  • Data: 2022-09-09 23:54:47
    Temat: Re: maty na podczerwień
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 9 Sep 2022 07:42:53 -0700 (PDT), WS napisał(a):

    > Ależ ja się z tym zgadzam, nawet chmury nie pomagają... Na nartach (zwłaszcza w
    wyższych górach, typu Alpy) używa się obowiązkowo krem z filtrem UV i taki SPF 20-30
    w zupełności wystarcza.
    > SPF 50 (dla dzieci) praktycznie zapobiega opaleniu (stosowany wg instrukcji, czyli,
    co ~2 godziny).
    > Z filtrem UV widać, że to właśnie UV opala, a przepuszczana podczerwień "ogrzewa".
    Nałożenie kremu nie powoduje, że staje się zimno ;)

    > Chmury tłumią IR, a przepuszczają sporo UV, więc należy uważać w górach zimą
    (odbicia od śniegu...), bo pięknie opala/spala. Przekonał się np. o tym kolega z
    pracy, z którym byłem na Kasprowym. Ja zawsze krem, on stwierdził, że w sumie to
    zimno i całkowity brak słońca. Efekt: bąble na twarzy i 2 dni L4...

    Aż tak?

    W czasach szkolnych mieszkałem w Zakopanem.
    Razem z kumplami i z przewodnikiem z ośrodka co drugi dzień chodziliśmy
    gdzieś (np. na Kasrowego) na piechotę lub na nartach czy ze skibobami.
    Nikt wtedy nawet nie miał świadomości, że istnieją jakieś kremy UV.
    Jakoś nie pamiętam, byśmy byli ciemniejsi, a chodziło się czasem po kilka
    godzin bez względu na pogodę. Przez cały rok, łącznie z zimą.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam