eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieMała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie › Re: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała?
    w rozsądnej kasie
    Date: Fri, 11 Feb 2022 20:57:44 +0100

    On 10/02/2022 22:53, marios wrote:
    > To tak mi się wydaje, że pompa "5kW" chyba wystarczy, no ale coś jest
    > nakręcone marketingowo i jakoś tak co innego w tytułach, co innego w
    > tabelkach (np. A7/35 - to temp zew. +7*C -tak?), COP-u dla dajmy -7*C
    > już nie podają.

    Takich dni za wiele nie ma. Nie obchodzi Cie jakie ma COP przy -7.
    Zostaw sobie grzałkę na cieżkie czasy albo dorzuć najtańszy kominek na
    te 10 dni w roku i będzie gites.

    >   Czy są sprawdzone marki, mono, co wytrzymają z 10 lat?

    Zerknij co oferuje Haier. Pompa 5kW kosztuje 10kzł i postawisz są *sam*,
    bez uprawnień. Najwyżej przyjedzie ktoś z firmy montujacej i za 2 stówki
    przybije pieczątkę.

    Z reszta konkurencja taka, że ceny montażu szorują po dnie, moze nie
    warto cwaniaczyć.

    > i jak będzie na złom za 10 lat,
    > to może wyjdzie na to samo co dołożyć 1800zł rocznie do rachunku za prąd
    > (II taryfa + wielki bufor (mam)) i nie mieć stresa ile pochodzi taka pompa.

    Nie są znane ceny prądu za 10 lat, ale raczej na 100% będzie drożej.

    > 900zł * 10 lat == 9 tys. hmm nie kupię nowej pompy za 9 tys (liczę wg.
    > cen obecnych, to i cenę pompy biorę obecną)

    Haier jest za 10kzł i czasami poajwia się za 8kzł. Obecnie nie widzę tak
    tanio, może kwestia pory roku. Z drugiej ręki trafiały się po 6-7kzł.
    Mowa o monoblokach, splitów nie liczę z uwagi na niemożnośc serwisowania
    i montazu samodzielnie, bez uprawnień.

    > Boję się, że będzie bardzo szumiała, może taka 8kW ma możliwość pracy na
    > 50-70% - to się daje jakoś łatwo sterować? - ciszej kosztem mocy.

    Większośc pomp ma falownik, który reguluje płynnie prędkosć kompresora,
    więc tak: przy małym obciązeniu pracuje ciszej. Hałas w budynku -
    niesłyszalny. Niektóre mają jakieś specjalne tryby "ciche", gdzie
    kompresor pracuje wolniej z mniejszym COP. Latem ponoć się przydaje, aby
    sąsiadów nie denerwować, a grzać c.w.u.

    Prawdę mówiąc o wiele bardziej doskwiera mi pompa obiegowa do glikolu w
    kotłowni (słyszę ją w postaci wibracji w ścianach) niż PC metr od budynku.

    > To pchać się w to czy nie?

    Nie wiadomo. Mamy debili u władzy. Możesz więc losować właściwą
    odpowiedź. Ale dolicz fakt, że raczej taniej prąd nie bedzie. Mając do
    wyboru elektrownię atomową i przekopanie mierzei, wybieramy rzecz
    oczywistą. Z tego powodu stanął bym na głowie aby obecnie dywersyfikować
    zasilanie ile wlezie, nie możesz wykluczyć, że za kilka lat będziesz
    podpisywał umową na prąd z rosyjskim dystrybutorem i to po rosyjsku,
    przy obecnym kursie polityki debili...

    > Wytrzymują 10 lat?

    Nawet najtańsze chińskie guano, wytrzyma. Podzespoły w środku są
    "zachodnie".

    https://allegro.pl/oferta/pompa-ciepla-sprsun-9-6kw-
    11770432139

    Sam mam sprsun. Nie mam powodów do narzekania, działa, cicha, tania, jak
    się popsuje za 10 lat, to kupie sobie nową. Mogę kupić za 80kzł jakieś
    Mitsubishi, które wytrzyma 20 lat. A moze juz za 20 lat zgniję w gułagu
    pod Suwałkami. Nie ma co planować w takiej perspektywie. Poza cenami
    prądu - te na pewno wzrosną.

    Są jeszcze tańsze, chińczycy zaczeli wykorzystywać te same podzespoły co
    do pomp basenowych (dodając pewnie tylko rozmrażanie, czyli w sumie 1
    zawór) i sprzedają. Takiej bym może nie kupił, ale nie potrafię
    racjonalnie tego uzasadnić, bo jedna pracuje od 2 lat w mojej okolicy.
    Zapłacił mniej, niż ja za chińskie guano, ale "markowe", pytałem. Jedyna
    wada to brak zdalnego sterowania, termostatów itd, wszystko ustawia się
    na panelu pompy, jak to w basenowej.

    > Te "8kW","9kW" mają chyba
    > lepsze COP-y.

    Nie patrz na ułamki po przecinku, to bez znaczenia.

    PC przestały być magicznym towarem. Jeszcze są droższe od klim, ale
    pewnie niedługo będą w cenie klimy, wszak są łatwiejsze w wykonaniu.
    Możesz czekać, choć prawda jest taka, że nie wiadomo jak polityka
    wpłynie na ceny.

    PS. Inny znajomy grzeje połowę sezonu "zimowego" zwykłą pompą ciepła do
    basenu, coś koło 4kW na wyjściu. Ja jest powyżej 5C, to jest w stanie,
    bez osadzania się lodu, eksplowatować zwykła pompę basenową bez funkcji
    pracy zimą. Desperacja, ale ... w sumie czemu nie, kupił do basenu a
    teraz się przydaje na cieplejsze dni. Reszte dogrzewa kominkiem i gazem.