  • 1. Data: 2016-05-05 21:58:20
    Temat: Majtki na sprężynce ;)
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jest sobie sznurek na bieliznę, rozpięty pomiędzy dwoma budynkami, ok.
    25 metrów. Jest podatny na temperaturę - rozciąga się (może to tylko ten?).

    Tak sobie wymyśliłem: może by tak dać sprężynę śrubową z dwoma uchami?
    Przeliczyć (albo zmierzyć) naciąg i dać taką np. (strzelam) 50kg, aby
    kompensowała rozciągliwość sznura.

    W dodatku ktoś dał sznurek dość wysoko, osoba musi ganiać ze stołkiem.
    Pewnie dorobię przy okazji z obu stron bloczki linowe i puszczę linę w
    pętli. Dodatkowo zrobię podest, i osoba powiesi sobie haltery, przesunie
    linkę, powiesi kaftan i przesunie, potem jakieś kalesony itd.

    Mam tylko nadzieję, że nie jest to osoba niereformowalna, której nowość
    "nie pasuje". Mam m.in. ciotkę, która do jednej z najnowszych kuchenek
    gazowych używa zapałek, bo tak się nauczyła :(
    Podobnych przykładów mam wiele.

    Zamiast sprężyny można by dać bloczek i odciąg - jak choćby w przewodach
    trakcyjnych na kolei - jednak sprężyna wydaje mi się bezpieczniejsza i
    prostsza.

    Gdzie można kupić sprężyny śrubowe?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2016-05-05 23:42:13
    Temat: Re: Majtki na sprężynce ;)
    Od: dolniak <a...@w...pl>

    Witam!
    Sprężyny to nie problem: wystarczy rozbebeszyć wersalkę.Problem może być z kólkami:
    małe potrzebują dużej siły.
    Zrobiłem kiedyś takie cóś- inspiracją była takuteńka we Włoszech, nad ulicą.W
    oryginale były kółka od rowery-okazały się najlepsze.Warto tak zamocować jedno koło,
    żeby nie latało- linka albo w plaszczyżnie pionowej albo poziomej-nie w obu
    naraz.Odciąg i obciążniki są prostsze- łatwiej zrobić regulację.
    I jeszcze jedno: moja żona powiedziała ,że takie cóś jest fajne, ale to obciach i
    mogę są sam wieszać.
    Pozdro. abomito

  • 3. Data: 2016-05-06 07:31:56
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 5 maja 2016 21:58:20 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > Gdzie można kupić sprężyny śrubowe?

    na złomie w pralkach znajdziesz takie, nawet jakby właściwej siły

    b.

  • 4. Data: 2016-05-06 09:46:18
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-05-05 o 23:42, dolniak pisze:
> [...]
    żeby nie latało- linka albo w plaszczyżnie pionowej albo poziomej-nie w obu
    naraz.Odciąg i obciążniki są prostsze- łatwiej zrobić regulację.

    Od dawna do napinania trakcji elektrycznej. :-)

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2016-05-07 00:52:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Strzelam ze tona moze byc w sam raz przy dwudziestu pieciu metrach i obciazeniu
    szurka w granicach dziesieciu kilogramow. Jesli zle oszacowalem to na pewno nie w
    dol. Zadanie pomocnicze. Z jaka sila powinna byc naciagnieta nad ulica linka na
    ktorej w polowie wisi lampa zeby linka nie zwisala. Odpowiedz. Nie da sie tak
    naciagnac linki zeby nie zwisala bo wytrzymalosc linki bedzie mniejsza od sily ja
    napinajacej.

  • 6. Data: 2016-05-07 09:48:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    naciagnac linki zeby nie zwisala bo wytrzymalosc linki bedzie mniejsza od sily ja

    To proste zadania z fizyki z czasów naszej 8-klasowej podstawówki.
    Wiadomo, że siła rośnie do nieskończoności w stosunku do kąta linki.

    Natomiast typowe "sznurki" do bielizny mają niewielką wytrzymałość na
    zrywanie. Raczej nikt majtek nie wiesza na lince alpinistycznej ;)
    Nie sądzę też, aby ich mocowania były obliczone na 1 tonę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2016-05-07 10:58:20
    Od: dolniak <a...@w...pl>

    Witam!
    Po pierwsza, to wcale nie musi być mocno naciągnięta.Za to kółka muszą mieć wysokie
    ranty(brzegi) żeby linka nie spadywała.Tym bardziej, że ten naciąg jest bardzo
    zmienny- zależny od ilości prania.
    A linka- stalówka w igelicie.
    Po któteś- u mnie się nie sprawdziło.
    A na zdjęciach- bodajże z Neapolu- takie bywają.Bez naciągów.
    Porównanie z trakcją tyle złe, że naciągi służą głównie do kompensacji
    temperatury.Przewód jezdny jest podwieszony na linie nośnej,na wieszakach.
    Nawiasem mówiąc, linka stalowa ma około 6 mm.Reszta to aluminium.
    pozdro. abomito.

  • 8. Data: 2016-05-07 11:30:25
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-05-07 o 10:58, dolniak pisze:
> [...]
    > A na zdjęciach- bodajże z Neapolu- takie bywają.Bez naciągów.
    > Porównanie z trakcją tyle złe, że naciągi służą głównie do kompensacji

    Czyli do kompensacji zwisu mozna stosowac a do obciazenia juz nie? :-)

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2016-05-07 21:59:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-07 o 11:30, Maniek4 pisze:

    > Czyli do kompensacji zwisu mozna stosowac a do obciazenia juz nie? :-)

    Jak bielizna żony/kochanki, to kompensacja niepotrzebna.
    Jak natomiast teściowa zrobiła sobie pranie, to trzeba jako kompensatora
    użyć pewnie kilka worków z cementem ;)

    Jeśli chodzi o kompensację, to myślałem aby ją zrobić tylko w celu
    prawidłowego i pewnego prowadzenia liny w kółku.
    Ale jeśli małe bloczki się nie sprawdzają - to pewnie trzeba poszukać na
    jakimś złomie rowerka dziecięcego - a tam krawędzie obręczy są na tyle
    głębokie, że kompensacja raczej będzie zbędna.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2016-05-09 10:37:14
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2016-05-05 o 21:58, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Tak sobie wymyśliłem: może by tak dać sprężynę śrubową z dwoma uchami?
    > Przeliczyć (albo zmierzyć) naciąg i dać taką np. (strzelam) 50kg, aby

    Zwykła stalowa linka, ewentualnie powleczona jakimś tworzywem nie wystarczy?

    Pzdr
    --
    /__/_* /