  • Data: 2010-06-08 05:39:16
    Temat: Re: gotowanie: gaz czy prad? (cena)
    Od: "Jacek" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Koszt 1 kWh energii uzyskanej z gazu to ok. 15 groszy, 1 kWh "z prądu" to ok
    50 groszy.
    Sprawność kuchenek nie wynosi 100% tylko ok 60% dla gazowej i ok 70 dla
    elektrycznej (przy dobrze dopasowanym garnku). Indukcyjna ma sprawność ok
    75-80 %, tak więc elektryczne mniej energii puszczają do otoczenia.
    Jak nie liczyć gaz jest o połowę tańszy. Weź też pod uwagę, jaka jest
    instalacja elektryczna. Jeżeli jednofazowa to zapomnij o płycie
    elektrycznej, bo ona wymaga dwóch faz i minimum 5 kW mocy.
    U mnie po likwidacji kuchni gazowej rachunki za gaz spadły o jakieś 20-30
    zł, a za prąd wzrosły o stówę. U siebie nie likwidowałem gazu wogóle, bo mam
    jeszcze ogrzewanie na gaz. Przy całkowitej likwidacji gazu znikną opłaty
    stałe, czyli dodatkowe kilkanaście zł.
    Na plus płyt elektrycznych można zaliczyć estetykę, możliwość nastawienia
    czasu wyłączenia i wyższe bezpieczeństwo. Niestety mają większą bezwładność,
    nie da się tak precyzyjnie ustawić grzania, jak na gazie, a czasami płomień
    jest potrzebny a tu nie ma.

    Jacek