  • 1. Data: 2015-02-03 13:30:04
    Temat: Sprawność kotła c.o.
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Jak zmierzyć sprawność kotła c.o?
    Zmierzyłem temperaturę spalin na wylocie z kotła i jest 165 st. C.
    Zakładam, że temperatura na palniku to 800 st.
    (800-165)/800=0,79 czyli 79%
    Wydaje mi się, że jak na stary kocioł to niezły wynik. Co sądzicie?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-02-03 14:22:27
    Temat: Re: Sprawność kotła c.o.
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 3 lutego 2015 13:30:05 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > (800-165)/800=0,79 czyli 79%
    > Wydaje mi się, że jak na stary kocioł to niezły wynik. Co sądzicie?

    Wynik wygląda na całkiem dobry chociaż ze sprawnością ma niewiele wspólnego. W
    przypadku kotłów sprawność to ile wody nagrzeje z określonej ilości paliwa o znanej
    wartości opałowej porównane z obliczonym przyrostem temperatury. Przy sprawności
    kotła liczy się ile ciepła jest przekazane wodzie a nie ile ucieka przez komin a ile
    zostało w kotle. Jak byś znał zawartość tlenu w spalinach to mógłbyś wyznaczyć stratę
    kominową. Strata kominowa nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na sprawność
    kotła.

  • 3. Data: 2015-02-03 14:38:03
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-02-03 o 14:22, k...@g...com pisze:

> [...]
    kominową. Strata kominowa nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na sprawność

    Niestety nie mam jak sprawdzić ilości wody w obiegu. Raz, że mam tak
    zrobioną instalację, że nie da się wszystkiego spuścić, a dwa, że unikam
    spuszczania wody, bo potem trudno jest odpowietrzyć.
    Muszę się zadowolić pomiarem temperatury.
    Jacek

  • 4. Data: 2015-02-03 14:54:22
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 3 lutego 2015 14:38:03 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > spuszczania wody, bo potem trudno jest odpowietrzyć.
    > Muszę się zadowolić pomiarem temperatury.

    Pomiar teoretycznie jest prosty. Potrzebny jest miernik stosowany w instalacjach co.
    Ma trzy czujniki. Dwa temperatury i przepływomierz. Wynik pokazuje w dżulach. Ponoć
    nie legalizowane wersje kosztują w okolicach stówy. Praktycznie trudno zmierzyć bo
    wartość opałowa paliw takich jak drewno, węgiel, gaz z rury jest wielką niewiadomą.

  • 5. Data: 2015-02-03 15:28:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > (800-165)/800=0,79 czyli 79%
    > Wydaje mi się, że jak na stary kocioł to niezły wynik. Co sądzicie?

    Że dopóki nie zmierzysz strumienia objętościowego to takie mierzenie jest na
    nic :-)

    Gdybyś wiedział _ile_ z komina leci tych spalin (prędkość razy pole
    przekroju), a nie tylko jaką mają temperaturę to byś mógł policzyć ilość
    energii jaka ucieka kominem i zestawiając to z ilością energii dostarczanej
    w gazie mógłbyś policzyć sprawność.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2015-02-03 15:48:21
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 3 lutego 2015 15:29:00 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > energii jaka ucieka kominem i zestawiając to z ilością energii dostarczanej

    Nie da się w ten sposób wyznaczyć. Wystarczy źle ustawiony skład mieszanki i pomimo
    wyglądających na prawidłowe temperatury i przepływ sprawność kotła może być bardzo
    mała. Pomiar musi polegać na ilości ciepła jaką fizycznie wytworzył i przekazał do
    odbiorników kocioł.

  • 7. Data: 2015-02-03 16:08:22
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-02-03 o 14:54, k...@g...com pisze:
> [...]
    wartość opałowa
    > paliw takich jak drewno, węgiel, gaz z rury jest wielką niewiadomą.
    Nie bardzo widzę, jakbym miał wpiąć taki przepływomierz na 25 letnią
    rurę fi 50.
    Co do wartości opałowej to równa jest ona wartości deklarowanej
    pomnożonej przez współczynnik uczciwości sprzedającego ;-)
    Jacek

  • 8. Data: 2015-02-03 16:46:34
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 3 lutego 2015 16:08:23 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > Co do wartości opałowej to równa jest ona wartości deklarowanej
    > pomnożonej przez współczynnik uczciwości sprzedającego ;-)

    Podałem metodę pomiaru. Jak byś miał to zrobić mnie nie interesuje. Nie dasz rady
    wpiąć w instalacje to nie zmierzysz. Wszystkie inne metody pomiaru będą obciążone tak
    dużym błędem że szklana kula będzie precyzyjniejsza.

  • 9. Data: 2015-02-04 11:11:46
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Nie da się w ten sposób wyznaczyć. Wystarczy źle ustawiony skład mieszanki
    > i pomimo wyglądających na prawidłowe temperatury i przepływ sprawność
    > kotła może być bardzo mała.

    Założyłem że _cały_ gaz dostarczony do palnika ulega całkowitemu spalaniu. W
    praktyce zwykle tak jest, a niska sprawność starych kotłów wynika nie z
    nieekonomicznego spalania ale z zakamienienia wymiennika - a więc z gazu
    powstaje tyle ciepła co powinno, ale więcej go trafia z kominem do
    atmosfery - wtedy pomiar tego co wylatuje z komina jak najbardziej da nam
    obraz sprawności kotła.

    > Pomiar musi
    > polegać na ilości ciepła jaką fizycznie wytworzył i przekazał do
    > odbiorników kocioł.

    Oczywiście to co podałeś (dwa pomiary temperatury + przepływ) jest najlepsza
    metodą pomiaru i z tym nie polemizuję.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2015-02-05 23:56:08
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 lutego 2015 13:30:05 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
    > Wydaje mi się, że jak na stary kocioł to niezły wynik. Co sądzicie?
    > Jacek

    Na muratorowym watku o buforach ktos (chyba Piczman) zmierzyl i obliczyl ile energii
    wsadzil do wody spalajac x kg wegla. I mu wyszlo 60% (kociol dolniak).

    Wynik niepewny, bo wartosc opalowa jest tylko deklarowana. Latwiej i pewniej byloby
    policzyc koszt 1kWh ze spalania wegla.

    Jak bedzie troche czasu to swoj sterownik podrasuje aby z automatu takie rzeczy
    obliczal :)

    bajcik