  • 1. Data: 2009-05-20 13:28:07
    Temat: Duszno w pokoju - co zrobić?
    Od: z...@g...com

    Witam
    Mam problem z jednym pomieszczeniem w moim domu w którym co gorsza
    spędzam większość czasu. Jest to pokój 16m2, na piętrze. jedna ściana
    powyżej 1,5m wysokości to skos, na suficie jest kartongips (powyżej
    strych), przez pokój przechodzą 3 kominy :).
    W pomieszczeniu mam pracownię z 2 komputerami i telewizorem. Problemy
    zaczynają się mniej więcej w maju gdy słońce, kominy i sprzęt
    komputerowy tak nagrzewa pomieszczenie, że często przy temperaturze
    zewnętrznej 25C w środku mamy 30C które utrzymuje się nawet w sytuacji
    gdy oba okna są uchylone (odgórnie). Jakość powietrza w środku jest
    bardzo słaba (bez nawilżacza ok 20-25%). Chciałbym poprawić wentylację
    w pomieszczeniu. Nie chcę stosować klimatyzacji. Mam w ścianie otwór
    okrągły śr. 125cm prowadzący na zewnątrz budynku.
    Zastanawiam się czy umieszczenie w tym otworze wentylatora tunelowego
    o przepływie 150m3 rozwiąże mój problem ? Czy wentylator powinien
    wdmuchiwać powietrze do pomieszczenia czy je z niego usuwać? Otwór
    wykonany jest w rogu pomieszczenia przy podłodze.

    Jak można poprawić wilgotność w pomieszczeniu? Działa nawilżacz ale
    niestety trzeba do niego kupować drogą wodę destylowaną bo woda z
    mojego ujęcia jest bardzo kiepskiej jakości.

  • 2. Data: 2009-05-20 13:52:50
    Temat: Re: Duszno w pokoju - co zrobić?
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Jak nie chcesz klimatyzacji to zostają tylko półśrodki. Spróbuj wentylator,
    o którym piszesz. Ja bym zamontował go tak, aby wdmuchiwal powietrze do
    środka. Przy odwrotnym zamontowaniu będzie efekt zasysania wszelkimi
    możliwymi szczelinami oraz z kratek wentylacyjnych i wtedy zapach będzie
    niekoniecznie przyjemny a zasysane powietrze zza kartongipsów niekoniecznie
    będzie chłodniejsze..
    Jacek

  • 3. Data: 2009-05-20 21:46:33
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    z...@g...com pisze:
> [...]
    > niestety trzeba do niego kupować drogą wodę destylowaną bo woda z
    > mojego ujęcia jest bardzo kiepskiej jakości.

    Masz już dziurę w ścianie wiec zrób sobie klimę. ale inną.
    Jeśli masz dostęp do gruntu a najlepiej zwykłej studni - to już jesteś w
    domu.

    woda ze studni jest stosunkowo zimna wiec jeśli byś schłodził powietrze
    z zewnątrz wodą ze studni przepchnięta przez jakaś chłodnice czy cos w
    tym guście to masz i chłodno i świeżo.
    druga sprawa to ta twoja wilgotność powietrza - to właśnie ona daje
    efekt stęchłego powietrza - nie nawilżaj i olej to. poza tym wierzyć mi
    sienie chce byś miał wewnątrz mniejszą wilgotność niż na zewnątrz.

    inna sprawa to w miarę możliwosci przy szczelnie zamkniętym
    pomieszczeniu użyj dwóch wentylatorów a wyloty powietrza o ile możesz
    "skanalizuj" i wrzuć do kanału wentylacyjnego. sam w tej chwili mam
    podobną konfiguracje i podgrzewa sprzęt mocno.

    Druga sprawa to zlikwiduj dostęp słońca - daje ono mnóstwo ciepła (nawet
    500W/m2) wiec je tez trzeba wyeliminować oklejając okna sreberkiem lub
    białymi materiałami.

