  • 1. Data: 2012-03-08 22:14:13
    Temat: Kominek słabo grzeje
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    Witam
    pare dni temu uruchomilem kominek w swoim salonie. Mam rozprowadzone ciepło
    turbina na poddasze użytkowe. Ogólnie wszystko działa, kominek grzeje, z
    kratek wylatuje ciepłe powietrze. Z tym, że wydaje mi się, że powinno grzać
    mocniej. Wkład ma 14kW. Z trzech kratek na poddaszu leci ciepłe powietrze,
    ale nie jest super gorące, kratek można spokojnie dotknąć i nie oparzymy
    się. No chyba, że po 20 sekundach trzymania - to może lekko.

    Obudowę mam z dopływem powietrza od dołu (tam gdzie mini drewutnia). I
    wydaje mi się, że powietrze, które cyrkuluje jest niedogrzane. Zastawiłem
    3/4 otworu dolotu (tej mini drewutni pod wkładem) i powietrze dogrzewało się
    dużo mocniej (kratek nie można było już dotknąć).

    Co teraz zrobić? Napchać do tej drewutni pełno drewna i zmniejszyć otwór?
    Nie jestem w zasadzie pewien czy to jest powodem, bo może paliłem w tamtym
    momencie nieco mocniej.

    Dzisiaj przykładowo w domu miałem (jeszczen nie mieszkam) 12*C, po
    rozpaleniu i paleniu ok godziny czasu temperatura wzrosła o 0,5*C (termometr
    w przedpokoju przed salonem, w salonie pewno wzrost o jakieś 1-3*C - jutro
    zmierzę).

    Czytałem, że ludzie rozgrzewają domy i salony do 25-29*C, ale jak to można
    osiągnąć? Ile czasu powinno trwać rozgrzanie do temp. 20-kilku stopni z
    12*C. Czy tylko stałe palenie z kilkugodzinną przerwą w ciągu dnia (sen)
    pozwala na uzyskanie takich temperatur 25-29C?

    Kominek raczej działa prawidłowo, może to jednak wina otworu i niedogrzania
    powietrza, może ktoś coś poradzi :)

  • 2. Data: 2012-03-09 00:07:18
    Temat: Re: Kominek słabo grzeje
    Od: "Piotr " <c...@N...gazeta.pl>

    tomekx <t...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > pozwala na uzyskanie takich temperatur 25-29C?
    >
    > Kominek raczej działa prawidłowo, może to jednak wina otworu i niedogrzania

    Drzewo jest suche? Wielkość kratki/otworu doprowadzającej powietrze pod
    kominek ma chyba duże znaczenie. Wg mnie powinno być tego powietrza sporo,
    aby prawidłowa konwekcja się w ogóle wytworzyła, ale ty piszesz, że po
    zakryciu masz lepsze efekty. Może rury rozprowadzające masz za nisko
    opuszczone nad wkład?

  • 3. Data: 2012-03-09 03:02:36
    Temat: Re: Kominek s?abo grzeje
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-03-08 23:14, tomekx pisze:
    > Witam
    > pare dni temu uruchomilem kominek w swoim salonie. Mam rozprowadzone ciep?o
    > turbina na poddasze u?ytkowe. Og?lnie wszystko dzia?a, kominek grzeje, z
    > kratek wylatuje ciep?e powietrze. Z tym, ?e wydaje mi si?, ?e powinno grza?
    > mocniej. Wk?ad ma 14kW. Z trzech kratek na poddaszu leci ciep?e powietrze,
    > ale nie jest super gor?ce, kratek mo?na spokojnie dotkn?? i nie oparzymy
    > si?. No chyba, ?e po 20 sekundach trzymania - to mo?e lekko.

    Napisz chociaż czym palisz i ile spalasz na dzień. Cudów nie ma i z
    dwóch szczapek drewna nie będzie ciepło w całej chałupie.
    Jacek

  • 4. Data: 2012-03-09 08:49:46
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    > Napisz chociaż czym palisz i ile spalasz na dzień. Cudów nie ma i z dwóch
    > szczapek drewna nie będzie ciepło w całej chałupie.
    > Jacek

    Na razie palę od kilku dni, gdy przyjeżdżam rano ok. 9:00 palę do 12-13.
    Potem zostawiam już to co się pali, aż do wypelania. Fakt faktem, że może
    mam za nisko rurę DGP, ale w sumie czy to ma jakieś duże znaczenie?
    Powietrze jak tylko wydostanie się nad wkład to już ma maksymalną
    temperaturę, bo wyżej i tak już je nic nie ogrzeje. Rurę DGP mam ok. 0,5m
    nad wkładem - jakby co to mogę dać wyżej.

  • 5. Data: 2012-03-09 08:50:17
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

> [...]
    > rozpaleniu i paleniu ok godziny czasu temperatura wzrosła o 0,5*C
    > (termometr w przedpokoju przed salonem, w salonie pewno wzrost o jakieś

    Według mnie w "nie mieszkaniu" jest przyczyna. Sciany jeszcze się nie
    wygrzały i pochłaniąją znaczną część energii. Dom jest za mocno wychłodzony.

    pozdr.

