  • 71. Data: 2009-05-29 07:05:20
    Temat: Re: Termostat na pompce cyrkulacyjnej
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > To swietnie.

    > Uwazam, ze Ziemia jest plaska jak nalesnik, jesli mnie przekonasz, ze
    > nie - na pewno zmienię zdanie - nie jestem z betonu.

    no PRAWIE mnie przekonałeś - dobór argumentów naprawdę godny podziwu...
    brawo!

  • 72. Data: 2009-05-29 07:11:01
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > no PRAWIE mnie przekonałeś - dobór argumentów naprawdę godny podziwu...
    > brawo!

    Wiedzialem, ze w Twoim przypadku podejscie calkowicie niestandardowe moze
    okazac sie przekonywujacym.

  • 73. Data: 2009-05-29 07:15:41
    Temat: Re: recyrkulacja - przemyślenia
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    "WS" <L...@c...pl> wrote in message
    n.googlegroups.com...
    On 26 Maj, 15:00, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > sam mam takie rozwiazanie (zreszta nawet z termostatycznym zaworem
    > mieszajacym ) i dziala OK
    > pompka umieszczona na powrocie z cyrkulacji, jest sterowana czasowo ze
    > sterownika kotla, a termostat tylko wylacza ja wczesniej - tzn. jak
    > ciepla woda doplynie do pompki, co oznacza, ze jest juz we
    > wczesniejszych kawalkach rur ;) efekt jest taki, ze pompka praktycznie
    > jest wylaczona, a ciepla woda jest on-line ;)

    zgadza się, dla prostych (bez wielu odnóg) instalacji można przyjąć, że jak
    temperatura na pompce wzrośnie to wszędzie mamy cwu on-line

    ale problemem jest moment kiedy należałoby spowrotem pompkę włączyć
    i moim zdaniem pomiar temperatury na pompce ma zerową wartość dla decyzji
    kiedy zacząć
    podgrzewać instalację ponownie

    tak naprawdę rozwiązałeś problem sterowania przy pomocy zegara - mimo
    pewnych wad, jest to często praktykowane rozwiązanie
    ja twierdzę, że SAM TERMOSTAT to za mało
    i tyle

  • 74. Data: 2009-05-29 07:47:47
    Temat: Re: recyrkulacja - przemy?lenia
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Nie, bo woda "ciagnieta" byla by z dolu zasobnika i z gory w zaleznosci od
    > ustawienia mieszacza, a wracala by blizej srodka, gdzie jest kruciec
    > powrotny cyrkulacji. Dolewanie owszem bedzie, ale dopiero pootwarciu
    > baterii. Bez tego woda krazylaby w obrebie zasobnika mieszajac sie w
    > mieszaczu. Tak mi sie przynajmniej wydaje.

    niezła dyskusja się rozwinęła
    i fajnie obserwować jak wasze poglądy ewoluowały ;-)
    a teraz luknijcie na to, co sobie wymyśliłem

    http://yfrog.com/11schematg
    (schemat oczywiście nie zawiera elementów oczywistych,
    jak filtry, zawory bezp. i odcinające)

    jeśliby odcinek od czarnej kropki do mieszacza ograniczyć do "0"
    to będziemy mieli zawór 4 drożny (jak opisałem w rozważaniach na początku
    topiku)
    ale teraz juz mi się nie wydaje, żeby skracanie tego odcinka było istotne

  • 75. Data: 2009-05-29 08:21:32
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > a teraz luknijcie na to, co sobie wymyśliłem
    >
    > http://yfrog.com/11schematg
    > (schemat oczywiście nie zawiera elementów oczywistych,

    Z tego co widze Twoj zasobnik nie ma wejscia do powrotu cyrkulacji. Sprobuj
    mimo wszystko zaadaptowac rozwiazanie tutaj przedstawione przez WS.

    > jeśliby odcinek od czarnej kropki do mieszacza ograniczyć do "0"
    > to będziemy mieli zawór 4 drożny (jak opisałem w rozważaniach na początku
    > topiku)

    A co to jest ta czarna kropka?

  • 76. Data: 2009-05-29 08:31:58
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Z tego co widze Twoj zasobnik nie ma wejscia do powrotu cyrkulacji.

    o to chodzi, że nawet jesli jest na zasobniku taki króciec,
    to przy takim układzie nie można z niego skorzystać

    ale to nie jest wada, bo:
    (moje przemyślenia)
    cyrkulacja bedzie się zzamykać prawie w całosci przez mieszacz.
    przez zasobnik będzie płynąć bardzo niewielka ilość wody z cyrkulacji
    więc zaburzenia warstw bedą znikome

    > A co to jest ta czarna kropka?

    nic szczególnego - połączenie, czwórnik, dwa trójniki, rozdzielacz,
    cokolwiek ...

