  • 1. Data: 2022-02-10 22:53:27
    Temat: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    Od: marios <d...@f...gd>

    Długie, ale .. może komuś będzie się chciało ;)

    Grzeję 100% prądem, G12w, pomyślałem że może pompa ciepła powietrzna
    (1/2 gotówką, 1/2 na raty czy jakoś tak).

    Na północnej stronie budynku nie ma sypialni, jest łazienka i salon
    rogiem dochodzi (okna 3 szyby, ~150x110, MS - dosyć ciche i nietanie),
    to tył domu - od granicy z polem.
    Także tam wentylator mógłby sobie trochę szumieć - byle bez przesady.

    Zapotrzebowanie na prąd (październik 2020 - marzec 2021), średnie,
    25kWh/doba (OIP tylko II taryfę dzieliłem), z tym że w II chodzą
    (zazwyczaj) zmywarki, pralki, suszarki el., weekend często piekarnik,
    itd, że komputerach i kole od rowera nie wspomnę, i oczywiście CWU też w
    tym jest.
    No powiedzmy 20 do 25kWh - ogrzewanie jak jest tak niedużo na minusie.

    Domek 70m2

    25kWh / 24h = ~1 kW mocy ciągłej w podłogówkę powinienem podawać

    + ok. 200-250L CWU/doba

    To tak mi się wydaje, że pompa "5kW" chyba wystarczy, no ale coś jest
    nakręcone marketingowo i jakoś tak co innego w tytułach, co innego w
    tabelkach (np. A7/35 - to temp zew. +7*C -tak?), COP-u dla dajmy -7*C
    już nie podają.

    Patrzę po reklamach, są samsungi 8 kW mono, coś z 16 tys., są inne -
    tak ok. 11-12 tys., samsung split (nie bardzo znam się mono vs split),
    ale tu ceny wydają się x2 jak za mono - tyle że chwalą się "do 35dB")

    Czy są sprawdzone marki, mono, co wytrzymają z 10 lat?

    Bo jak mam kupić dajmy 16 tys. + 2 tys. montaż (pewnie umiem sam, ale
    zaraz gwarancje zrywają itd.), razem 18 tys.
    i jak będzie na złom za 10 lat,
    to może wyjdzie na to samo co dołożyć 1800zł rocznie do rachunku za prąd
    (II taryfa + wielki bufor (mam)) i nie mieć stresa ile pochodzi taka pompa.

    25kWh * 0.56zł/kWh (obecnej ceny brutto w II t) = 14zł dziennie (średnio
    w 180 dniowym okresie)

    180 dni * 14 zł = 2520 zł za sezon grzewczy + cwu (I taryfy nie liczę)
    ile latem? dajmy połowę 12.5 kwh/doba = 7 zł * 180 dni = 1260
    razem:
    2520 + 1260 = 3780 zł
    Powiedzmy że pompa da mi śr.COP 3.5, 3780 / 3.5 = 1080 zł za prąd do
    pompy (niezupełnie, bo może w I t będzie musiała działać, no ale)

    3780zł - 1080 = 2700zł teoretycznej oszczędności - 1800zł roczna
    amortyzacja kosztu zakupu pompy == 900zł oszczędności

    900zł * 10 lat == 9 tys. hmm nie kupię nowej pompy za 9 tys (liczę wg.
    cen obecnych, to i cenę pompy biorę obecną)

    Jak widać wychodzi mi że "zarobi" na nową /drugą po 20 latach.

    Jak prąd pójdzie wkrótce 100% od obecnej ceny, to zarobi na drugą w 10
    lat o ile inflacja nie pochrzani totalnie relacji cen .

    Boję się, że będzie bardzo szumiała, może taka 8kW ma możliwość pracy na
    50-70% - to się daje jakoś łatwo sterować? - ciszej kosztem mocy.

    To pchać się w to czy nie? Wytrzymują 10 lat? Te "8kW","9kW" mają chyba
    lepsze COP-y.

  • 2. Data: 2022-02-10 23:08:35
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 10 February 2022 at 22:53:30 UTC+1, marios wrote:
> [...]
    > 50-70% - to się daje jakoś łatwo sterować? - ciszej kosztem mocy.
    >
    > To pchać się w to czy nie? Wytrzymują 10 lat? Te "8kW","9kW" mają chyba
    Koniec zimy, koniec sezonu grzewczego.
    Nocna taryfa, jak nie ma gazu ani węgla

    Pompa to pompa + elektronika
    Elektronika pada co 3 lata i jest nienaprawialna
    i jak lodówkę się wyrzuca.

