  • 1. Data: 2010-12-28 08:05:27
    Temat: -19stC i ile gazu przez noc.
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Adam chciał kiedyś wiedzieć jak wygląda zużycie przy sporych mrozach.
    Była dzisiaj w nocy okazja do pomiaru więc przedstawiam wynik.
    Pomiar trwał od godziny 18:00 wczoraj do godziny 7:40 dzisiaj rano.
    Dzięki temu że test trwał w nocy nie było wpływu dogrzewania pomieszczeń
    słońcem.
    W nocy temperatura w domu obniżona jest do 20stC (podłogówka tylko w cześci
    pomieszczeń)
    Powierzchnia ogrzewana bezpośrednio ogrzewaniem to niecałe 130m2 a do tego
    jeszcze nieogrzewany garaż w bryle budynku około 18m2 w którym podczas testu
    temperatura utrzymywała się na poziomie 7stC.
    Pogoda była bezwietrzna, bezchmurna.
    O godzinie 18:00 było około -15stC a o godzinie 20:00 było już -17stC.
    Temperaturę sprawdzałem jeszcze o 22:30 nadal -17stC oraz rano o 7:40,
    także -17stC. Zapewne nad ranem około godziny 4-5 była jeszcze niższa ale za
    to od 18:00 do 20:00 była wyższa. Ustalmy więc -17stC przez całe 8,5h.
    Nie mam tylko 100% pewności czy nie było choćby częściowego dogrzania CWU
    gdyż po prostu zapomniałem wyłączyć na czas testu. Ale chyba nie bo do 22:30
    byłem w domu sam a od 22:00 funkcja dogrzewania jest już zablokowana.

    Podsumowanie:
    Czas trwania testu - 8,5h.
    Róznica temperatur zew/wew = 37K
    Zużycie gazu = 3,87m3.
    Zakładając sprawność kotła 83% z 1m3 uzyskuję na czysto 9kWh.
    Energia zużyta podczas testu 34,83kWh
    Energia zużywana w przeliczeniu na godzinę = 4,097kWh
    Gdyby taki test w takich warunkach trwał 24h = 98,34kWh
    Teoretyczne zużycie gazu gdyby taki test w takich warunkach trwał 24h =
    10,92m3

    Koszt dobowy za gaz 20,63gr a gdyby cały miesiąc tak było to 626zł.
    Jeśli dobrze pamiętam to najwyższy rachunek jaki zapłaciłem, był za styczeń
    2010 na kwotę 420zł a nalezy uwzględnić że na rachunku jest tez zużycie gazu
    na grzanie/dogrzewanie CWU.

    Marek

  • 2. Data: 2010-12-28 09:07:58
    Temat: Re: -19stC i ile gazu przez noc.
    Od: "PH" <P...@p...news>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    > Adam chciał kiedyś wiedzieć jak wygląda zużycie przy sporych mrozach.
    > Była dzisiaj w nocy okazja do pomiaru więc przedstawiam wynik.
    > Pomiar trwał od godziny 18:00 wczoraj do godziny 7:40 dzisiaj rano.

    generalnie nieźle :) pytanie tylko ile było w dzień i jak rozkładały sie
    temp w dłużyszm okresie?
    budynek ma pewną zdolność akumulacji ciepła i z pewnością przy utrzymujących
    się mrozach zużycie drugiej, trzeciej i kolejnych nocach byłoby większe

  • 3. Data: 2010-12-28 10:13:19
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "PH" <P...@p...news> napisał w wiadomości

    > generalnie nieźle :) pytanie tylko ile było w dzień i jak rozkładały sie
    > temp w dłużyszm okresie?

    W dzień około -5 do -8stC. Słońce za chmurami.

    > budynek ma pewną zdolność akumulacji ciepła i z pewnością przy
    > utrzymujących się mrozach zużycie drugiej, trzeciej i kolejnych nocach
    > byłoby większe.

    Zapewne tak jest, ale w sumie też nie podałem jednego jeszcze szczegółu.
    Temperatura obniżona do 20stC jest tylko od 00:00 w nocy do 5:00 rano. W
    pozostałych godzinach obejmujących ten test dom był grzany do 21stC. Ja
    przyjąłem przez cały czas jednak 20stC.

