  • 11. Data: 2016-05-07 21:28:53
    Temat: Re: PC a GAZ
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej!
    Chcę montować u siebie pompę 8kW - jak i Ty. Mam mapy geotermalne mojej
    okolicy w tym mojej działki (strefa nadgraniczna - Zgorzelec załapał się
    do polsko-niemieckiego projektu i całe miasto i okolice mają sporządzone
    dokładne mapy).
    http://www.transgeotherm.eu/mapy_geoter.html

    Mam jedną z gorszych lokalizacji i niby wychodzi minimum 200m odwiertu.
    Wszystko ponadto to moje fanaberie:)))))
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 12. Data: 2016-05-07 21:35:54
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Co do reszty - wybierałem tę pompę, bo miała jedne z najlepszych
    parametrów. Boję się tylko o tę pojemność zbiornika cwu - 180l wydaje
    mi się wartością zbyt małą.
    Może rzeczywiście lepiej będzie kupić pompę i osobny zbiornik.
    Pompa ma możliwość chłodzenia - zależy mi na tej opcji i tylko taką
    pompę chcę.
    Co do rekuperacji - rozmawiałem ze znajomym instalatorem i gdybym brał u
    niego pompę, podłogówkę, rekuperację to cena w pakiecie będzie sporo
    niższa za pojedyncze instalacje. Podejrzewam, że rekuperacja wtedy
    będzie mnie kosztowała około 10-11 tys.
    O pompach czeskich nie słyszałem - zaraz zerknę co o nich piszą, tym
    bardziej, że do Czech mam 17km i rzeczywiście może lepiej będzie wziąć
    pompę stamtąd.
    Boję się, że w przypadku tańszej i niezbyt sprawdzonej na rynku pompy
    kupię jakiegoś bubla i będę się z nim użerał, po czym zapłacę drugi raz
    za coś markowego i ostatecznie wszystko wyjdzie mnie dużo drożej.
    Powietrzne pompy jakoś nie wzbudzają mojej sympatii ze względu na hałas
    - dookoła mam park i las i chciałbym czasem wyjść na zewnątrz i
    delektować się błogą ciszą:)
    Piotr

  • 13. Data: 2016-05-07 21:39:14
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Patrzyłem na dobry piec z zasobnikiem i automatyką i też wychodził około
    20tys. U mnie drogo wychodzi za odwierty - ale to ciężko ominąć. Nie
    chcę znowu wiercić metodą płuczkową 10 otworów na działce - wolę 3
    dłuższe - to też podbija cenę.
    Nikt ze znajomych nie ma pompy powietrznej - więc nie wiem jak to się
    sprawuje. Z sondą pionową i zwykłą pompą za to cieszy się kilku
    znajomych i dlatego jestem do tej technologii bardziej przekonany.
    Piotr

  • 14. Data: 2016-05-07 22:03:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 7 May 2016 21:28:53 +0200, gobo

> [...]
    > Mam jedną z gorszych lokalizacji i niby wychodzi minimum 200m odwiertu.
    > Wszystko ponadto to moje fanaberie:)))))

    To już zupełnie nic nie rozumiem. :P ZTCW średnia zimowa w Zgorzelcu to
    blisko 2sC, ostatnio nawet bliżej 3sC. Robienie odwiertów na jakimś
    mizernym gruncie to strzał w stopę, a nawet w kolano.

    Ja u siebie co prawda będę robić poziomy wymiennik gruntowy, ale: mam
    miejsce, mam dobrą glebę (glina, woda), mogę go zrobić sam, i jeszcze mam
    plany zwiazane konkretnie z pompą gruntową i tym rodzajem wymiennika
    (chłodzenie i grzanie basenu ogrodowego), a czego nie zrealizowałbym w tej
    formie w tak łatwy sposób na innej, czyt. powietrznej pompie. Ale gdyby nie
    to, montowałbym bez mrugnięcia pompę powietrzną albo wręcz prąd (inwestując
    pewnie więcej w ocieplenie/okna).

    Jeśli masz zamiar wsadzić 50 tys. zł, mówiąc wprost, w błoto, to przemyśl
    poważnie grzanie prądem z buforem w 2T. Można to załatwić buforem za 3 tys.
    zł i grzałką za 600 zł. Nie trzeba nawet pieca elektrycznego kupować. Wtedy
    45 tys. zł zostaje Ci na grzanie domu, a przy takich parametrach jak mój (i
    Twój), czyli 10MWh/rok, i prądzie po 0,26 zł/kWh w 2T (owszem, trzeba wtedy
    pamiętać, że okupione to jest wyoskim kosztem prądu w 1T na poziomie 0,90
    zł/kWh) to jest roczny koszt około 3 tys. zł. Zakładając COP PC gruntowej
    na poziomie 4 zwrot PC nastąpi po... 20 latach, gdzie sensowny próg to lat
    15. Jak sam widzisz, istny kosmos. A przecież nie policzyłem tu jeszcze ew.
    kredytu (o ile weźmiesz).

