  • 21. Data: 2022-02-13 00:37:41
    Temat: Re: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 12 lutego 2022 o 22:47:52 UTC+1 m...@g...com napisał(a):

    > Jak PC małej mocy to tylko Peltiera
    > Niskie koszty, zero wibracji, bo nie ma sprężarki
    > Nic się nie psuje, a w razie ewentualnej awarii samodzielnie się wymienia
    uszkodzony moduł i to jest przyszłośc PC małej mocy, dla domu.

    > Juz 10 lat temu Chinczyk produkował wysokotemperaturowe moduły Peltiera 1000W, do
    generowania prądu z gorącej rury spalinowej pieca na węgiel (kozy)
    > i znajomy był bardzo zadowolony, bo kupił w Sudetach duża stodołę, przerobił na
    mieszkalną.
    > Ogrzewał piecem na węgiel, a prąd miał z wysokotemperaturowych modułów Peltiera
    2000W zamontowanych do obudowy żeliwnego pieca na węgiel typu Żar
    > rewelacja
    Dzisiaj zero-jedynkowy dostajesz zero.

  • 22. Data: 2022-02-13 07:53:22
    Od: Runt <r...@s...prv>

    W dniu 2022-02-13 o 00:37, kanalia Zenek Kapelinder pisze:
    > sobota, 12 lutego 2022 o 22:47:52 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
    /.../
    > Dzisiaj zero-jedynkowy dostajesz zero.

    ty ciągle masz "00". Śmierdzisz idiotą!

    --
    Runt

    * - Oculum pro oculo, dentem pro dente!

  • 23. Data: 2022-02-13 09:59:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/02/2022 18:53, Mateusz Bogusz wrote:
    > w lato poza CWU grzejesz bufor na
    > CO?

    Tak. Ponieważ bufor jest bezpośrednio pod baniakiem CWU działa jako
    dodatkowe źródło ciepła, przelewajace się do cwu grawitacyjnie w razie
    potrzeby.

    POnieważ mam za mały baniak cwu jak na potrzeby nastolatków, to jest to
    przydatny ficzer.

    Ponadto u mnie ten problem nie wystepuje latem: prawie całe pompa ciepła
    zasila CO, ponieważ z CO grzeje basen.

  • 24. Data: 2022-02-13 10:08:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    > Nie do stricte odmrażania tylko do odwrócenia obiegu.

    W pompach ciepła powietrze-woda słuzy do dwórz rzeczy:
    1) odmrażania pompy
    2) chłodzenia domu

    Nigdy nie widziałem jeszcze 2) u kogokolwiek zaimplementowanego w
    jakikolwiek sposób na takiej pompie. Ale podobno można uzyskać sensowne
    rezultaty chłodzenia jak się o tym odpowiednio wczesnie pomyśli przy
    budowie (nie wiem, klimakonwertery? Zwykłe kaloryery są kiepskie z
    odbieraniu ciepła)

    > natury grzania wychodzi że urządzenie pochodziłoby do pierwszego dnia
    > przymrozków to musi mieć możliwość samoczynnej zmiany kierunku przepływu.

    Tak. Dlatego ten zawór jest zaworem do odmrażania. W 99% wypadków
    stosowany jest *tylko* po to. Ludzie chłodzą domy zwykłymi klimami
    (jeszcze).

    Swoja drogą: latem wolałbym pompę ciepła ciecz->ciecz. Mógłbym wtedy
    chłodzic dom i odpadowe ciepło pakować w basen. Nie ma chyba takich
    (gruntowe są projektowane na niższe temperatury i średnio się nadają,
    ponadto drogie).

    > Nie jest, jeżeli ogrzewany ma być tylko jeden obieg np. basen.

    W moim przypadku nie jest potrzebne przy grzaniu cwu z uwagi na to jak
    jest skonstruowane grzanie cuw w powiązaniu z CO.

    Co ciekawe, monterzy nie byli tym zdziwieni. Tak, osoby którze przeszły
    z kotłów na węgiel zazwyczaj nie bawią się w osobne obwody zasilania cwu
    i w niczym to nie przeszkadza w przypadku pompy ciepła, poza ręcznym
    odpaleniem latem.

