  • 11. Data: 2018-02-07 17:20:39
    Temat: Re: Gaz z butli 33kg
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 7 lutego 2018 16:18:51 UTC+1 użytkownik Twardy napisał:

    > Aby należycie ocenić kaloryczność propanu i butanu należy porównać ją z
    > kalorycznością innych paliw gazowych, np. z gazów ziemnych. Użytkowa wartość

    Macie rację - założyłem, że kaloryczność jest taka sama :|

    Czyli -> 33kg za 150 pln to odpowiednik nie 15, a 45m3 gazu z sieci. Gaz
    z sieci kosztowałby więc ~90 pln, czyli ogrzewanie z butli wychodzi ok 70%
    drożej. 5-6k pln za grzanie z butli domu 180m2? Moooooooooże przy bardzo
    dobrze ocieplonej chacie i dość dużej ilości ciuchów na sobie ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2018-02-07 18:05:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 6 Feb 2018 19:16:40 +0100, Twardy

    > Gaz plynny jest najdroższym paliwem do ogrzewania.

    Siostra cioteczna grzeje PB (bo ziemnego nie ma a PC się standardowo bała),
    kupiła zbiornik PB 2700L, całość z projektem, rurami i przyłączeniem do
    budynku kosztowała 10 klocków, przy czym kg gazu do tego zbiornika kupuje
    za 2 zł brutto i wtedy wychodzi niecałe 0,20 zł/kWh. Czyli taniej niż
    ziemnym który średnio się liczy po 0,24. Z butli 33kg wyszło mi 4,50 zł/kg
    tj. 0,35 zł/kWh brutto. To tyle samo za kWh co czystym prądem w mojej 2T a
    znacznie taniej niż w 1T. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2018-02-07 19:41:02
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-07 o 18:05, Myjk pisze:
    > Tue, 6 Feb 2018 19:16:40 +0100, Twardy

    > Siostra cioteczna grzeje PB (bo ziemnego nie ma a PC się standardowo bała),
    PB czyli benzyna bezołowiowa??? :-O
    > kupiła zbiornik PB 2700L, całość z projektem, rurami i przyłączeniem do
    > budynku kosztowała 10 klocków, przy czym kg gazu do tego zbiornika kupuje
    > za 2 zł brutto

    jeśli to gaz, to kto sprzedaje gaz na kg? Raczej na litry, zwłaszcza że
    pi razy oko cena się zgadza.
    A litr LPG to ok 0,5kg

    --
    Pete

  • 14. Data: 2018-02-07 20:26:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 07.02.2018 o 01:08, Adam Sz. pisze:
    > Chyba, że do tego spala 20m3 drewna w kominku :))

    Dopytałem i w sezonie 2015-2016 dopalił do tego 6m3 drewna.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2018-02-07 20:27:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 07.02.2018 o 17:20, Adam Sz. pisze:
    > Macie rację - założyłem, że kaloryczność jest taka sama :|

    To Adam, to najpierw strzelasz potem pytasz widać ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2018-02-07 22:50:37
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 7 lutego 2018 20:26:54 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Dopytałem i w sezonie 2015-2016 dopalił do tego 6m3 drewna.

    No. 6m3 to sporo :) To jest ok. 12 tys kWh wartości opałowej.
    Czyli tyle ile potrzebuje na ogrzewanie współcześnie wybudowany dom :-)
    Nie odliczając oczywiście marnej sprawności kominka.

    W takim razie owszem - ogrzewanie mogło go wyjść 5-6k. Jakby zrezygnował z
    drewna to doszedłby do 8-9k pln jak nic.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2018-02-08 09:29:11
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Feb 2018 19:41:02 +0100, Pete

    > PB czyli benzyna bezołowiowa??? :-O

    Rozmawiamy tu o benzynie czy może jednak
    o gazach Propan/Butan wzlgędnie Ziemny? ;P

    > jeśli to gaz, to kto sprzedaje gaz na kg? Raczej na litry,
    > zwłaszcza że pi razy oko cena się zgadza.
    > A litr LPG to ok 0,5kg

    Wiem, bo przeliczałem dla zachowania spójności jednostek. ;P

    Niemniej jednak wcale nie jest tak, że gaz płynny jest najdroższym paliwem
    do ogrzewania, szczególnie jak się to zrobi prawidłowo. Natomaist
    tymczasowo, skoro się już ma instalację gazową, nie widzę problemu z
    używaniem butli, bo też nie wychodzi jakoś przeraźliwie drogo. Jakby dla
    alternatywy miał zamontować na ten czas grzałkę i rąbać prądem cały dzień
    (bo przecież bez bufora) a w oczekiwaniu na gaz, to wyszłoby więcej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2018-02-08 10:11:32
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-08 o 09:29, Myjk pisze:
> [...]
    >
    > Niemniej jednak wcale nie jest tak, że gaz płynny jest najdroższym paliwem
    > do ogrzewania, szczególnie jak się to zrobi prawidłowo.

