  • 11. Data: 2022-05-02 21:09:48
    Temat: Re: Falownik PV do 10kW na 3 stringi?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 18:49 M M <m...@g...com> pisze:

> [...]
    0a-mc4-dc-1000v-10801644214

    ny-rownolegly-ip67-2szt-8853817198

    > Ja sobie to chcę połączyć w skrzynce zabezpieczeń DC na zewnątrz
    > budynku, w której będą też styczniki do odcinania paneli (własne
    > rozwiązanie zamiast fabrycznego wyłącznika ppoż, bez elektroniki - po
    Błąd - wyłącznik ppoż ma być jak najbliżej paneli (na strychu), w
    rozdzielni DC jest bez sensu.
    Nie rób żadnych styczników na obwodzie DC, zrobisz sobie krzywdę.

    > prostu znika napięcie w cewce to stycznik przerywa obwody DC).
    jeśli to nie jest stycznik DC 1000V to niczego nie rozłączy.

    > Dalej z tej skrzynki kabel 5x4mm2 do drugiego budynku gdzie jest
    > falownik (możliwie blisko przyłącza, by nie tracić mocy przy napięciu
    > sieci bliskim max).
    Falownik jak najbliżej rozdzielni DC. Nie puszczaj DC na większe
    odległości.
    Jak robisz dla siebie to dawaj kabel DC 6mm2. Każdy biegun w osobnym
    peszlu.
    Falownik obowiązkowo własny uziom. Połączenia wyrównawcze uziomu falownika
    i GSW - min 16mm2.
    Każdy string własny PE 16mm2 do uziomu falownika. Pod panele dawaj blaszki.
    Jak masz daleko (ile m?) od rozdzielni DC do przyłącza AC to daj kabel
    YAKY 5x16,5x25 lub 5x35 (trzeba policzyć na spadki). Aluminium wyjdzie
    taniej nawet gdy go przewymiarujesz a będzie zapas. Cała energetyka stoi
    na aluminium.

    > Nie widzę natomiast potrzeby stosowania diod, oba stringi wschód-zachód
    > dają zbliżone napięcia (przy zmianach nasłonecznienia zmienia się
    > wydajność prądowa, ale napięcie pozostaje prawie stałe).

    Stringi o takiej samej ilości paneli zawsze dają podobne napięcie czy są
    obciążone czy nie.
    Jak połączysz wschód - zachód bezpośrednio na jednym stringu MPPT to
    będzie lipa.
    Nigdy nie będziesz miał mocy max z żadnej połaci.

    TG

  • 12. Data: 2022-05-02 21:13:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 2 May 2022 03:15:00 -0700 (PDT), M M

    > Tylko czy przez falownik >10 kW nie wpadnę (być może kiedyś) w opust 0,7 zamiast
    0,8.

    Nie, liczy się moc modułów w peaku a nie falownik. Ten może mieć i 50kW.
    Tylko co cię to obecnie obchodzi, skoro już od miesiąca nie ma prosumenta?

    > Paneli będzie tuż poniżej 10 kW, ze względu na wschód-zachód (2x ~4 kW +
    > ~2 kW na południe) falownik wystarczy nawet 8 kW - więc biorąc 12 kW już
    > trochę przepłacam.

    Niewiele przepłacasz. W większości bebechy są te same, tylko programowo moc
    jest ograniczana.

    > Obecnie w ZE biorą pod uwagę moc paneli, ale bardziej
    > logiczne wydaje się brać moc falownika (właśnie by promować instalacje
    > wschód-zachód względem południowych - produkcja rozłożona na dłuższą
    > część dnia, mniejsza moc w szczycie kiedy i tak jest nadmiar). Czy
    > będzie taka zmiana tego nikt nie wie (w większości zmian u nas trudno
    > doszukiwać się jakiejś logiki) ale...