  • 25. Data: 2022-02-13 10:08:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2022 o 09:59 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > ponieważ z CO grzeje basen.

    Jak do zrealizowałeś? - jakiś dodatkowy wymiennik - czy wsadziłeś jakąś
    wężownicę do basenu?

    TG

  • 26. Data: 2022-02-13 11:19:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2022 10:08, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Jak do zrealizowałeś?

    Mam:
    1) zawory odcinajace odbiorniki CO i zamieniajace CO w krótką pętlę.
    2) wymienni ciepła, płytowy, taki "50kW". W jednym obwodzie pływa CO, w
    drugim woda basenowa

    Latem mam wobec tego CO zredukowane do obwodu CWU->bufor->wymiennik
    basenowy i woda CO lata w kółko w pętli kilku metrów. Temperatura na CO
    jest usatwiona na 55C (PC na tyle pozwala) ale zwyczajowo nie przekacza
    45, szczególnie jak basen zimny.

    Od basenu do wymiennika mam 2x10m rury, w grucie, zaizolowanej. Pompa
    wody basenowej w kotłowni (to problem, czasami się zapowietrza, teraz
    bym ją zamontował blizej basenu). Dodatkowo ciepłomierz w obwodzie,
    zazyczaj jestem w stanie wyciągnąć około 8kW mocy cieplnej na zimnym
    basenie (ale gdyby przepływ był większy...).

    OOgranicza mnie głównie średnica rurak basen<>kotłownia. Dałem 3/4 PP
    ale to za mało i teraz tego nie zmienię.

    Mam basen 3.5m średnicy, 90cm wody. Nagrzewam go tym interesem od "zera"
    czyli gdzieś 20 stopni do 38 w ciągu doby. Najwiecej nagrzał się do 42,
    ale to już kres, asymptota, ucieczka ciepła równoważy wkładaną energię.

    Całośc popycha pompa ciepła, chińska, tania, SPRSUN 13kW.

    Kiedyś miałem ekogroszek 25kW. Nagrzewał ten sam basem tym samym
    sposobem w 8h głównie z powodu tego że dawałem radę osiągnąć 80C na CO ;)

  • 27. Data: 2022-02-13 11:54:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2022 o 11:19 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > 2) wymienni ciepła, płytowy, taki "50kW". W jednym obwodzie pływa CO, w
    > drugim woda basenowa
    Jakiś gotowiec z nierdzewki? - podeślesz linka?

> [...]
    > OOgranicza mnie głównie średnica rurak basen<>kotłownia. Dałem 3/4 PP
    > ale to za mało i teraz tego nie zmienię.

    Ja mam filtr piaskowy przy basenie z pompą 700W i rurki fi50.
    Musiałbym takimi samymi wejść do kotłowni - a od basenu do kotłowni w
    prostej linii mam 30m...

    > Mam basen 3.5m średnicy, 90cm wody. Nagrzewam go tym interesem od "zera"
    > czyli gdzieś 20 stopni do 38 w ciągu doby. Najwiecej nagrzał się do 42,
    > ale to już kres, asymptota, ucieczka ciepła równoważy wkładaną energię.

    28-30st mi by wystarczyło.

    > Całośc popycha pompa ciepła, chińska, tania, SPRSUN 13kW.

    Chinczyk z allibaby za SPRSUN 13kW basenowy chce około 1500$ z dostawą do
    Gdyni.
    "Taniość" to pojęcie względne :-)

    TG

  • 28. Data: 2022-02-13 12:04:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2022 11:54, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Jakiś gotowiec z nierdzewki? - podeślesz linka?

    Dokładnie taki:

    https://allegro.pl/oferta/wymiennik-ciepla-40-plytow
    y-do-50kw-1-najtaniej-6903785977

    To bedzie jego 7 sezon, jak pracuje bez awarii. Nie wiem co się dzieje w
    środku. Będę się martwił, jak woda w basense zmieni gwałtownie kolor ;)

    > Ja mam filtr piaskowy

    Filtr mam niezależnie, nie jest wpięty w obieg. Bedę w tym roku
    kombinował, czy część mocy pompy piaskowej nie wykorzystać do pchania
    wody do kotłowni, aby zapobiegać zapowietrzaniu się tamtej w środku.
    Zobaczymy, to nie jest oczywiste jak to podłaczyć.