    Oczywiście. Palenie 100$ w kominku wyjdzie na pewno drożej :P

    Natomaist
    > tymczasowo, skoro się już ma instalację gazową,

    Nie nie i nie. Nie zakłada się tymczasowo instalacji LPG do istniejącej
    instalacji gazowej, tylko inwestycje te idą jednocześnie, tzn podczas
    zakładania instalacji gazowej inwestor decyduje na tymczasowe ogrzewanie
    butlą.
    Co jest kompletną porażką kosztową, bo jak sam opisałeś, instalacja LPG
    to ponad 10tys, przyłącze gazu ziemnego też kilka tys najmniej, piec
    kilka tys, co już daje minimum 20tys.
    Za taką kwotę to już PC wychodzi.

    nie widzę problemu z
    > używaniem butli, bo też nie wychodzi jakoś przeraźliwie drogo.
    :-D

    Jakby dla
    > alternatywy miał zamontować na ten czas grzałkę i rąbać prądem cały dzień
    > (bo przecież bez bufora) a w oczekiwaniu na gaz, to wyszłoby więcej.

    Błędne decyzje na początku to i potem inwestor jest w czarnej d...
    A jak mu na gaz przyjdzie czekać jeszcze z 10 lat...

    --
    Pete

  • 19. Data: 2018-02-08 10:26:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 8 Feb 2018 10:11:32 +0100, Pete

    > Oczywiście. Palenie 100$ w kominku wyjdzie na pewno drożej :P

    To było wiadome od początku. :P

> [...]
    > Co jest kompletną porażką kosztową, bo jak sam opisałeś, instalacja LPG
    > to ponad 10tys, przyłącze gazu ziemnego też kilka tys najmniej, piec

    Oczywiście że PC lepiej wychodzi, ale skoro już się zdecydował na gaz i
    zrobił instalację, to co mu poradzisz. Musi teraz rzeźbić.

    > Błędne decyzje na początku to i potem inwestor jest w czarnej d...
    > A jak mu na gaz przyjdzie czekać jeszcze z 10 lat...

    Mają mu dociągnąć gaz w połowie roku.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2018-02-08 11:14:52
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Co jest kompletną porażką kosztową, bo jak sam opisałeś, instalacja LPG
    > to ponad 10tys, przyłącze gazu ziemnego też kilka tys najmniej, piec
    > kilka tys, co już daje minimum 20tys.
    > Za taką kwotę to już PC wychodzi.
    No nie wiem...
    Domek jest na działce 500 metrów.PC było nowością Zresztą- z taką
    powierzchnią?...Podczas remontu zdecydowano się na gaz, bo magistrala miała być ok
    100m od domu.Więc z dawnej kotłowni zrobiono łazienkę.Tyle, że gaz się pośliznął
    troszkę, a na ulicy nikt go nie chciał.Wszyscy maje kotły węglowe.Podłączenie tego
    jednego domu miało kosztować -do skrzynki- około 120 tysi.Plus to, co do
    domu.Zdecydowałem na podlączenie kotła na groszek w komórce.Niecałe 20 metrów od
    domu, z czego ok 5- 6 na zewnątrz budynków.Działa, inwestor jest zadowolony.Póki co-
    dom jest używany sporadycznie.Jeśli jest bardzo zimno, pompa pompuje ciepło z domu do
    pieca, żeby nie zamarzł.(Wymiana wody na glikol jest w planach).
    Póki co- na abonament pewno bym wydawał więcej na abonament niż na gaz.No, może nie
    całkiem, ale gaz w mieście wybudowała prywatna firma i ona dyktuje warunki.
    Przy okazji popytam, jakie są ceny.Ale bywa taniej.Prawie wszędzie...
    Pozdro.abomito