  • 11. Data: 2022-02-12 11:19:40
    Temat: Re: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/02/2022 10:55, Mateusz Bogusz wrote:
    > Jestem przekonany że Ty masz na myśli zawór czterodrożny do odwracania
    > obiegu czynnika.

    Tak. Wymagany do odmrażania.

    > Ja piszę o zaworze umożliwiającym automatyzacje w
    > grzaniu CO i CWU.

    To też jest przydatne, ale nie jest niezbędne do pracy jako PC.

    Przykładowo u mnie ta funkcja w ogóle nie jest użyta. Ponieważ muszę
    mieć w C.O. temperaturę większą niż 40C (kaloryfery) to prościej było
    grzać baniak za pomocą c.o. niż podpinać dodatkowy zawór i przerabiać
    instalację. Dodatkowo c.w.u działa jako dodatkowy "bufor" nieco
    zmniejszajac częstotliwośc pracy pompy.

  • 12. Data: 2022-02-12 14:13:18
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-02-12 o 11:19 +0100, heby napisał:
> [...]
    > grzać baniak za pomocą c.o. niż podpinać dodatkowy zawór i przerabiać
    > instalację. Dodatkowo c.w.u działa jako dodatkowy "bufor" nieco

    U siebie zrobiłem identycznie. Działa bezproblemowo, a instalacja jest
    dzięki temu wybitnie prosta. Nie mam tylko pewności co będzie latem,
    tzn. jak zmuszę PC do grzania. Ale do lata jeszcze daleko.

    Mateusz

  • 13. Data: 2022-02-12 15:45:04
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 12 February 2022 at 14:13:21 UTC+1, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > tzn. jak zmuszę PC do grzania. Ale do lata jeszcze daleko.
    >
    > Mateusz
    ==Nie mam tylko pewności co będzie latem,

    ???

  • 14. Data: 2022-02-12 18:28:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/02/2022 14:13, Mateusz Viste wrote:
    > dzięki temu wybitnie prosta. Nie mam tylko pewności co będzie latem,
    > tzn. jak zmuszę PC do grzania. Ale do lata jeszcze daleko.

    Nic. Bedzie grzać bufor + baniak. Przezornie u mnie, baniak cwu wisi nad
    buforem, dzieki czemu ciepło z bufora migruje sobie powolutku do góry i
    mam dłużej ciepła wodę bez odpalania pompy, "grawitacyjnie". Odpalana
    jest raz na 3 dni, ręcznie, nagrzewa i koniec.

  • 15. Data: 2022-02-12 18:53:27
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.02.2022 11:19, heby wrote:

    > Tak. Wymagany do odmrażania.

    Nie do stricte odmrażania tylko do odwrócenia obiegu. Bez tego
    urządzenie potrafiłoby tylko jedno albo grzać albo chłodzić. A że z
    natury grzania wychodzi że urządzenie pochodziłoby do pierwszego dnia
    przymrozków to musi mieć możliwość samoczynnej zmiany kierunku przepływu.

    > To też jest przydatne, ale nie jest niezbędne do pracy jako PC.

    Nie jest, jeżeli ogrzewany ma być tylko jeden obieg np. basen.

> [...]
    > grzać baniak za pomocą c.o. niż podpinać dodatkowy zawór i przerabiać
    > instalację. Dodatkowo c.w.u działa jako dodatkowy "bufor" nieco

    Czyli jak, siłą rzeczy ogrzewasz oba obiegi? W zimę jak nie potrzebujesz
    CWU to i tak zagrzejesz i analogicznie w lato poza CWU grzejesz bufor na CO?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2022-02-12 20:24:45
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-02-12 o 18:28 +0100, heby napisał:

    > Nic. Bedzie grzać bufor + baniak.

    Będzie, jeśli coś go wyzwoli... U mnie pompą steruje termostat w
    łazience - grzeje póki temperatura w łazience nie osiągnie ileś stopni
    (a pozostałe odbiorniki korzystają pasożytniczo). Tylko jeśli latem już
    bez grzania jest 26 stopni w łazience, to nie wiem czy się włączy...

    Ok, teraz sprawdziłem - termostat można ustawić do 30
    stopni, więc najprościej ustawić żeby grzał 1h dziennie łazienkę
    do 30 stopni. Przy zakręconych kaloryferach oczywiście - PC będzie
    buczeć, kaloryfery zimne, ale baniak skorzysta z kalorii. Nie jest to
    optymalne, bo lepiej byłoby zatrzymać PC kiedy tylko temperatura
    baniaka osiągnie zadaną temperaturę. Będę musiał przestudiować jak
    działa sterownik mojej PC, może da się to wykombinować.

    > Odpalana jest raz na 3 dni, ręcznie, nagrzewa i koniec.

    Jak ręcznie, to oczywiście tak, ale ja myślałem o czymś bardziej
    bezobsługowym.