    > przy basenie z pompą 700W i rurki fi50.
    > Musiałbym takimi samymi wejść do kotłowni - a od basenu do kotłowni w
    > prostej linii mam 30m...

    Izolowane grube rury dadzą rade. U mnie jest 10m w jedną stronę, w
    gruncie, bez specjalnej izloacji, jedynie w osłonie z rury
    kanalizacyjnej. Dzisiaj by się pewnie zastanowił nad otuliną, bo jakies
    straty mam.

    > Chinczyk z allibaby za SPRSUN 13kW basenowy chce około 1500$ z dostawą
    > do Gdyni.

    Moja jest zamonotwana przez firme, bo "dotacje od miasta" i "podatek". W
    sumie wyszło taniej niż samodzielny zakup i montaż.

    > "Taniość" to pojęcie względne :-)

    Ogólnie grzanie basenu to nie jest nic co można nazwac "tanim" bo ani
    nie jest to inwestycja ani nic trwałego. Za przyjemności się płaci.
    Staram się nie rezygnować z nich ;)

    Może po prostu kup osobną pompę basenową kilka kW, skoro nie wymagasz 38
    stopni...

    Czaję się od kilku lat na jakaś uszkodzona (elektronika), coby sobie
    naprawić i zwiększyć moc grzania basenu...

    No i docelowo szukam metody na ocieplenie basenu. Zarówno od gruntu jak
    i po bokach. Mam kilka pomysłów, ale roboty od groma :/

  • 29. Data: 2022-02-13 12:58:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.02.2022 23:50, marios wrote:
    > Jak wytrzymują (bez pecha) 10 lat, to spoko, będę spokojniej spał.

    Sprężarka bez pecha to i 15 lat wytrzyma. Ale cała reszta klamotów -
    czujniki, siłownik, zbiornik (emaliowany) itd. - to bym tak
    kategorycznie nie zakładał. Przez 10 lat jakaś drobna (niedroga)
    "awaria" raczej wystąpi.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 30. Data: 2022-02-13 13:23:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.02.2022 20:29, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > bufora - więc jak jest ciepło to głowice termostatyczne na kaloryferach
    > się zamykają i PC grzeje wyłącznie CWU (pod warunkiem, że coś każe jej

    To faktycznie "instalacja wybitnie prosta". Zamiast jednego zaworu
    trójdrożnego to zawory termostatyczne na każdym kaloryferze + jakiś
    trójnik lub jeden z kaloryferów zawsze otwarty lub...to byłby hit -
    zawór nadmiarowo upustowy ?

    Są sytuacje specyficzne gdzie z "uniwersalnego" (elastycznego)
    rozwiązania można coś ująć (będzie mniej elastyczne) i nadal będzie
    działać/wystarczać. Z tym nie dyskutuje.

    Ale jakbyś CO miał poprzez podłogę, a nie kaloryfery to jak byś widział
    grzanie CWU? Zawór 3D zamienił np. na grzałkę w CWU lub mieszacz za CWU
    jeżeli wpięty równolegle...

    A tak swoją drogą to robi się zimniej to podnosisz temperaturę na PC,
    robi się cieplej to obniżasz i za tym wędruje temperatura CWU - jaką
    histerezę tej temperatury utrzymujesz w ciągu roku?

    > A z tym "niepotrzebowaniem CWU" to musi być jakaś lokalna anomalia, ja
    > się z taką sytuację nie spotkałem. ?

    Można chociażby na dwa tygodnie w zimie wyjeżdżać na wakacje albo mieć
    domek w górach na weekendy. Tylko przykład, nie będę się upierał i
    wyliczał że są z tego niewiadomo jakie oszczędności. Ale takie
    rozwiązanie skłania do pomyślunku, np. że zamiast w kotłowni taki
    zbiornik lepiej postawić w domu; może monoblok w kuchni albo pod schodami...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz