  • Data: 2013-07-23 10:00:19
    Temat: Re: Pierwsze lutowanie miedzi i mikroprzecieki
    Od: j...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 21:11:17 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
    > Lutuję miedź w c.o.
    >

    > Robie to za pomocą:
    >
    > a) lampy lutowniczej na naboje propan-butan
    >
    > b) cyny do zastosowań hydraulicznych
    >
    > c) czyścika do rur
    >
    > d) topnika z cyna do wstepnego bielenia
    >

    > I teraz:
    >
    > 1) czyszcze i biele cyna rurę i pierścien. Wychodzi jak lustro.
    >
    > 2) wkładam jedno w drugie i grzeje do momentu kiedy cyna optycznie się topi

    To już źle robisz bo przegrzewasz lut. Nie wiem co nazywasz topnikiem z cyną, ale do
    lutowania powinieneś sobie kupić po prostu pastę do lutowania rur. Wygląda w
    przybliżeniu tak jak pasta do lutowania smd w piecu.

    1. Czyścisz rurę czyścikiem z tkaniny a kielich kształtki szczoteczką metalową.
    2. przy instalacji wody pitnej smarujesz TYLKO rurę pastą. Przy instalacji CO możesz
    posmarować i rurę i dla pewności delikatnie wnętrze kielicha kształtki. pasta zawiera
    kwas - pracuj w rękawiczkach bo Ci skórę będzie żarło.
    Najlepsza pasta jaką ja znam to Amasan:
    http://www.spaw.sklep.pl/pasta-do-lutowania-lf-nr-3-
    pedzel,sp,109,2046

    Nie kupuj broń boże pasty Bisan LB3 jaka jest dostępna np w Castoramie - to tragedia
    i gówno jakich mało.

    3. Wkładasz rurę do kielicha - troszkę pasty wyjdzie na zewnątrz.
    4. grzejesz palnikiem kielich aż pasta przejdzie do metalicznego liquidusa - będzie
    wyglądać jak płynna cyna
    5. Przykładasz do krawędzi kielicha lut do rur - powinien się stopić i zostać
    wciągnięty do kielicha.

    Zauważ że nie napisałem że musisz odstawić palnik - możesz to zrobić przy rurach i
    większej średnicy- 22, 28, 32 mm one są długo gorące ze względu na masę miedzi. W
    cienkich rurkach jak 15 czy 18 odstawienie palnika = natychmiastowe przejście lutu do
    solidusa, więc palnik należy cofnąć nieco poniżej strefy grzania aby nie dokładać
    lutu do otwartego płomienia, chociaż mając nieco wprawy będziesz potrafił też lutować
    w płomieniu - to tylko kwestia wyczucia i obserwacji lutu. Po lutowaniu przez dłuższą
    chwilę nie wolno ruszać połączenia - bo można spowodować odpowiednik zimnego lutu w
    elektronice. Potem póki złącze będzie już gotowe ale jeszcze miało około 100 stopni
    dobrze jest je oczyścić wilgotną szmatką- może syczeć przy dotknięciu - nie szkodzi.
    Ten zabieg natychmiast oczyści strefę złącza z nagarów po palniku i resztek topnika i
    kwasu wykroplonego z lutu - będziesz miał złącze czyste a nie osmalone i zielone po
    dwóch dniach.

    Jackare