    Nie wiem czy do końca przedstawię mój wniosek prawidłowo. W każdym bądź
    razie na szybko stwierdzam że:
    Zwróć uwagę że różnica między 20stC a 21stC to wzrost w skali całej doby z
    98,34kWh do około 101kWh więc niecałe 3% więcej energii.
    Po przejściu przez godzinę 00:00 gdy zaczyna obowiązywac temp. obniżona do
    20stC, kocioł co prawda przestaje grzać przez jakiś tam czas, gdyż jak
    zauważyłeś ciepło w domu rzeczywiście pochodził z akumulacji budynku, ale
    jeżeli 1stC w skali 24h to 3%, to w ciągu tej nocy ile % zakumulowanego
    ciepła może zostać wykorzystane aż do chwili kiedy temp nie spadnie poniżej
    20stC? Chwila kiedy spadnie będzie oznaczała że kocioł zaczyna znów grzać
    aby utrzymać stałą temperaturę 20stC w pomieszczeniach. A nam chodzi o
    zużycie na podtrzymanie temperatury w budynku.
    Więc z powodu że tak napraawdę podczas testu grzano 3,5h do 21stC a przyjęto
    20stC przz cały okres oraz że tej akumulacji wykorzystano jakiś tam tylko %
    energii, można sobie chyba darować i dopuścić taki wynik jako w miarę
    miarodajny.

    W tej chwili jest na zewnątrz -8stC. O godz 18:00 ponownie odczytam licznik
    gazu

    Marek

  • 4. Data: 2010-12-28 10:29:09
    Od: "aliali " <a...@g...pl>

    PH <P...@p...news> napisał(a):

> [...]
    > się mrozach zużycie drugiej, trzeciej i kolejnych nocach byłoby większe

    Oto właśnie chodzi. Z pomiaru niewiele wynika ze względu na pojemność cieplną
    budynku i krótki czas pomiaru. Taki pomiar należałoby przeprowadzić przy
    ustalonej temperaturze zewnętrznej po kilku dniach, a najlepiej przez kilka
    dni. Na podstawie obserwacji mojego domu widzę, że zmiana zużycia gazu
    następuje po więcej niż 24 godzinach.

  • 5. Data: 2010-12-28 10:56:54
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "aliali " <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Oto właśnie chodzi. Z pomiaru niewiele wynika ze względu na pojemność
    > cieplną
    > budynku i krótki czas pomiaru.

    Jednak w średnio ocieplonym budynku akumulacja przy -17st na zewnątrz dla
    spadku z 21 do 20stC w środku nie dodaje cudów.

    Napisałem też że najwyższy rachunek jaki zapłaciłem wynosił 420zl w styczniu
    2010r. a było to zużycie gazu nie tylko na CO ale także i na CWU.

    Marek

  • 6. Data: 2010-12-28 11:52:02
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    0,74 kWh/m2/dobę czyli nieźle przy takiej temperaturze

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 7. Data: 2010-12-28 12:07:15
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote in message

    > 0,74 kWh/m2/dobę czyli nieźle przy takiej temperaturze

    mnie wychodzi 0.5

  • 8. Data: 2010-12-28 15:11:30
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

> [...]
    >
    > Napisałem też że najwyższy rachunek jaki zapłaciłem wynosił 420zl w
    > styczniu 2010r. a było to zużycie gazu nie tylko na CO ale także i na CWU.

    Wiesz co... Na pewno masz ten swój dom ocieplony dość dobrze, bo ja na
    razie takiego wyniku nie osiągam :-), ale ...

    właśnie tej nocy - u mnie temp spadła do -21 stC na zewnątrz, a ja - jak
    na ironię - właśnie wczoraj podniosłem temp wody zasilającej podłogówkę
    o kilka stopni. Efekt...?

    Kocioł mi zeżarł w nocy cały worek węgla - ok 135 kWh.

    U Ciebie zaszło coś dokłądnie odwrotnego.

    Myślę, że pomiar byłby bardziej miarodajny, gdybyś mierzył w okresie,
    kiedy w domu jest stała temp, bo owe 3 proc, o których wspominasz
    dotyczy różnic w ucieczce ciepła z domu dla temp wewn. 20 i 21 stC, ale
    ciepło całkowite domu nie jest tu uwzględniane.