    > Sprobuj mimo wszystko zaadaptowac rozwiazanie tutaj przedstawione przez
    > WS.

    tak do końca nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem o co chodziło w tym
    scenariuszu
    w wolnej chwili to przeanalizuje, na pewno jeszcze raz

  • 77. Data: 2009-05-29 08:57:20
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > o to chodzi, że nawet jesli jest na zasobniku taki króciec,
    > to przy takim układzie nie można z niego skorzystać

    Mozna o ile sie nadmienirnie nie kombinuje. Moze jednak zapoznaj sie ze
    standardowymi rozwiazaniami. Termostat na pompce Ci nie pasuje, rozwiazanie
    WS Ci nie pasuje... coz, wolisz po swojemu sie meczyc.

    Naprawde warto.

  • 78. Data: 2009-05-29 17:10:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > cyrkulacja bedzie się zzamykać prawie w całosci przez mieszacz.
    > przez zasobnik będzie płynąć bardzo niewielka ilość wody z cyrkulacji

    Otoz nie. Zakladasz, ze woda w zasobniku nigdy nie bedzie chlodniejsza jak
    nastawa na mieszaczu. Cyrkulacja owszem zamknie sie w jej obwodzie pod
    warunkiem wyzszej temp. wody w gornej czesci zasobnika od nastawionej
    temperatury mieszacza. Jezeli woda bedzie chlodniejsza to wymuszasz w tym
    rozwiazaniu cyrkulacje przez caly zasobnik, od dolu do gory i nici z
    niezaburzania warstw. Cyrkulacja musi odbywac sie poprez krociec
    cyrkulacyjny. Powinno sie rowniez wstawic zawor zwrotny miedzy cyrkulacja a
    zasileniem zasobnika, by uniknac mieszania w zasobniku.

    Pozdro.. TK

  • 79. Data: 2009-05-29 19:07:33
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 29 Maj, 09:15, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > ale problemem jest moment kiedy należałoby spowrotem pompkę włączyć
    > i moim zdaniem pomiar temperatury na pompce ma zerową wartość dla decyzji
    > kiedy zacząć
    > podgrzewać instalację ponownie

    w moim wypadku jest OK
    poniewaz ciepla woda dociera do pompki (praktycznie) na koncu, wiec
    jest tam najnizsza temperatura, pompka jest w piwnicy, gdzie jest
    najzimniej (latem i zima) wiec w jej okolicy woda stygnie najszybciej
    - jesli przy pompce jest ciepla, to przy kranach tym bardziej...

    > tak naprawdę rozwiązałeś problem sterowania przy pomocy zegara - mimo
    > pewnych wad, jest to często praktykowane rozwiązanie
    > ja twierdzę, że SAM TERMOSTAT to za mało
    > i tyle

    nie zupelnie
    poniewaz oba sterowania (zegar i termosta) sa wpiete szeregowo, wiec
    wlaczenie nastepuje tylko wtedy, gdy oba wlacza...

    tak na prawde to sterowanie czasowe moglbym zupelnie wylaczyc - sluzy
    w praktyce do przelaczanai trybu dzien/noc... a poniewaz bylo w
    zestawie ze sterownikiem kotla to cos tam ustawilem ;)

    WS

  • 80. Data: 2009-05-29 19:28:25
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > Nie probuje krytykowac nawet instalatora, ale zawory bezpieczenstwa
    > montuje sie chyba na zasilaniu zasobnika. Zawor bezpieczenstwa wyposazony
    > jest dodatkowo w zawor zwrotny zapobiegajacy wyssaniu wody z zasobnika w
    > razie jakiejs awarii wodociagu. Do tego jakby zamyka caly uklad i oddziela
    > cisnieniowo od wodociagu. Tak to do tej pory widzialem, ale moze czegos
    > nie wiem.

    Taki zawór zespolony nadaje się zasadniczo do odłożenia na półkę. Chyba że
    to jakaś bardzo niskobudżetowa instalacja. Dobrą praktyką jest zastosować
    porządny zarów zwrotny oraz zawór bezpieczeństwa na wyjściu zasobnika. Z co
    najmniej trzech powodów:

    1) zawór zespolony ma małą średnicę przelotową
    2) trzeba go montować nad zlewem lub kratką. Dobry zawór bezpieczeństwa ma
    gwint na wylocie i pozwala na podłączenie wylotu do kanalizacji
    3) przepływ wody po zadziałaniu zaworu na wylocie powoduje przepływ zimnej
    wody i chłodzenie zasobnika. Zawór zespolony na zasilaniu nie daje tego
    efektu