    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: -19stC i ile gazu przez noc.
    Date: Tue, 28 Dec 2010 09:05:27 +0100

    Adam chciał kiedyś wiedzieć jak wygląda zużycie przy sporych mrozach.
    Była dzisiaj w nocy okazja do pomiaru więc przedstawiam wynik.
    Pomiar trwał od godziny 18:00 wczoraj do godziny 7:40 dzisiaj rano.
    Dzięki temu że test trwał w nocy nie było wpływu dogrzewania pomieszczeń
    słońcem.
    W nocy temperatura w domu obniżona jest do 20stC (podłogówka tylko w cześci
    pomieszczeń)
    Powierzchnia ogrzewana bezpośrednio ogrzewaniem to niecałe 130m2 a do tego
    jeszcze nieogrzewany garaż w bryle budynku około 18m2 w którym podczas testu
    temperatura utrzymywała się na poziomie 7stC.
    Pogoda była bezwietrzna, bezchmurna.
    O godzinie 18:00 było około -15stC a o godzinie 20:00 było już -17stC.
    Temperaturę sprawdzałem jeszcze o 22:30 nadal -17stC oraz rano o 7:40,
    także -17stC. Zapewne nad ranem około godziny 4-5 była jeszcze niższa ale za
    to od 18:00 do 20:00 była wyższa. Ustalmy więc -17stC przez całe 8,5h.
    Nie mam tylko 100% pewności czy nie było choćby częściowego dogrzania CWU
    gdyż po prostu zapomniałem wyłączyć na czas testu. Ale chyba nie bo do 22:30
    byłem w domu sam a od 22:00 funkcja dogrzewania jest już zablokowana.

    Podsumowanie:
    Czas trwania testu - 8,5h.
    Róznica temperatur zew/wew = 37K
    Zużycie gazu = 3,87m3.
    Zakładając sprawność kotła 83% z 1m3 uzyskuję na czysto 9kWh.
    Energia zużyta podczas testu 34,83kWh
    Energia zużywana w przeliczeniu na godzinę = 4,097kWh
    Gdyby taki test w takich warunkach trwał 24h = 98,34kWh
    Teoretyczne zużycie gazu gdyby taki test w takich warunkach trwał 24h =
    10,92m3

    Koszt dobowy za gaz 20,63gr a gdyby cały miesiąc tak było to 626zł.
    Jeśli dobrze pamiętam to najwyższy rachunek jaki zapłaciłem, był za styczeń
    2010 na kwotę 420zł a nalezy uwzględnić że na rachunku jest tez zużycie gazu
    na grzanie/dogrzewanie CWU.

    Marek