grzeją. Ludzie chwalą sobie Panasonic TCap 9kW -- do takiego domu jak Twój,
    z płytą fundamentową, powinno to spokojnie wystarczyć.

    Ew. jak sięmocniej postarasz na elewacji i oknach przemyśl grzanie w 2T
    samym prądem z buforem.

    > Za 2 tyg mam wizyte u projektanta, co ma dom rozrysować wiec musze
    > podjąć decyzje :-)

    Akurat rozważając gaz/PC to bez znaczenia, bo jednostka wewnętrzna PC i
    piec gazowy mają podobne gabaryty.

    > Doradźcie czy pchać się w PC czy raczej temat odpuścić. W sumie dom mały,
    > dobrze ocieplony wiec cena gazu nie powinna być powalająca.

    Wg mnie przy takim gruncie tylko PC PW albo prąd! Ale będziesz wiedział
    dokładnie co wybrać po zrobieniu OZC (pozycja obowiązkowa!).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2016-05-07 17:04:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 7 May 2016 12:37:42 +0200, gobo

    > Liczę głębokość odwiertów na 230-240m. kosztować
    > to będzie w przybliżeniu około 20-22tys.

    Badanie gruntu było robione? Liczyłeś OZC i moc tego wymiennika? Tak się
    składa, że podobny dom będę budować i wyszło mi 10MWh/rok oraz straty
    szczytowe przy -20/23 niecałe 7kW -- czyli pompa wystarczy raptem 8kW przy
    0@35. U Ciebie wymiennik jak pod pomę 12kW przy założeniu wartości średniej
    gruntu....

    > Do tego chciałbym pompę NIBE F1245.

    Nie kupuj pomp zintegrowanych ze zbiornikiem. Może to ma trochę lepsze
    parametry grzania, ale jak padnie wężownica po gwarancji, to będzie
    pasztet. Tak jak u Hewalexa, który miał jakąś wadę fabryczną i producent
    się wypiął na użytkowników.

    Poza tym polskie gruntówki kosztują 14-16 tys. brutto plus zbiornik CWU
    maks 2 tys. zł. Czemu chcesz 10-20 tys. przepłacać za praktycznie te same
    bebechy?

    > Łącznie za odwiert i pompę zapłacę więc około 50tys.

    Masakra. :P Niedawno o tym pisałem -- więcej jak 35 tys. zł brutto (na
    leniucha, czyli nic nie tykając), kompletne CO/CWU oparte na PC GW nie
    powinno kosztować. Z PC PW powinno się zamknąć w 25-28.

    > Do tego dojdzie wentylacja mechaniczna - z 15tys.

    To się da zrobić za 6-8 tys. zł własnym sumptem (co prawda z niszowym reku,
    ale umówmy się, WM nie robi się dla oszczędności tylko dla komfortu), a
    więcej jak 11-12 tys. brutto (z VAT 8% i usługą) nie powinno kosztować.
    Piszę oczywiście o normalnych cenach a nie oraniu inwestora przez
    instalatora.

> [...]
    > instalacja gazowa i ogrzewanie gazowe. Jest to kwota jaką mogę
    > zaakceptować, tym bardziej że w lecie będę mógł chłodzić pomieszczenia.

    Chłodzenie to fajna sprawa, ale upewnij się, że PC posiada taką funkcję.
    Szczególnie ta integrowana ze zbiornikiem.

    W ogóle to rozważ PC PW. Nawet jeśli będzie miała gorsze parametry niż PC
    GW z odwiertów, to i tak te odwierty takiej długośći i cenie zwrócą się
    najwcześniej po 20 latach.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2016-05-07 17:54:18
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    >
    > Z tego co obserwuje wielu włascicieli co na gaz predzej czy później
    > przechwala sie przed znajomymi że 18 stopni jest op-ty-mal-ne. Nie

    To proste Watson-ie:) PGNG oszukuje na kaloryczności i "nagle" ludzie
    przy ciepłej zimie palą więcej m3 niż we wczesniejsze zimy, więc siłą
    rzeczy oszczędzają.
    Ja mam 22 stopnie a grzeję gazem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2016-05-07 19:19:36
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 7 May 2016 12:37:42 +0200, gobo napisał(a):

> [...]
    > przybliżeniu około 20-22tys. Do tego chciałbym pompę NIBE F1245. Łącznie
    > za odwiert i pompę zapłacę więc około 50tys.

    Strasznie dużo. Policz sobie kiedy Ci się zwróci ta odrobinę lepsza
    sprawność względem pompy powietrznej i czy w ogóle tego dożyjesz.

    Z tymi odwiertami jest też taki problem, że mogą stracić drożność. A wtedy
    jesteś w czarnej d*, bo praktycznie nie da się do tego dostać.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2016-05-07 20:58:58
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 7 maja 2016 14:08:16 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
    > Z tego co obserwuje wielu włascicieli co na gaz predzej czy później
    > przechwala sie przed znajomymi że 18 stopni jest op-ty-mal-ne. Nie
    > rozumiem dlaczego :D

    bo dom budowli w czasach gdy 12cm styro to było hohoho

    b.