    Jak monoblock, czyli elektronika na polu, to się psuje 10 razy częściej.

    Pompy reklamuje Francja dla południowego wybrzeża, bo tam snieg nie pada, mrozu nie
    ma.

    Sprawdź, czy ma kto pompę w Kanadzie, gdy tam codziennie -45 C na północy.

    Pompa na powietrze do =5 C działa, potem się obladza parownik.

    Sąsiad zimą ma kilkaset kilogramów lodu na dużym parowniku - radiatorach z alu.

    Przyszłośc to pompy c iepla Peltiera, czyli pompy bez sprężarki.
    Na sezon zimowy pokażę 3 działające modele, bo zainteresowane duże.

  • 3. Data: 2022-02-10 23:40:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-02-10 o 22:53, marios pisze:
> [...]
    > 50-70% - to się daje jakoś łatwo sterować? - ciszej kosztem mocy.
    >
    > To pchać się w to czy nie? Wytrzymują 10 lat? Te "8kW","9kW" mają chyba

    Wg mnie masz za małe zużycie na PC dlatego wychodzi ci 20 lat do zwrotu,
    lepsze by były panele PV ale trochę za późno się na to obudziłeś bo
    teraz ceny zwariowały, np PV 320W ja płaciłem 350zł w maju a teraz są po
    900, więc kompletnie PV straciła opłacalność. Ale cena energii idzie w
    górę na giełdzie więc po pierwszym kwartale powinna być już na tyle
    dobra że panele PV się znowu opłacą jak oczywiście ceny na nie spadną,
    więc pozostaje ci obserwować rynek o ile oczywiście masz na nie miejsce.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2022-02-10 23:45:54
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 10 February 2022 at 23:40:52 UTC+1, Janusz wrote:

> [...]
    > dobra że panele PV się znowu opłacą jak oczywiście ceny na nie spadną,
    > więc pozostaje ci obserwować rynek o ile oczywiście masz na nie miejsce.

    cena paneli jest stała od 10 lat 1$ za 1W

    np PV 320W ja płaciłem 350zł w maju

    te kiepskie były po 0,50$/W

    Są tanie laminowane na folii i trochę droższe , laminowane na blasze aluminiowej, ale
    wadliwa laminacja pozostawia wypukłości, bańki powietrza i wgięcia od paluchów i
    taśma łącząca ogniwa wystaje do przodu, czyli jest to szmelc do montażu na wychodku
    na polu

  • 5. Data: 2022-02-11 17:48:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2022 o 22:53 marios <d...@f...gd> pisze:

    > Długie, ale .. może komuś będzie się chciało ;)

    Sprawdź kalkulację przy cenie w II strefie na poziomie 1 PLN/kWh (za 2-3
    lata tyle będzie).
    Ja w Twoim przypadku bym chyba poszedł w Splita/Multisplita i grzał
    chałupę klimą.
    Jak będą większe mrozy to dogrzejesz tym co masz.
    Inwestycyjnie taniej a i spory uzysk w lecie :-)

    TG

  • 6. Data: 2022-02-11 18:13:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 11 February 2022 at 17:48:09 UTC+1, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > chałupę klimą.
    > Jak będą większe mrozy to dogrzejesz tym co masz.
    > Inwestycyjnie taniej a i spory uzysk w lecie :-)

    pompy ciepła to podobnie jak elektryki

    Każdy slyszał, nikt nie widział

    Tam gdzie napierdzielone dużo elektroniki, czujników sterowników, tam awaryjnośc
    gwaran towana w 100%

    A złomu nikt nie będzie naprawial, bo wymienia się cale plyty elektroniki, a kosztują
    tyle co nowa pompa i koło się zamyka

    Były lodówki Minsk i pracowaly bez awarii 30 lat bo nie było cco się zepsuć

    Kupił znajomy 20 lodówek extra z usterkami, z rozbitymi panelami LCD
    I co z tego że multi-frost, że 2 drzwiowe, że nowa kosztuje 20.000zł
    gdy bez paneli to szmelc i nienaprawialne i dlatego firma się tego pozbyła, bo
    musialaby utylizować.