  • 6. Data: 2012-03-09 08:57:35
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Mar 2012 09:49:46 +0100, tomekx napisał(a):

    > Na razie pale od kilku dni, gdy przyje?d?am rano ok. 9:00 pale do 12-13.
    > Potem zostawiam ju? to co sie pali, a? do wypelania. Fakt faktem, ?e mo?e
    > mam za nisko rure DGP, ale w sumie czy to ma jakie? du?e znaczenie?

    Ma znaczenie. Ma tez znaczenie przeplyw wytwarzany przez turbine.

    Byc moze ilosc powietrza oplywajacego wklad (to, co ciagnie turbina plus
    to, co konwekcyjnie wylatuje kratkami wywiewnymi w obudowie) jest po prostu
    za duza.

    No i ma znaczenie, jakim drewnem palisz. Jesli spalasz resztki desek z
    budowy, to nie spodziewaj sie cudow :)

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 7. Data: 2012-03-09 09:15:16
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    > Ma znaczenie. Ma tez znaczenie przeplyw wytwarzany przez turbine.

    Rozumiem, że przepływ turbiny ma znaczenie, ale wysokość rury DGP raczej nie
    ma znaczenia? Kupiłem ostatnio regulator obrotów, ale do niczego się nie
    nadaje (turbina buczy) teraz robię swój regulator na rezystorach dobranych
    pod turbinę, żeby była idealna sinusoida. Jak zmniejsze ciąg to pewno będzie
    cieplej.

    > Byc moze ilosc powietrza oplywajacego wklad (to, co ciagnie turbina plus
    > to, co konwekcyjnie wylatuje kratkami wywiewnymi w obudowie) jest po
    > prostu
    > za duza.

    Niby tak. Ale kominek wcale tak mocno nie grzeje przez szybę, kratka górna
    ledwo ledwo jak zgasi zapałkę to jest dobrze. Turbina ma tylko 400m3/h.

    > No i ma znaczenie, jakim drewnem palisz. Jesli spalasz resztki desek z
    > budowy, to nie spodziewaj sie cudow :)

    Może tu jest pies pogrzebany: palę deskami po budowie oraz ściętymi z
    działki drzewami owocowymi (jabłonie i grusza). Drzewa ścięte latem 2009 i
    trzymane w drewutni. Choć to chyba dobry i suchy opał.

  • 8. Data: 2012-03-09 09:47:50
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-03-09 09:49, tomekx pisze:

    > Na razie pal? od kilku dni, gdy przyje?d?am rano ok. 9:00 pal? do 12-13.
    > Potem zostawiam ju? to co si? pali, a? do wypelania. .......
    No i nadal nie wiem ile spalasz tego drewna. 10 kg? 30 kg?
    Wiem, że palisz 3-4 godziny.
    To tak, jakby ktoś napisał, że jechał 3 godziny i wydaje mu się, że mało
    przejechał, a nie podaje, czy jechał rowerem, czy autem ani z jaką
    prędkością.
    Jacek

  • 9. Data: 2012-03-09 09:59:35
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

> [...]
    > To tak, jakby ktoś napisał, że jechał 3 godziny i wydaje mu się, że mało
    > przejechał, a nie podaje, czy jechał rowerem, czy autem ani z jaką

    W ciągu 3 godzin spalam ok. 4 duże szczapy drewna o długości ok 40-50cm +
    oczywiście na rozpałkę trochę małych deseczek.

  • 10. Data: 2012-03-09 10:11:39
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Mar 2012 10:15:16 +0100, tomekx napisał(a):

    > Rozumiem, ?e przep?yw turbiny ma znaczenie, ale wysoko?ae rury DGP raczej nie
    > ma znaczenia?

    Mialem na mysli, ze jedno i drugie sie liczy.

    > Mo?e tu jest pies pogrzebany: pale deskami po budowie oraz ?cietymi z
    > dzia?ki drzewami owocowymi (jab?onie i grusza). Drzewa ?ciete latem 2009 i
    > trzymane w drewutni. Choae to chyba dobry i suchy opa?.

    Jesli to wszystko jest suche, to jest to opal dobry, ale dajacy stosunkowo
    malo energii z danej objetosci (bo jak przeliczyc na kilogramy, to prawie
    kazde drewno daje tyle samo ciepla). Czyli musisz palic duzym plomieniem i
    na calkowicie otwartym powietrzu.

    Moja rada - wez solidny klocek suchego buka, grabu albo nawet brzozy, taki
    zeby mial z 5 kilo, ewentualnie 2-3 mniejsze, i wrzuc to do paleniska, jak
    bedzie juz mocno nagrzane i bedzie w nim duzo zaru. Jak to sie rozpali,
    przymknij lekko powietrze i sprawdz, czy przypadkiem kominek nie zaczal
    grzac lepiej.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał