eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieMała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie › Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: marios <d...@f...gd>
    Subject: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w
    rozsądnej kasie
    Date: Thu, 10 Feb 2022 22:53:27 +0100

    Długie, ale .. może komuś będzie się chciało ;)

    Grzeję 100% prądem, G12w, pomyślałem że może pompa ciepła powietrzna
    (1/2 gotówką, 1/2 na raty czy jakoś tak).

    Na północnej stronie budynku nie ma sypialni, jest łazienka i salon
    rogiem dochodzi (okna 3 szyby, ~150x110, MS - dosyć ciche i nietanie),
    to tył domu - od granicy z polem.
    Także tam wentylator mógłby sobie trochę szumieć - byle bez przesady.

    Zapotrzebowanie na prąd (październik 2020 - marzec 2021), średnie,
    25kWh/doba (OIP tylko II taryfę dzieliłem), z tym że w II chodzą
    (zazwyczaj) zmywarki, pralki, suszarki el., weekend często piekarnik,
    itd, że komputerach i kole od rowera nie wspomnę, i oczywiście CWU też w
    tym jest.
    No powiedzmy 20 do 25kWh - ogrzewanie jak jest tak niedużo na minusie.

    Domek 70m2

    25kWh / 24h = ~1 kW mocy ciągłej w podłogówkę powinienem podawać

    + ok. 200-250L CWU/doba

    To tak mi się wydaje, że pompa "5kW" chyba wystarczy, no ale coś jest
    nakręcone marketingowo i jakoś tak co innego w tytułach, co innego w
    tabelkach (np. A7/35 - to temp zew. +7*C -tak?), COP-u dla dajmy -7*C
    już nie podają.

    Patrzę po reklamach, są samsungi 8 kW mono, coś z 16 tys., są inne -
    tak ok. 11-12 tys., samsung split (nie bardzo znam się mono vs split),
    ale tu ceny wydają się x2 jak za mono - tyle że chwalą się "do 35dB")

    Czy są sprawdzone marki, mono, co wytrzymają z 10 lat?

    Bo jak mam kupić dajmy 16 tys. + 2 tys. montaż (pewnie umiem sam, ale
    zaraz gwarancje zrywają itd.), razem 18 tys.
    i jak będzie na złom za 10 lat,
    to może wyjdzie na to samo co dołożyć 1800zł rocznie do rachunku za prąd
    (II taryfa + wielki bufor (mam)) i nie mieć stresa ile pochodzi taka pompa.

    25kWh * 0.56zł/kWh (obecnej ceny brutto w II t) = 14zł dziennie (średnio
    w 180 dniowym okresie)

    180 dni * 14 zł = 2520 zł za sezon grzewczy + cwu (I taryfy nie liczę)
    ile latem? dajmy połowę 12.5 kwh/doba = 7 zł * 180 dni = 1260
    razem:
    2520 + 1260 = 3780 zł
    Powiedzmy że pompa da mi śr.COP 3.5, 3780 / 3.5 = 1080 zł za prąd do
    pompy (niezupełnie, bo może w I t będzie musiała działać, no ale)

    3780zł - 1080 = 2700zł teoretycznej oszczędności - 1800zł roczna
    amortyzacja kosztu zakupu pompy == 900zł oszczędności

    900zł * 10 lat == 9 tys. hmm nie kupię nowej pompy za 9 tys (liczę wg.
    cen obecnych, to i cenę pompy biorę obecną)

    Jak widać wychodzi mi że "zarobi" na nową /drugą po 20 latach.

    Jak prąd pójdzie wkrótce 100% od obecnej ceny, to zarobi na drugą w 10
    lat o ile inflacja nie pochrzani totalnie relacji cen .

    Boję się, że będzie bardzo szumiała, może taka 8kW ma możliwość pracy na
    50-70% - to się daje jakoś łatwo sterować? - ciszej kosztem mocy.

    To pchać się w to czy nie? Wytrzymują 10 lat? Te "8kW","9kW" mają chyba
    lepsze COP-y.