    Znajomy ma szwedzka pompę ciepla z wymiennikiem dużym powietrznym i tam nie ma się co
    zepsuć, bo brak elektroniki.

    Całością steruje jedynie termostat i ustawia się temperaturę pracy i się załącza i
    wyłącza i tak od 10 lat.

  • 7. Data: 2022-02-11 20:57:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/02/2022 22:53, marios wrote:
> [...]
    > nakręcone marketingowo i jakoś tak co innego w tytułach, co innego w
    > tabelkach (np. A7/35 - to temp zew. +7*C -tak?), COP-u dla dajmy -7*C

    Takich dni za wiele nie ma. Nie obchodzi Cie jakie ma COP przy -7.
    Zostaw sobie grzałkę na cieżkie czasy albo dorzuć najtańszy kominek na
    te 10 dni w roku i będzie gites.

    >   Czy są sprawdzone marki, mono, co wytrzymają z 10 lat?

    Zerknij co oferuje Haier. Pompa 5kW kosztuje 10kzł i postawisz są *sam*,
    bez uprawnień. Najwyżej przyjedzie ktoś z firmy montujacej i za 2 stówki
    przybije pieczątkę.

    Z reszta konkurencja taka, że ceny montażu szorują po dnie, moze nie
    warto cwaniaczyć.

    > i jak będzie na złom za 10 lat,
    > to może wyjdzie na to samo co dołożyć 1800zł rocznie do rachunku za prąd
    > (II taryfa + wielki bufor (mam)) i nie mieć stresa ile pochodzi taka pompa.

    Nie są znane ceny prądu za 10 lat, ale raczej na 100% będzie drożej.

    > 900zł * 10 lat == 9 tys. hmm nie kupię nowej pompy za 9 tys (liczę wg.
    > cen obecnych, to i cenę pompy biorę obecną)

    Haier jest za 10kzł i czasami poajwia się za 8kzł. Obecnie nie widzę tak
    tanio, może kwestia pory roku. Z drugiej ręki trafiały się po 6-7kzł.
    Mowa o monoblokach, splitów nie liczę z uwagi na niemożnośc serwisowania
    i montazu samodzielnie, bez uprawnień.

    > Boję się, że będzie bardzo szumiała, może taka 8kW ma możliwość pracy na
    > 50-70% - to się daje jakoś łatwo sterować? - ciszej kosztem mocy.

    Większośc pomp ma falownik, który reguluje płynnie prędkosć kompresora,
    więc tak: przy małym obciązeniu pracuje ciszej. Hałas w budynku -
    niesłyszalny. Niektóre mają jakieś specjalne tryby "ciche", gdzie
    kompresor pracuje wolniej z mniejszym COP. Latem ponoć się przydaje, aby
    sąsiadów nie denerwować, a grzać c.w.u.

    Prawdę mówiąc o wiele bardziej doskwiera mi pompa obiegowa do glikolu w
    kotłowni (słyszę ją w postaci wibracji w ścianach) niż PC metr od budynku.

    > To pchać się w to czy nie?

    Nie wiadomo. Mamy debili u władzy. Możesz więc losować właściwą
    odpowiedź. Ale dolicz fakt, że raczej taniej prąd nie bedzie. Mając do
    wyboru elektrownię atomową i przekopanie mierzei, wybieramy rzecz
    oczywistą. Z tego powodu stanął bym na głowie aby obecnie dywersyfikować
    zasilanie ile wlezie, nie możesz wykluczyć, że za kilka lat będziesz
    podpisywał umową na prąd z rosyjskim dystrybutorem i to po rosyjsku,
    przy obecnym kursie polityki debili...

    > Wytrzymują 10 lat?

    Nawet najtańsze chińskie guano, wytrzyma. Podzespoły w środku są
    "zachodnie".

    https://allegro.pl/oferta/pompa-ciepla-sprsun-9-6kw-
    11770432139

    Sam mam sprsun. Nie mam powodów do narzekania, działa, cicha, tania, jak
    się popsuje za 10 lat, to kupie sobie nową. Mogę kupić za 80kzł jakieś
    Mitsubishi, które wytrzyma 20 lat. A moze juz za 20 lat zgniję w gułagu
    pod Suwałkami. Nie ma co planować w takiej perspektywie. Poza cenami
    prądu - te na pewno wzrosną.

