  • 1. Data: 2022-04-27 23:47:56
    Temat: Czy to błąd z montażem paneli fv?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Komuś założyli. Na dachu co ma spadek z 10 stopni. Na dodatek skierowane na wschód.
    Nie znam się ale na logikę to marne rozwiązanie. Popatrzyłem w necie a tam informacje
    za tak założone panele będą miały maksymalnie 75% uzysku jaki by miały jak by były
    założone na południe pod kątem ok 35 stopni.

  • 2. Data: 2022-04-28 01:59:15
    Temat: Re: Czy to błąd z montażem paneli fv?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 27 kwietnia 2022 o 16:47:58 UTC-5 4...@g...com napisał(a):
> [...]
    za tak założone panele będą miały maksymalnie 75% uzysku jaki by miały jak by były
    założone na południe pod kątem ok 35 stopni.

    No optymalnie nie jest
    https://news.energysage.com/solar-panel-performance-
    orientation-angle/
    Ale zalezy jak liczyc.
    W lato zbierze nieco wiecej, w zimie prawie wcale. Ale w zimie i tak duzo tego nie
    ma.

    Ja bym nie dramatyzowal. 30% w te czy we wte to w praktyce waciki jak ktos sensownie
    obliczyl inwestycje. Czy zwroci sie w 5 czy 6 lat - jeden kit.
    w 13 zamiast 10, tez nie dramat.

    Ale jak mialo sie zwracac 15 to w sumie lepiej te kase wogole wsadzic w cos innego
    niz czekac 20 zamiast 15 lat.

    Jak lezy plasko na dachu to imho tez nieco lepiej niz jakby mialo odstawac i sie
    zerwac w czasie burzy.

  • 3. Data: 2022-04-28 07:06:36
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

> [...]
    za tak założone panele będą miały maksymalnie 75% uzysku jaki by miały jak by były
    założone na południe pod kątem ok 35 stopni.

    Ja tak mam, 12 sztuk na wschód, 12 na zachód, płasko na dachu. Kalenica leci północ -

    południe z odchyłką 8 stopni na wschód, dach dwuspadowy 16 stopni.

    Po pierwsze dlatego że u mnie wieje, tak konkretnie wieje, bo budynek nie jest niczym

    osłonięty przez pół kilometra. Po drugie dlatego że każdy we wsi ma fotowoltaikę i w
    samo
    południe w czerwcu, lipcu i sierpniu to mogę sobie prądem cwu zagrzać ale nie oddawać
    prąd
    do sieci.

    Z moich 9,84 kWp mam całkowite uzyski ~5% mniejsze niż ojciec z 8,8 na gruncie i
    optymalnym ustawieniem, moje zaczynają pół godziny wcześniej i kończą pół godziny
    później.