    Mateusz

  • 17. Data: 2022-02-12 20:29:52
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-02-12 o 18:53 +0100, Mateusz Bogusz napisał:
    > Czyli jak, siłą rzeczy ogrzewasz oba obiegi? W zimę jak nie
    > potrzebujesz CWU to i tak zagrzejesz i analogicznie w lato poza CWU
    > grzejesz bufor na CO?

    To nie są dwa obiegi, tylko jeden. Baniak CWU jest podłączony
    równolegle do kaloryferów. W sumie jakby sam był kaloryferem (non-stop
    otwartym).
    Co do bufora to nie wiem jak Sebastian ma to zrobione, ja nie mam
    bufora - więc jak jest ciepło to głowice termostatyczne na kaloryferach
    się zamykają i PC grzeje wyłącznie CWU (pod warunkiem, że coś każe jej
    się kręcić).

    A z tym "niepotrzebowaniem CWU" to musi być jakaś lokalna anomalia, ja
    się z taką sytuację nie spotkałem. :)

    Mateusz

  • 18. Data: 2022-02-12 22:47:50
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 12 February 2022 at 20:29:54 UTC+1, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > się kręcić).
    >
    > A z tym "niepotrzebowaniem CWU" to musi być jakaś lokalna anomalia, ja

    Jak PC małej mocy to tylko Peltiera
    Niskie koszty, zero wibracji, bo nie ma sprężarki
    Nic się nie psuje, a w razie ewentualnej awarii samodzielnie się wymienia uszkodzony
    moduł i to jest przyszłośc PC małej mocy, dla domu.

    Juz 10 lat temu Chinczyk produkował wysokotemperaturowe moduły Peltiera 1000W, do
    generowania prądu z gorącej rury spalinowej pieca na węgiel (kozy)
    i znajomy był bardzo zadowolony, bo kupił w Sudetach duża stodołę, przerobił na
    mieszkalną.
    Ogrzewał piecem na węgiel, a prąd miał z wysokotemperaturowych modułów Peltiera 2000W
    zamontowanych do obudowy żeliwnego pieca na węgiel typu Żar
    rewelacja

  • 19. Data: 2022-02-12 23:50:21
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 10.02.2022 o 22:53, marios pisze:
    > Długie, ale .. może komuś będzie się chciało ;)

    Wielkie dzięki panowie za dobre naświetlenie problemu.

    @Janusz słusznie zauważył - co i mnie po głowie chodziło - że mam po
    prostu za mały dom i dlatego rentowność słaba mi wychodzi.

    Kurde, a latem nawet tak rozmyślałem nad kilkoma panelami 320W (no
    coś właśnie w tej cenie co podajesz), były nawet w sklepie 1/2 godziny
    drogi ode mnie, ale żona czymś mi tam truła i porzuciłem temat.

    To chyba kupię, mono, może i ten Haier - to właśnie te tańsze (12k bez
    głębszego szukania) niż samsungi widziałem.

    Bufory mam, grzałki 4.5-6kW w nich siedzą - to jak co - włączę, bojler
    dwa płaszcze, zawory 3D (z napędami) mam, orurowanie "na zapas" jest,
    "śrubunków" już ze 200 na pakuły skręciłem, to sam sobie podłączę.

    Jak wytrzymują (bez pecha) 10 lat, to spoko, będę spokojniej spał.

  • 20. Data: 2022-02-13 00:15:51
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 12 February 2022 at 23:50:24 UTC+1, marios wrote:

> [...]
    > "śrubunków" już ze 200 na pakuły skręciłem, to sam sobie podłączę.
    >
    > Jak wytrzymują (bez pecha) 10 lat, to spoko, będę spokojniej spał.
    solary nie nadają się do grzania wody, bo nie mają stałej mocy

    Rozrzut jest od mocy nominalnej do 10% dzisiaj w zachmurzeniu do 0% w nocy

    O na 10% mocy grzalka się nie rozgrzeje
    i to jest probl;em
    Grzałka musialaby byc zmiennej mocy, zgodnej z chwilową moc ą solarów, aby było
    dopasowanie.

    Podobnie bojler grzany solarami , powinien mieć zmienną pojemność ( ilość wody) aby
    ją codziennie dogrzewać do wymaganej temperatury

    Problem ten nigdy nie został rozwiązany.

    Dlatego Azja nadal używa kolektorów soplarnych, bo kosztują grosze, a maja wysoką
    efektywność i zawór elektromagnetyc zny i pompa, regulują temperaturę wody na wejściu
    do bojlera.
    Czyli wpływa tylko wtedy woda z kolektora gdy osiągnie temperaturę, przykładowo 60C,
    bo po co komu zimna woda do mycia.

    Panel solarny nie ma tej opcji i po prostu grzeje wodę w całej objętości mała mocą,
    gdy zachmurzenie, czyli mało sprawnie.