    Są jeszcze tańsze, chińczycy zaczeli wykorzystywać te same podzespoły co
    do pomp basenowych (dodając pewnie tylko rozmrażanie, czyli w sumie 1
    zawór) i sprzedają. Takiej bym może nie kupił, ale nie potrafię
    racjonalnie tego uzasadnić, bo jedna pracuje od 2 lat w mojej okolicy.
    Zapłacił mniej, niż ja za chińskie guano, ale "markowe", pytałem. Jedyna
    wada to brak zdalnego sterowania, termostatów itd, wszystko ustawia się
    na panelu pompy, jak to w basenowej.

    > Te "8kW","9kW" mają chyba
    > lepsze COP-y.

    Nie patrz na ułamki po przecinku, to bez znaczenia.

    PC przestały być magicznym towarem. Jeszcze są droższe od klim, ale
    pewnie niedługo będą w cenie klimy, wszak są łatwiejsze w wykonaniu.
    Możesz czekać, choć prawda jest taka, że nie wiadomo jak polityka
    wpłynie na ceny.

    PS. Inny znajomy grzeje połowę sezonu "zimowego" zwykłą pompą ciepła do
    basenu, coś koło 4kW na wyjściu. Ja jest powyżej 5C, to jest w stanie,
    bez osadzania się lodu, eksplowatować zwykła pompę basenową bez funkcji
    pracy zimą. Desperacja, ale ... w sumie czemu nie, kupił do basenu a
    teraz się przydaje na cieplejsze dni. Reszte dogrzewa kominkiem i gazem.

  • 8. Data: 2022-02-11 21:15:37
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.02.2022 20:57, heby wrote:
    > splitów nie liczę z uwagi na niemożnośc serwisowania

    Że w splicie nie ma połączeń hydraulicznych, a w monobloku nie ma
    czynnika grzewczego czy jak? Nie zrozumiałem jakiego serwisu nie możesz
    wykonać w jednym, a w drugim już tak.

    > Jeszcze są droższe od klim, ale pewnie niedługo będą w cenie klimy, wszak są
    łatwiejsze w wykonaniu.

    W PC jest to samo co w klimie + chociażby zawór trójdrogowy. Nie wiem
    czy to "utrudnia wykonanie" ale nie powiedziałbym że "ułatwia wykonanie".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2022-02-11 21:21:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/02/2022 21:15, Mateusz Bogusz wrote:
    > Że w splicie nie ma połączeń hydraulicznych, a w monobloku nie ma
    > czynnika grzewczego czy jak? Nie zrozumiałem jakiego serwisu nie możesz
    > wykonać w jednym, a w drugim już tak.

    Wyciąłeś fragment przed: "z drugiej ręki" oraz fragment po: "bez
    uprawnień" w wyniku czego wyszły Ci bzdury. Tnij mniej, będziesz zdrowszy.

    Jeszcze raz: odrzucam sens kupowania splitów z drugiej ręki przy braku
    uprawnień f-gaz, to się mija z celem, więc albo npowy monoblok, albo używka.

    > W PC jest to samo co w klimie + chociażby zawór trójdrogowy. Nie wiem
    > czy to "utrudnia wykonanie" ale nie powiedziałbym że "ułatwia wykonanie".

    Ułatwia wykonanie z przyczyny takiej, że klima posiada *dodatkowy*
    element w środku budynku, czego w monoblokach nie ma, wiec beda tańsze,
    bo ten zawór tak samo jest w wiekszosci klim obecnie. Zabrakło "w
    monobloku", ale cały poprzedni tekst odnosi się do monobloków, czego
    można było się, przy odrobinie dobrej woli, domyśleć.

  • 10. Data: 2022-02-12 10:55:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.02.2022 21:21, heby wrote:
> [...]
    >
    > Jeszcze raz: odrzucam sens kupowania splitów z drugiej ręki przy braku
    > uprawnień f-gaz, to się mija z celem, więc albo npowy monoblok, albo

    Aaa, ok.

    > Ułatwia wykonanie z przyczyny takiej, że klima posiada *dodatkowy*
    > element w środku budynku, czego w monoblokach nie ma, wiec beda tańsze,
    > bo ten zawór tak samo jest w wiekszosci klim obecnie.

    Jestem przekonany że Ty masz na myśli zawór czterodrożny do odwracania
    obiegu czynnika. Ja piszę o zaworze umożliwiającym automatyzacje w
    grzaniu CO i CWU.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz