  • 1. Data: 2022-01-01 19:10:12
    Temat: Goczałkowice - cmentarze morowate czarna ospa zalane zbiornikiem
    Od: a a <m...@g...com>

    Goczałkowice - cmentarze morowate czarna ospa zalane zbiornikiem

    Czy ktos ma lokalizację morowatych cmentarzy w Goczałkowicach, osób zmarłych na
    czarną ospę ?

    Te cmentarze przenoszono przed zalaniem, ale znajomy mówi, że znajdowano kosci w
    wodzie

    Nie wiem czy czarna ospa może przetrwac w ziemi, wodzie i jak długo.

    Może ktoś pochodzi z tamtych okolic i zna szczegóły

    To byl zabór austriacki, to może w Wiedniu maja mapy i dokumentację epidemii czarnej
    ospy w Goczałkowicach

    Jak sie nazywały Goczałkowice za Austriaka ?

  • 2. Data: 2022-01-01 19:13:52
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 1 January 2022 at 19:10:14 UTC+1, a a wrote:
> [...]
    czarnej ospy w Goczałkowicach

    > Jak sie nazywały Goczałkowice za Austriaka ?
    jest strona
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gocza%C5%82kowice-Zdr%
    C3%B3j

    ale wiadomo, że tam nie znajde nic na temat morowatych cmentarzy ofiar czarnej ospy

  • 3. Data: 2022-01-01 19:27:46
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    czarnej ospy w Goczałkowicach

    > Jak sie nazywały Goczałkowice za Austriaka ?
    Tutaj wszystko o zbiorniku ale nic o zalanych cmentarzach morowatych ze zmarłymi na
    czarną ospę

    https://www.gpw.katowice.pl/zbiornik-goczalkowicki.p
    hp

  • 4. Data: 2022-01-01 19:44:39
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    czarnej ospy w Goczałkowicach

    > Jak sie nazywały Goczałkowice za Austriaka ?
    znalazlem przez góglarkę

    https://bielskobiala.wyborcza.pl/bielskobiala/5,8802
    5,24122274.html

    Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    1/8

    Ewa Furtak, Grzegorz Celejewski [ZDJĘCIA]
    2018.11.02 16:57:31
    Zdjęcie numer 0 w galerii - Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]

    )Fot. Grzegorz Celejewski / Agencja Wyborcza.pl
    ==W lipcu 1956 roku oddano do użytku jedną z największych inwestycji budowlanych
    Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego tamtych czasów, zaporę wodną na Wiśle w
    Goczałkowicach-Zdroju. Powstało wielkie, sztuczne jezioro o powierzchni ponad 3 tys.
    hektarów, zbiornik wody pitnej dla Górnego Śląska. Woda zalała wioskę Zarzecze, dwa
    lata wcześniej wysiedlono z niej około 3 tysięcy mieszkańców. Woda zalała domu i
    kościoły, trzeba też był przenieść miejscowy cmentarza. Nie była to miła praca,
    oddelegowano do niej więźniów. Nie wykonali zadania zbyt dokładnie. Na początku lat
    90., w czasie suszy, gdy woda w 'Śląskim Morzu' opadła, odsłoniła resztki nekropolii.

    Zdjęcie numer 1 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 2 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 3 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 4 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 5 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 6 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 7 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    Zdjęcie numer 8 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię
    zakończyła woda [ZDJĘCIA]

    Jezioro Goczałkowickie

  • 5. Data: 2022-01-01 19:54:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 1 January 2022 at 19:44:41 UTC+1, a a wrote:

> [...]

    zakończyła woda [ZDJĘCIA]
    > Zdjęcie numer 8 w galerii Nieistniejący cmentarz w wiosce, której historię

    60 lat temu w Zarzeczu żyło 3 tysiące osób. Dziś to Jezioro Goczałkowickie [ZDJĘCIA]
    Karol Świerkot 19 września 2013, 9:39
    Zarzecze liczyło ponad 3 tys. mieszkańców, miało też dwie szkoły i dwa murowane
    kościoły
    Zarzecze liczyło ponad 3 tys. mieszkańców, miało też dwie szkoły i dwa murowane
    kościoły arc/Hermina Przemyk
    Zobacz galerię (9 zdjęć)
    Dodaj komentarz:
    Udostępnij:
    Alaksandra Fudala z Chorzowa nakręciła dokument "Zatopione w pamięci" o
    nieistniejącej już wsi. Jeszcze 60 lat temu wieś miała ponad 3 tys. mieszkańców. W
    1954 roku zostali jednak wysiedleni, a Zarzecze zalano wodą, która dziś trafia do
    kranów w naszych domach. W miejscu wsi wybudowano bowiem zbiornik goczałkowicki wraz
    ze stacją uzdatniania wody. Po gminie dzisiaj została jedna ulica Podgroble, włączona
    w administracyjne granice Chybia. ZOBACZ ARCHIWALNE ZDJĘCIA

