  • 1. Data: 2015-09-08 22:09:59
    Temat: Ćwierć-inteligentny dom, PLC, ladder programming
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Pytanie w zasadzie do Adama i może niekoniecznie na tę grupę, ale
    pozwoliłem sobie zrobić z tego wątek właśnie tu *)

    Może komuś się przyda.

    Adam, z tego co pamiętam to swój dom masz zrobiony na PLC.
    Czy programowałeś to na drabinkach?

    Moje pytanie wynika z tego, że jeśli chodzi o software to jestem jakby z
    trochę innej bajki. I wprawdzie po pół godzinie uczenia się z sukcesem
    gaszę/zapalam światło w korytarzu (kilka lamp, kilka włączników,
    włączniki schodowe i inne bajery).
    Ale to jest ledwo 5% całego domu (a może i mniej).

    Mam obawy na ile technologia drabinkowa jest skalowalna i na ile później
    sam produkt jest zarządzalny.

    Pochwalisz się? ;-)

    Piotrek

    *) Skoro można napierdalać kosiarką od świtu do nocy ... ;-)

  • 2. Data: 2015-09-08 22:55:59
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 8 września 2015 22:10:01 UTC+2 użytkownik Piotrek napisał:

    > Adam, z tego co pamiętam to swój dom masz zrobiony na PLC.
    > Czy programowałeś to na drabinkach?

    Tak, graficznie :) Pierwszy raz mialem z tym do czynienia i wszystko dalem
    rade oprogramowac co chcialem choc musze przyznac, ze jak po jakims czasie
    dokladalem taka funkcje, ze masz:

    1. Przycisk na zewnatrz lazienki do oswietlenia gornego
    2. Przycisk do swiatel przy lustrze
    3. Przycisk wewnatrz drugiego pomieszczenia w lazience - pralni, do oswietlania
    pralni

    I teraz chodzilo o to, ze wlaczac/wylaczac mozesz wszystko normalnie ale
    gaszac swiatlo przyciskiem na zewnatrz - wylaczasz zawsze cale oswietlenie
    w pralni i lazience. No niby proste ale 30 min kombinowalem na slepo jak
    to zrobic - no ale w koncu sie udalo :-) Tutaj nie ma prostych warunkow
    w stylu "if - then - else" i trzeba kombinowac jak kon pod gore jak to obejsc.

> [...]
    > włączniki schodowe i inne bajery).
    > Ale to jest ledwo 5% całego domu (a może i mniej).

    Wiekszosc rzeczy i tak sie powtarza. Tych funkcji wbrew pozorom nie ma az
    tak duzo.

    > Mam obawy na ile technologia drabinkowa jest skalowalna i na ile później
    > sam produkt jest zarządzalny.

    Na potrzeby domu jednorodzinnego nie ma potrzeby miec czegos specjalnie
    mocno skalowalnego. Ja wiekszosc nawet nie probowalem umieszczac w jakichs
    podprogramach (no jedynie wlaczanie / wylaczanie calego oswietlenia - bo tam
    jest z ~80 wyjsc za jednym zamachem zmienianych) tylko wszystko w glownym
    programie - jedno za drugim. Jest tego tyle, ze spokojnie sie w tym lapie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2015-09-08 23:51:25
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Tak, graficznie :) Pierwszy raz mialem z tym do czynienia i wszystko dalem
    (...)
    > w stylu "if - then - else" i trzeba kombinowac jak kon pod gore jak to obejsc.
    Boję się że palnę głupstwo, ale z pewną nieśmiałością zapytam. czy tego
    nieda się zrobić na arduino?

    ToMasz

  • 4. Data: 2015-09-09 06:55:53
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-08 o 23:51, ToMasz pisze:

    > (...)
    > Boję się że palnę głupstwo, ale z pewną nieśmiałością zapytam. czy tego
    > nieda się zrobić na arduino?

    lub Raspberry Pi

  • 5. Data: 2015-09-09 07:45:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-09-09 06:55, Baczek wrote:

    > lub Raspberry Pi

    Można oczywiście na czymkolwiek, tylko trzeba mieć na uwadze
    niezawodność i serwisowalność także kimś innym niż autor rozwiązania.

    Piotrek

  • 6. Data: 2015-09-09 07:53:25
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 09.09.2015 o 07:45, Piotrek pisze:

    > Można oczywiście na czymkolwiek, tylko trzeba mieć na uwadze
    > niezawodność i serwisowalność także kimś innym niż autor rozwiązania.
    >
    > Piotrek

    przecież jakby Adam na to patrzył (serwisowalność) to by zasilił lampki
    wewnątrz z zewnętrznego wyłącznika i żadnej automatyki by do tego nie
    potrzebował :)

    Łukasz

  • 7. Data: 2015-09-09 09:29:11
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 9 września 2015 07:45:08 UTC+2 użytkownik Piotrek napisał:

    > Można oczywiście na czymkolwiek, tylko trzeba mieć na uwadze
    > niezawodność i serwisowalność także kimś innym niż autor rozwiązania.

    ja używam raspberrypi. W zapasie są moduły przekżników, inne raspberry i zapasowa
    karta pamieci z programem. W razie awarii to prosta wymiana któregos elementu.

    b.

  • 8. Data: 2015-09-09 09:44:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-09-08 o 22:55, Adam Sz. pisze:
> [...]
    > w stylu "if - then - else" i trzeba kombinowac jak kon pod gore jak to obejsc.
    A z czego niby składa się drabinka?? Cała drabinka w najprostszej
    realizacji to praktycznie if then, a żeby zrobić else trzeba po prostu
    zanegować warunki if.

    Maciek

  • 9. Data: 2015-09-09 09:47:52
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-09-08 o 22:09, Piotrek pisze:
    > Mam obawy na ile technologia drabinkowa jest skalowalna i na ile później
    > sam produkt jest zarządzalny.
    To już nie kwestia samej drabinki, tylko konkretnego rozwiązania. Są PLC
    (a właściwie soft do nich), gdzie wszystko ogarniesz podprogramami, a
    później skomunikujesz się ze sterownikiem przez pierdyliard sieci, a są
    takie gdzie wszystko musisz wklepać "ciągiem", a komunikować możesz się
    przez RS232 tajnym protokołem :-)

    Maciek

  • 10. Data: 2015-09-09 10:58:39
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 9 września 2015 09:29:13 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > ja używam raspberrypi. W zapasie są moduły przekżników, inne raspberry i zapasowa
    karta pamieci z programem. W razie awarii to prosta wymiana któregos elementu.

    Tylko jak sensownie i tanio zorganizowac na takim raspberrypi 100 wejsc
    i 100 wyjsc (nie musza byc przekaznikowe - ja specjalnie wybralem wersje
    tranzystorowe i steruje przekaznikami w tablicy)? :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.