  • 71. Data: 2022-01-21 18:46:08
    Temat: Re: Skraplająca się para wodna na ramach okien
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 16:56 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Co mi da empiria w tym przypadku?

    Porównamy - u mnie "zwykłe plastiki" (dwuszybowe) kupione najtaniej jak
    się dało w 2001 roku mają temp 16-19 st. przy -3 st. na zewnątrz i 23 st.
    w pomieszczeniu.

    W tym roku na nich rosy nie widziałem, ale były lata, że miałem mokry
    parapet - miałem wtedy 55-65% wilgotności. W tej chwili mam niecałe 40%.

    TG

  • 72. Data: 2022-01-21 19:03:51
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 17:04 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Ale tu nie chodzi o "normalną" (fizyczne powody niższej wilgotności
    > zimą są jasne) ale jaka ma być zalecana do optymalnej hodowli człowieka.

    Do hodowli 60% w zimie jest OK, ale w bonusie dostaniesz zjawiska takie
    jak obserwujesz u siebie w domu.
    Na dowolnym wykresie "optymalnej wilgotności" np.:

    https://www.termocert.com.pl/ocena-komfortu-cieplneg
    o/wilgotnosc-powietrza.html

    masz zawsze przedział (różny, ale przedział).
    Dla Twojej temp 21 st. "optymalna wilgotność" "dla hodowli" to jakieś
    38-70%.
    Przesuń się w trochę w dół tego przedziału i znikną problemy z roszeniem.

    TG

  • 73. Data: 2022-01-21 19:53:54
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 21 stycznia 2022 o 04:59:22 UTC-6 Pete napisał(a):

    > :D
    >
    > 70% przy -5°C to nie typ samo 70% przy 22.
    >
    > Jak teraz widzę, że masz 55% przy 22°C to nie wierzysz wcale, albo non
    > stop robisz pranie, albo hodujesz boczniaki w domu.
    >
    > W zimie przy normalnej wentylacji nie ma szansy utrzymać 55% bez
    > nawilżania dodatkowego.

    Bez problemu do uzyskania u mnie. I to mimo normalnej wentylacji, limitowanego
    gotowania czy suszenia prania.

    Ale domek taki se. Nawiew kratka, wywiew kominem. Dzwi takie se.

    Mialem kiedys nawet malinowy monitoring wilgotnosci. Podnosila sie doslownie na
    godzine po gotowaniu (zero okapu).

    Jak sie wietrzylo otwartym oknem to opadalo tylko troche i tez tylko na moment (pol
    godziny-godzina).

    Skad ta wilgoc? Nie wiem. Bo poza gotowaniem raz dziennie i suszeniem prania raz na
    trzy dni tylko 3 osoby i dwa zwierzaki wilgoc tworzyly.

    Ale u paru innych osob podobnie widzialem. Te 55-60% w naszej aktualnej zimie to bez
    problemu osiagalne bez bycia patologia.

    Z mojej perspektywy osiaganie 30-40% jest rzadkoscia.

  • 74. Data: 2022-01-21 19:58:47
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 21 stycznia 2022 o 05:29:29 UTC-6 Mateusz Viste napisał(a):
    > Woda nie znika, ale powietrza przybywa. Tj. zwiększa swoją objętość.
    > Dlatego mówimy o "względnej" wilgotności powietrza, podając ją w
    > procentach.

    Oj jak tlumaczysz to rob to dobrze albo wcale.

    Nie chodzi o zadna objetosc a o fakt ze woda zmienia swoje cisnienie wewnetrzne wraz
    z temperatura wiec tym chetniej sie rozpuszcza w powietrzu im cieplej.
    A im zimniej tym mniej chetnie i sie zbija w krople albo osiada na tym co juz chlodne
    jest.
    No i nalezy dodac ze nawet przy -20 powietrze nie jest 0% suche bo lod/snieg
    sublimuje i ta woda w powietrzu jest. Co prawda osiada na czym sie da tak szybko jak
    sie da ale jak nie miala okazji "znalezc" czegos zimnego to sobie lata w powietrzu
    mimo ze pomiary moga pokazywac 0%.
    Ale to temat na dluzsze rozwazania.

    Fakt jest taki ze im cieplej tym woda chetniej sie z powietrzem miesza. I tym mniej
    chetnie na czyms osiada.

  • 75. Data: 2022-01-21 19:58:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 18:20:28 +0100, Collie <p...@b...pl>
    wrote:
    > Przecież takie okno to jeden wielki mostek cieplny. I instalator
    > o socjalistycznej mentalności: najpierw stwarza sobie problemy,
    > montując idiotyczne w naszym klimacie okna tego typu, a potem
    > bohatersko walczy z tymi problemami. A tu nie ma co deliberować
    > o punkcie rosy, tylko zakładać okna jak Pan Bóg przykazał nad
    > Wisłą.

    Słusznie, to po co takie badziewie okna w ogóle są w sprzedaży?
    Spisek? Jest jeszcze na sali ten fachowiec od spisków?

    --
    Marek

  • 76. Data: 2022-01-21 20:13:04
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 21.01.2022 o 19:58, Marek napisał:

    > Słusznie, to po co takie badziewie okna w ogóle są w sprzedaży?

    Dla remontujących dom na Sycylii, który kupili za 1 euro.

    https://regiodom.pl/domy-za-1-euro-we-wloszech-grecj
    i-francji-tu-zamieszkasz-prawie-za-darmo-ale-uwaga-j
    est-haczyk/ar/c9-15422667

  • 77. Data: 2022-01-21 21:59:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 21.01.2022 o 19:58, Marek pisze:

    > Słusznie, to po co takie badziewie okna w ogóle są w sprzedaży?
    > Spisek? Jest jeszcze na sali ten fachowiec od spisków?

    CCC - czyli Cena Czyni Cuda, a inwestor z tych co to brzydzą się normami
    i przepisami, które są tylko po to, aby je łamać.

  • 78. Data: 2022-01-22 10:40:21
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 21 stycznia 2022 o 12:59:01 UTC-6 Marek napisał(a):
    > Słusznie, to po co takie badziewie okna w ogóle są w sprzedaży?
    > Spisek? Jest jeszcze na sali ten fachowiec od spisków?

    Szefie, miales posprawdzac szczelnosc. I pomierzyc temperature scian wokol okien.
    To ze grupowicze fandzola i ci gupoty wciskaja nie zmienia faktu ze masz mokre okna
    przy relatywnie wysokiej temperaturze.

    Po przemysleniu dodam jeszcze ze moze nie byc tak zle bo po prostu powietrze
    cyrkulujace ci po domu nie ma gdzie sie skraplac bo reszta jest ciepla i te spody
    drzwi balkonowych sa najblizej i tam sie skrapla.
    Jesli one sie rosza tylko na samej dolnej belce a boczne belki sa wilgotne tylko do
    wysokosci dolnej to znaczy ze tylko tyle wody sie moze wykroplic i w sumie nie jest
    az tak zle.

    Ale IMHO nadal to nieco slabo.

    Tymczasowo obloz sobie te drzwi czyms od zewnatrz i temat sie rozwiaze do wiosny.

  • 79. Data: 2022-01-22 18:36:17
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 21 stycznia 2022 o 12:50:49 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):

    > Problem leży zupełnie gdzie indziej.

    "...A dziad wiedział nie powiedział..."

  • 80. Data: 2022-01-22 22:55:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 22.01.2022 o 18:36, Kris pisze:
    > "...A dziad wiedział nie powiedział..."

    "... A dziad wiedział, nie powiedział, głąbom było żal"