  • 1. Data: 2009-08-17 20:17:27
    Temat: Odszkodowanie za działkę (chodnik) ew. wywłaszczenie
    Od: "Gosia" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Fragment zakupionej przeze mnie działki stanowi chodnik. Dokonując podziału
    działki przy okazji wydzieliłam działkę, którą zajmuje chodnik. Zgodnie z
    prawem w momencie uprawomocnienia podziału działka, działka ta przechodzi na
    własność gminy.

    W Zarządzie Dróg Miejskich poinformowano mnie, że jestem zobowiązana
    przekazać tą działkę na rzecz gminy za darmo!

    I tu w ramach pouczenia - pogrzebałam trochę w przepisach i napisałam pismo
    do ZDM, że wnoszę o odszkodowanie w wysokości. Ku mojemu zaskoczeniu
    przyszła odpowiedź, że są skłonni zapłacić odszkodowanie J ale w drodze
    negocjacji proponują kwotę niższą L (ok. 1/3 tego co ja zaproponowałam). A
    dalej, że jak nic nie uzgodnimy (nie przyjmę ich propozycji) to do wyceny
    będą miały zastosowanie przepisy o wywłaszczeniu.

    Jeszcze się nie wczytałam ile bym mogła dostać z wyceny w oparciu o przepisy
    o wywłaszczeniu i nie zdecydowałam, czy może poprzestać na tej 1/3.

    Czy ktoś miał podobną sytuację i próbował mimo wszystko dalej negocjować
    cenę? Uważam, że moją propozycję cenową obliczyłam uczciwie: rzeczywista
    cena zakupu 1 m kw. działki * powierzchnia chodnika + 2% PCC + koszt
    wydzielenia tej działki przez geodetę i nie widzę powodu aby 2/3 kosztów
    brać na siebie.

    Ma ktoś jakieś doświadczenia w takiej sytuacji w dalszej negocjacji ceny?

    A może ktoś się orientuje w kwestiach wywłaszczeniowych i opisze mi na co
    mogę liczyć?

    Dodam, że działka jest usytuowana w powiecie gliwickim, ale myślę, że
    wszędzie procedury są podobne.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam

    Gosia

  • 2. Data: 2009-08-17 21:03:18
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Gosia" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podziału działki przy okazji wydzieliłam działkę, którą zajmuje chodnik.
    > Zgodnie z prawem w momencie uprawomocnienia podziału działka, działka ta

    A dlaczego.
    Nie musisz wcale przekazywać gminie tego chodnika. Poprzedni właścicel mojej
    działki wydzielił droge ale nie zgodził się na przekazanie jej gminie. Ja tę
    drogę odkupiłem od niego razem z działką na której stoi mój dom i też nie
    zamierzam nic przekazywać gminie.
    Płace jakiś symboliczny piodatek ale mam swoja prywatną droge i nikt mi tam
    sie nie kręci

    Kris

  • 3. Data: 2009-08-18 05:59:28
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 17 Sie, 22:17, "Gosia" <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > cena zakupu 1 m kw. działki * powierzchnia chodnika + 2% PCC + koszt
    > wydzielenia tej działki przez geodetę i nie widzę powodu aby 2/3 kosztów

    Oczywiście rozumiem Twoje święte oburzenie. Jak mogą wziąć za darmo
    (albo prawie) kawał Twojej działki, za który Ty (lub Twoi przodkowie)
    słono zapłacili. I to jest jedna strona medalu.
    ;-)

    A teraz druga... Jaką wartość w/g Ciebie ma wydzielony pas ruchu
    pieszego lub pojazdów mechanicznych na którym ciąży nieograniczona
    służebność przejazdu i przechodu? Otóż żaden. Prawo popytu i podaży
    się kłania. Pomyśl sobie czy ktokolwiek byłby zainteresowany kupnem
    tej działki (mowa o tej wydzielonej działce na której jest tylko ten
    chodnik i nic więcej się nie zmieści)? Tam nic nie można zrobić. Nawet
    opłat za przechód nie można ustanowić. Można tylko płacić podatki i
    dbać o utrzymanie (bo ktoś mógłby wnosić jakieś roszczenia
    odszkodowawcze). Niestety jest to obecnie tylko garb na Twoich
    plecach. Jeżeli chcą Ci dać jakieś pieniądze to IMHO super.
    Pozbędziesz się podatku i kłopotu. Oczywiście nie twierdzę że nie
    powinnaś tego jeszcze negocjować. Twoje święte prawo. Ja nie liczyłbym
    tu jednak na jakieś znaczne sukcesy.