    Prawo teoretycznie nie możę działać wstecz, a i nie ma to logicznego sensu
    żeby kluczowy był element przetwórczy, skoro element wytwórczy nie
    przekroczy zadeklarowanej mocy szczytowej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2022-05-02 21:20:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 21:13 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Mon, 2 May 2022 03:15:00 -0700 (PDT), M M

    > Nie, liczy się moc modułów w peaku a nie falownik. Ten może mieć i 50kW.
    > Tylko co cię to obecnie obchodzi, skoro już od miesiąca nie ma
    > prosumenta?
    Sam znam (kolega mi mówił) z 4 instalacje które się właśnie robią a
    zgłoszone były w lutym.
    Licznik już od marca dwukierunkowy :-)

    TG

  • 14. Data: 2022-05-02 21:29:53
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 02 May 2022 21:20:13 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Sam znam (kolega mi mówił) z 4 instalacje które się właśnie robią a
    > zgłoszone były w lutym.
    > Licznik już od marca dwukierunkowy :-)

    No fakt, bywają takie przypadki, też znam. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2022-05-02 21:34:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/05/2022 01:44, M M wrote:
    > - albo 2 wejścia MPPT, ale co najmniej jedno o większym niż 13A prądzie
    wejściowym (2 stringi równolegle)

    Albo 2 falowniki na różne moce.

  • 16. Data: 2022-05-02 21:38:53
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 21:34 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Albo 2 falowniki na różne moce.

    To już chyba taniej kupić jeden większy, który ma dwa 2 MPPT. Od 12kW już
    można znaleźć 2 MPPT i 2 wejścia na string.

    TG

  • 17. Data: 2022-05-02 21:40:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/05/2022 21:38, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > To już chyba taniej kupić jeden większy, który ma dwa 2 MPPT. Od 12kW
    > już można znaleźć 2 MPPT i 2 wejścia na string.

    Ale:

    Jeśli jedno z wejśc będzie pracowało dobrze, to drugie, o niższym
    napieciu, źle. Bedzie później startować (w sensie oświetlenia) i nie da
    się wykluczyć, że sprawnośc będzie gorsza.

  • 18. Data: 2022-05-02 21:42:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 02 May 2022 21:09:48 +0200, Tomasz Gorbaczuk

> [...]
    > będzie lipa.
    > Nigdy nie będziesz miał mocy max z żadnej połaci.

    Oczywiście że będzie miał max mocy przy połączeniu równoległym dwóch
    stringów. Warunek, że te połacie muszą mieć identyczne moduły i identyczną
    ich ilość.

    Tak to u mnie wygląda:
    https://zapodaj.net/images/d0d7d68b319af.jpg

    Niebieski wykres to dwa stringi wschód-zachód połączone równolegle.
    Dobija miejscami do 15A a limit na słabszym stringu Fronka jest 12,5A.
    Tylko to są "stare" moduły 325W gdzie prąd jest mały, AFAIK 9,8A max.
    Większe bify >500 potrafią mieć 12-13A w szczycie, więc równolegle polecą
    na ~20A.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2022-05-02 21:46:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 21:40 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Ale:
    >
    > Jeśli jedno z wejśc będzie pracowało dobrze, to drugie, o niższym
    > napieciu, źle. Bedzie później startować (w sensie oświetlenia) i nie da
    > się wykluczyć, że sprawnośc będzie gorsza.

    To można od biedy ogarnąć tak jak Janusz proponował - dać diody
    bocznikujące.
    Wtedy przy falowniku 2 MPPT x 2 wejścia możesz podłączyć 4 osobne stringi.

    TG

  • 20. Data: 2022-05-02 21:59:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 21:42 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > Tylko to są "stare" moduły 325W gdzie prąd jest mały, AFAIK 9,8A max.
    > Większe bify >500 potrafią mieć 12-13A w szczycie, więc równolegle polecą

    Od 11 do 13 ( w zależności od kąta oczywiście) - wschód-zachód przy
    "lampie" będzie pracował praktycznie z max mocą. Jak podłączysz je
    równolegle to będzie tak jak u Ciebie. Falownik ograniczy moc paneli ze
    względu na max prąd jaki ma na pojedynczym wejściu MPPT.
    U mnie mam 2 x 2 MPPT (przy 15kW) - max prąd wejściowy pojedynczego
    wejścia to 13A, max prąd paneli to 13A. Mogę podłączyć równolegle do
    jednego wejścia tylko takie panele, które w sumie dadzą nie więcej niż
    13A. Jak będą na większy prąd znamionowy, to przy max oświetleniu obu
    stringów, które są spięte równolegle falownik ograniczy prąd wejściowy i
    tym samym ograniczy moc oddawaną przez panele.

    TG