    Mieszkańcy dawnego Zarzecza rozpierzchnięci są po całym kraju, ale ich wspomnienia o
    wiosce zebrała Aleksandra Fudala z Chorzowa, reżyserka dokumentów o tematyce
    historycznej m.in. "W pogardzie i chwale. Wojciech Korfanty", ,,Szlakiem śląskich
    powstańców" czy "Śląski posterunek".

    ZOBACZ KONIECZNIE:
    SERWIS HISTORYCZNY DZIENNIKA ZACHODNIEGO

    - Zainspirowały mnie pamiętniki pana Przemyka, na które przez przypadek trafiłam -
    mówi Aleksandra Fudala. - On opisywał to Zarzecze, którego dzisiaj już nie ma, jego
    mieszkańców, to jak po zalaniu gminy spotykali się na brzegu jeziora - tłumaczy
    reżyserka.

    To pamiętniki zaprowadziły ją do Towarzystwa Miłośników Zarzecza w Chybiu,
    zrzeszającego zarówno mieszkańców, którzy budowę zbiornika pamiętają, jak i kolejne
    pokolenia zarzeczan. Film powstawał przez trzy lata. Jak opowiada reżyserka, niektóre
    fakty odkryte podczas realizacji były wręcz makabryczne.

    - W Zarzeczu był cmentarz, który trzeba było przenieść, robili to więźniowie, bo w
    takim smrodzie nikt inny nie mógł pracować - opowiada reżyserka. - Ludzi trzeba było
    upijać, żeby byli w stanie zwłoki przenosić - dodaje.

    Co gorsza, po latach okazało się, że cmentarzysko nie zostało należycie uprzątnięte.
    - Dochodziło do sytuacji, że dzieci na brzegu jeziora kopały czaszki jak piłki.
    Wówczas podjęto decyzję o zabetonowaniu dna jeziora - opowiada Fudala.

    To definitywnie pogrzebało dawną osadę. - Wcześniej bowiem przy niskim stanie wody z
    jeziora wyłaniały się dawne zabudowania, teraz już ich nie ma - dodaje chorzowianka.

    Zarzeczanie, bo tak nadal o sobie mówią dawni mieszkańcy wioski, doskonale jeszcze
    pamiętają wysiedlenia. - Wszystko działo się od kwietnia do listopada 1954 roku, o
    tym, że będziemy musieli się wynieść, wiedzieliśmy od 1953 roku - wspomina Hermina
    Przemyk, zarzeczanka, która prowadzi Towarzystwo Miłośników Zarzecza. Łącznie
    przesiedlono 458 gospodarstw domowych, m.in. do Bielska Białej, Pszczyny, ale także
    na ziemie odzyskane. Ówczesne władze wysiedlonym zaoferowały jednak rekompensatę.

    - Mieszkańcy otrzymali ziemię pod budowę nowego domu oraz materiały budowlane, a
    jeśli ktoś nie miał możliwości postawienia domu, został skierowany do tzw. domków
    fińskich.

    Te powstały m.in. w Jasienicy. Mieszkańcy mogli też przenieść się na ziemie
    odzyskane.
    Mimo, że zarzeczanie pogodzili się już ze stratą swojej miejscowości, podejrzewają,
    że zalanie wsi było poniekąd decyzją polityczną. - Zarzecze zawsze było osadą bardzo
    religijną, czemu mało przychylne były ówczesne władze. Może to było powodem, dla
    którego to właśnie Zarzecze zostało zalane - zastanawia się pani Hermina.

    Plany, aby na Wiśle powstał zbiornik i zapora, opracowali już Niemcy w 1939 roku, ale
    miał on powstać na niezamieszkanych terenach w okolicach Bestwiny.