    Można też pójść w jakąś marketową PC, typu Anslut czy choćby Meeting, które
    kosztują śmieszne pieniądze (nieco więcej niż 12 tys. zł) i nawet
    zakładając średni COP 2.5 i jakąś awarię po drodze, co się zwiąże z
    kosztami naprawy i grzaniem czystym prądem, to i tak gruntówka z taką
    ilością odwiertów i wykonanych w takiej cenie się nie zwróci...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2016-05-07 22:10:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    W dniu sobota, 7 maja 2016 14:08:16 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:
    > Z tego co obserwuje wielu włascicieli co na gaz predzej czy później
    > przechwala sie przed znajomymi że 18 stopni jest op-ty-mal-ne. Nie
    > rozumiem dlaczego :D

    bo dom budowli w czasach gdy 12cm styro to było hohoho

    Dziwnym trafem wszyscy moi znajomi, którzy mają
    domy z własnym ogrzewaniem są zimnolubni.
    Bez znaczenia jest fakt czy mają pompę taką czy śmaką
    czy 5-10 czy 50 styro czy gaz, woda, groszki, kominek czy podłogowe.
    18C jest cool, trendy i eko :-)

  • 16. Data: 2016-05-07 22:18:27
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 7 May 2016 21:35:54 +0200, gobo napisał(a):

    > Pompa ma możliwość chłodzenia - zależy mi na tej opcji i tylko taką
    > pompę chcę.

    Dziś praktycznie każda PC ma możliwość chłodzenia. Nawet Panasonic odpuścił
    sztuczny podział (sprzęt ten sam, różnica w sofcie).

    > Powietrzne pompy jakoś nie wzbudzają mojej sympatii ze względu na hałas
    > - dookoła mam park i las i chciałbym czasem wyjść na zewnątrz i
    > delektować się błogą ciszą:)

    W okresie, gdy warto wyjść do ogrodu, pompa nie ma zbyt wiele do roboty
    przy grzaniu CO/CWU. Klimatyzacji w domu też nie zrobisz z tego powodu?

    Jak dla mnie chcesz bez sensu wydać blisko 20k, bo "znajomi mają", bez
    żadnego innego sensownego powodu (nie masz działki 300m2 za Suwałkami).
    Twój wybór, ale skoro już pytasz, to możemy spróbować Ci to wybić z głowy.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 17. Data: 2016-05-07 22:26:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 7 May 2016 21:35:54 +0200, gobo

    > Co do reszty - wybierałem tę pompę, bo miała jedne z najlepszych
    > parametrów. Boję się tylko o tę pojemność zbiornika cwu - 180l wydaje
    > mi się wartością zbyt małą.

    Ja tam od wielu lat mieszczę się w 50-80L/dzień CWU w 3os.

    > Może rzeczywiście lepiej będzie kupić pompę i osobny zbiornik.
    > Pompa ma możliwość chłodzenia - zależy mi na tej opcji i tylko taką
    > pompę chcę.

    No dobrze, ale co ona będzie chłodzić? Podłogę?

    > O pompach czeskich nie słyszałem - zaraz zerknę co o nich piszą, tym
    > bardziej, że do Czech mam 17km i rzeczywiście może lepiej będzie wziąć
    > pompę stamtąd.

    Z Czech? To już prędzej bym szukał u Niemca.

    > Boję się, że w przypadku tańszej i niezbyt sprawdzonej na rynku pompy
    > kupię jakiegoś bubla i będę się z nim użerał, po czym zapłacę drugi raz
    > za coś markowego i ostatecznie wszystko wyjdzie mnie dużo drożej.

    Nie zapłacisz za nową, tylko naprawisz swoją. Im tańsza pompa, tym taniej
    ją naprawisz a i tym prędzej każdy chłodnik się za nią weźmie.

    > Powietrzne pompy jakoś nie wzbudzają mojej sympatii ze względu na hałas
    > - dookoła mam park i las i chciałbym czasem wyjść na zewnątrz i
    > delektować się błogą ciszą:)

    Proszę Cię. :P Panas 12kW (dwa wiatraki), PCA 50dB. Poza tym co Ty, w nocy
    w zimie się szwendasz po lesie i szukasz ssaków leśnych? ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2016-05-07 22:30:17
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Nie patrzę na instalację z pompą ciepła na inwestycję, która ma się
    zwrócić. Chcę raz zapłacić i mieć później małe rachunki. Teraz zarabiam
    w miarę ok i nie byłoby problemu płacić po kilka tysięcy rocznie za
    ogrzewanie. Ale co będzie za 10-15lat? Oprócz tego dużo podróżuję
    samochodami i samolotami - a niech mi się coś stanie... Chciałbym by w
    takim przypadku żona była w stanie sama ze swojej pensji opłacić
    rachunki i by sobie w domu mieszkała. Już mam teraz jeden dom - kostkę z
    lat 80-tych, która pomimo ociepleń jest cholernie ciężka do ogrzania, ma
    pełno mostków, z którymi nic nie da się zrobić. Wydawałem tysiące na gaz
    rocznie, a w domu i tak było zimno. Teraz wolę więcej zainwestować na
    starcie i później nie odczuwać rachunków w budżecie domowym.

    Aaa- nie mam miejsca na działce na sondę poziomą.
    Docelowo chcę dokupić działkę sąsiednią, ale to może za rok, może dwa.
    Wtedy miałbym dodatkowe 1200m2 na taki wymiennik.
    Piotr

  • 19. Data: 2016-05-07 22:47:09
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Grunt u mnie nie jest zły - może źle się wyraziłem. Chodziło mi o to że
    ma gorsze parametry niż inne działki położone choćby kilometr dalej.
    Dla mojej okolicy wartość to około 40-42[W/m] - dużo łupka bazaltowego i
    skał, a 150m od działki mam Nysę Łużycką płynącą w wąwozie. Różnica
    poziomów pomiędzy rzeką a moją działką to ok 25m.
    Piotr

  • 20. Data: 2016-05-07 23:06:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-07 16:26, Myjk wrote:
    > Okoliczności? Prądu tez nie miał?

    Rura pękła. Rozkopali (nie bez stępkania, w końcu -20) i tak zostało na
    kilka dni. Grzali piecykami olejowymi. Tylko że to średnio fajne jesli
    masz pokój z temperaturą 20 i korytarz z temperaturą 13 i małe dziecko.