    No i koniecznie dowiedz się o tych przepisach o wywłaszczeniu. Straszą
    Cię, a może być że będą tego jakieś plusy. Zapytaj na pl.soc.prawo.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 4. Data: 2009-08-18 06:46:04
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > podziału działki przy okazji wydzieliłam działkę, którą zajmuje chodnik.
    > Zgodnie z prawem w momencie uprawomocnienia podziału działka, działka ta
    [cut]

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami i metodologią wartość tego kawałka
    wydzielonego pod drogę określa się w oparciu o wartość całej działki z
    której jest wydzielana. Jeśli jest to działka przeznaczona pod zabudowę to
    wycenia się jak działkę budowlaną, jesli jest to działka rolna to jak rolna.
    Nie daj się robić na szaro, gmina ma ci za nią zapłacić godziwe
    odszkodowanie.

  • 5. Data: 2009-08-18 07:13:29
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 18 Sie, 08:46, "Boombastic" <b...@p...onet.pl>
    wrote:
> [...]
    > wycenia się jak działkę budowlaną, jesli jest to działka rolna to jak rolna.
    > Nie daj się robić na szaro, gmina ma ci za nią zapłacić godziwe

    To nie droga tylko chodnik.
    Z tego co zrozumiałem to nie gmina zabrała kawałek działki (wtedy było
    by tak jak piszesz) tylko właściciel chce przekazać gminie wydzielony
    wcześniej chodnik obciążony służebnością "przechodu".
    Nie jestem prawnikiem ale z tego co się orientowałem to te sprawy nie
    są równorzędne. Najlepiej zadać to pytanie na pl.soc.prawo

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 6. Data: 2009-08-18 07:20:46
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    >To nie droga tylko chodnik.

    Chodnik jest częscią pasa drogowego.

    >Z tego co zrozumiałem to nie gmina zabrała kawałek działki (wtedy było
    >by tak jak piszesz) tylko właściciel chce przekazać gminie wydzielony
    >wcześniej chodnik obciążony służebnością "przechodu".

    Na pewno nie był niczym obciążany. Właściciel nie to że chce, ale z mocy
    prawa przejdzie na własność gminy.

  • 7. Data: 2009-08-18 08:34:32
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:h6dkq9$ked$1@newsread.aster.pl...
    > Na pewno nie był niczym obciążany. Właściciel nie to że chce, ale z mocy
    > prawa przejdzie na własność gminy.

    Nie wiem o jakim prawie piszesz. Przy mojej działce kilka lat już jest
    wydzielona droga+chodnik i na rzecz żadnej gminy nie przeszła.
    I nie zamierzam jej żadnej gminie przekazywać/sprzedawać

    Krzysiek

  • 8. Data: 2009-08-18 11:41:55
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > wydzielona droga+chodnik i na rzecz żadnej gminy nie przeszła.
    > I nie zamierzam jej żadnej gminie przekazywać/sprzedawać

    O prawie wywodzącym się ze specustawy o autostradach. Zostało to rozszerzone
    na wszystkie drogi. Ustawy dokładnie nie pamiętam, ale w przypadku podjęcia
    uchwały o przebiegu drogi działki znajdujące się na jej terenie
    automatycznie przechodzą na własność gminy, powiatu, srakbu państwa. Sprawa
    się troche komplikuje w przypadku dróg już istniejących, bo część działek
    moze być już przejęta a część nie. ALe autorka postu wyraźnie napisała co
    się stanie z jej nowowydzieloną działką. Pozostaje tylko kwestia
    odszkodowania i w tym momencie zaczyna się cyrk, że gmina biedna, nie ma
    kasy, wypłaci jakies ochłapy i na to nie można się godzić.

  • 9. Data: 2009-08-18 11:54:31
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:h6e442$tlf$1@newsread.aster.pl...

> [...]
    > kwestia odszkodowania i w tym momencie zaczyna się cyrk, że gmina biedna,
    > nie ma kasy, wypłaci jakies ochłapy i na to nie można się godzić.

    Moja droga już istnieje i żadnej gminie jej nie zamierzam oddawać
    odsprzedawać.
    Tylko u mnie sytuacja jest pewnie troche inna bo jejst to droga dojazdowa do
    mojej posesji.

    Krzysiek

  • 10. Data: 2009-08-18 11:58:26
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Moja droga już istnieje i żadnej gminie jej nie zamierzam oddawać
    > odsprzedawać.
    > Tylko u mnie sytuacja jest pewnie troche inna bo jejst to droga dojazdowa
    > do mojej posesji.

    Jak to jest droga wewnętrzna to jest to zupełnie inny przypadek.