    O ile ja tej nocy uzupełniałem ciepło i podniosłem je o 1 st C w domu,
    to u Ciebie przez okres, kiedy się dom wychładzał z 21 do 20, dom w
    dużej mierze korzystał z ciepła w nim zmagazynowanego, a jego jest w
    murowanym budynku bardzo dużo. :-)

    Wiem coś na ten temat, bo zdarzało mi się wyłączyć kocioł na kilka dni i
    po powrocie dla podniesienia o te trzy-cztery stopnie żarł jak
    zwariowany, aż doszło do stanu jakiej-takiej równowagi i kocioł musiał
    pokrywać już jedynie straty wynikające z ucieczki ciepła na zewnątrz, a
    nie uzupełniać zaistniały ubytek.

    Zrób pomiar jeszcze raz, ale wyłącz obniżanie temp, wtedy będzie
    bardziej miarodajny.

    pozdr
    robercik-us

  • 9. Data: 2010-12-28 16:35:01
    Temat: Re: Sprostowanie -19stC i ile gazu przez noc.
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

    Ale jaja. Dopiero teraz się kapnąłem że walnąłem powazny błąd.
    Raz walnąłęm ten błąd i potem nie zauważyłem nawet że go powieliłem.

    Oczywiście test trwał od 18:00 do 7:40 więc nie 8,5 ale 13,5 godzin.

    Sorki.

    Tak więc:

    > Czas trwania testu - 8,5h.

    Nie 8,5 a 13,5h

> [...]
    > Energia zużyta podczas testu 34,83kWh
    > Energia zużywana w przeliczeniu na godzinę = 4,097kWh

    Nie 4,097kWh a 2,58kWh

    > Gdyby taki test w takich warunkach trwał 24h = 98,34kWh

    Nie 98,34 a 61,92kWh

    > Teoretyczne zużycie gazu gdyby taki test w takich warunkach trwał 24h =
    > 10,92m3

    Nie 10,92m3 a 6,88m3

    > Koszt dobowy za gaz 20,63gr a gdyby cały miesiąc tak było to 626zł.

    Nie 20,63zł a 12,59zł i nie 626zł a 384zł

    Jeszcze raz sorki za WPROWADZENIE W BŁĄD.

    Marek

  • 10. Data: 2010-12-28 16:46:29
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    > właśnie tej nocy - u mnie temp spadła do -21 stC na zewnątrz, a ja - jak na
    > ironię - właśnie wczoraj podniosłem temp wody zasilającej podłogówkę o kilka
    > stopni. Efekt...?

    U mnie tą temperaturą zarządza kocioł.

    > Kocioł mi zeżarł w nocy cały worek węgla - ok 135 kWh.
    >
    > U Ciebie zaszło coś dokłądnie odwrotnego.

    Dlaczego? Między -17 a -21 to 4K różnicy.
    Ty zwiększyłeś temp na kotle po to aby utrzymać temperaturę w domu czy po to aby
    wzrosła?

> [...]
    > ucieczce ciepła z domu dla temp wewn. 20 i 21 stC, ale ciepło całkowite domu

    Dlaczego?
    Gdy dom jest nagrzany do 20stC to trzeba ta temperaturę po prostu utrzymać a
    żeby utrzymać to trzeba grzać. Im wyższą temperaturę wewnątrz utrzymujemy tym
    więcej trzeba energii. Wzrost o 1K to niecałe 3% więcej energii władowane w dom.
    Więc aby spadło spowrotem o 1K (wykorzystując tą uwięzioną energię) też dom jako
    akumulator straci te niecałe 3%.

> [...]
    > korzystał z ciepła w nim zmagazynowanego, a jego jest w murowanym budynku

    Gdybym policzyć chciał całą energię względem otoczenia czyli 37K to będzie
    zupełnie co innego niż tylko dołożenie kolejnego 1K.

> [...]
    > straty wynikające z ucieczki ciepła na zewnątrz, a nie uzupełniać zaistniały

    Zgadza się, każdy to zaobserwował ale to nie to samo co podwyższyć o 1K

    Marek