  • 4. Data: 2009-05-20 21:57:57
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 20 May 2009 23:46:33 +0200, Osadnik napisał(a):

    > Druga sprawa to zlikwiduj dostęp słońca - daje ono mnóstwo ciepła (nawet
    > 500W/m2) wiec je tez trzeba wyeliminować oklejając okna sreberkiem lub
    > białymi materiałami.

    Wystarczą żaluzje przeciwsłoneczne. Przecież coś przez te okna jednak
    trzeba widzieć - światło dzienne, chocby ograniczone, jest potrzebne
    jednak. Człowiek nie kret.
    Nadmierne nagrzewanie się pomieszczenia jest najczęsciej spowodowane złą
    izolacją termiczną - dach domu potrafi się nagrzać, jak patelnia, a kiedy
    to ciepło przenika do pomieszczenia, to raczej sprawa złej izolacji między
    dachem a sufitem i tu trzeba widzieć podstawową i jedyną przyczynę.

  • 5. Data: 2009-05-21 05:52:16
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Masz rację ale trzeba wziąć pod uwagę, że dobra izolacja tylko ogranicza
    przenikanie ciepła, a nie eliminuje tego całkowicie. Na poddaszu będzie
    zawsze cieplej, niż poniżej, choćby nie wiem jakie izolacje robić.
    Jacek

  • 6. Data: 2009-05-21 05:56:42
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik <z...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    Zrób sobie tam suszarnię. Prania, grzybów, warzyw.

  • 7. Data: 2009-05-21 08:52:43
    Od: z...@g...com

    On 21 Maj, 07:52, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > przenikanie ciepła, a nie eliminuje tego całkowicie. Na poddaszu będzie
    > zawsze cieplej, niż poniżej, choćby nie wiem jakie izolacje robić.

    Witam ponownie,
    Zamontowałem wentylator w dziurze średnicy 125mm. Wentylator 120mm z
    przepływem 150m3/h. Próbowałem różne konfiguracje (otwarte drzwi,
    okna, pozamykane itp). Brak jakiejkolwiek różnicy. Faktycznie miłe
    chłodne powietrze czuć tylko jak się stoi bezpośrednio przy dziurze :(

  • 8. Data: 2009-05-21 08:54:07
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik <z...@g...com> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...
> [...]

    okna, pozamykane itp). Brak jakiejkolwiek różnicy. Faktycznie miłe
    chłodne powietrze czuć tylko jak się stoi bezpośrednio przy dziurze :(

    Poczekaj trochę. Niedługo zacznie cię łamac w kościach. Wentylator mocna
    rzecz. Jak przeciągi.

  • 9. Data: 2009-05-21 08:59:04
    Od: z...@g...com

> [...]
    > chłodne powietrze czuć tylko jak się stoi bezpośrednio przy dziurze :(
    >
    > Poczekaj trochę. Niedługo zacznie cię łamac w kościach. Wentylator mocna

    I jeszcze małe zapytanie bo przyszedł mi do głowy pewien pomysł.
    Posiadam klimatyzator przenośny jednak jest niestety dość głośny.
    Zastanawiam się czy nie warto byłoby go wnieść na strych i wylot
    chłodnego powietrza podłączyć do nawiewu sufitowego (w zimie służy do
    ogrzewania z kominka). W ten sposób ogrzewam strych (nie ma to
    znaczenia bo jest to tylko schowek) ale schładzam pomieszczenie.
    Kwestia wyciągnięcia i przedłużenia sterowania - ale to raczej nie
    problem.

    Zaleta to brak konieczności instalowania klimatyzacji na budynku,
    cicha praca i brak kosztów. Minus to konieczność wyciągnięcia
    sterowania, dorobienia wlotu świeżego powietrza do klimatyzatora i
    konieczność wtargania go na strych :)

    Co o tym myślicie?

  • 10. Data: 2009-05-21 10:35:15
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    z...@g...com pisze:

    > Co o tym myślicie?

    Będziesz miał chłodne i jeszcze bardziej suche powietrze.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio