    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: PC a GAZ
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Sat, 7 May 2016 17:04:41 +0200

    Sat, 7 May 2016 12:37:42 +0200, gobo

    > Liczę głębokość odwiertów na 230-240m. kosztować
    > to będzie w przybliżeniu około 20-22tys.

    Badanie gruntu było robione? Liczyłeś OZC i moc tego wymiennika? Tak się
    składa, że podobny dom będę budować i wyszło mi 10MWh/rok oraz straty
    szczytowe przy -20/23 niecałe 7kW -- czyli pompa wystarczy raptem 8kW przy
    0@35. U Ciebie wymiennik jak pod pomę 12kW przy założeniu wartości średniej
    gruntu....

    > Do tego chciałbym pompę NIBE F1245.

    Nie kupuj pomp zintegrowanych ze zbiornikiem. Może to ma trochę lepsze
    parametry grzania, ale jak padnie wężownica po gwarancji, to będzie
    pasztet. Tak jak u Hewalexa, który miał jakąś wadę fabryczną i producent
    się wypiął na użytkowników.

    Poza tym polskie gruntówki kosztują 14-16 tys. brutto plus zbiornik CWU
    maks 2 tys. zł. Czemu chcesz 10-20 tys. przepłacać za praktycznie te same
    bebechy?

    > Łącznie za odwiert i pompę zapłacę więc około 50tys.

    Masakra. :P Niedawno o tym pisałem -- więcej jak 35 tys. zł brutto (na
    leniucha, czyli nic nie tykając), kompletne CO/CWU oparte na PC GW nie
    powinno kosztować. Z PC PW powinno się zamknąć w 25-28.

    > Do tego dojdzie wentylacja mechaniczna - z 15tys.

    To się da zrobić za 6-8 tys. zł własnym sumptem (co prawda z niszowym reku,
    ale umówmy się, WM nie robi się dla oszczędności tylko dla komfortu), a
    więcej jak 11-12 tys. brutto (z VAT 8% i usługą) nie powinno kosztować.
    Piszę oczywiście o normalnych cenach a nie oraniu inwestora przez
    instalatora.

    > Odpadnie część kominów, koszt przyłączenia gazu itp. Jak wstępnie
    > liczyłem koszt pompy będzie u mnie wyższy o około 20-25tys niż
    > instalacja gazowa i ogrzewanie gazowe. Jest to kwota jaką mogę
    > zaakceptować, tym bardziej że w lecie będę mógł chłodzić pomieszczenia.

    Chłodzenie to fajna sprawa, ale upewnij się, że PC posiada taką funkcję.
    Szczególnie ta integrowana ze zbiornikiem.

    W ogóle to rozważ PC PW. Nawet jeśli będzie miała gorsze parametry niż PC
    GW z odwiertów, to i tak te odwierty takiej długośći i cenie zwrócą się
    najwcześniej po 20 latach.

    --
    Pozdor
    Myjk