  • 31. Data: 2021-01-03 18:33:53
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 03 Jan 2021 18:20:48 +0100, "Irek.N."
    <t...@j...taki.jest.pl> wrote:
    > Wiesz, skoro poważny remont, to pewnie chałupa stara i nieociep
    > lona
    > zbytnio, a to implikuje wysokie temperatury na podłogówce, ż
    > eby dała
    > radę.

    Być może.

    > a to
    > że działa czuć dopiero jak się papućki zdejmie i
    > jedynie po tym, że nie
    > "piździ" w nóżki :)

    A grzeje non stop (w sensie utrzymuje te 25-27) czy połączona ze
    sterownikiem temperatury w pomieszczeniu?

    --
    Marek

  • 32. Data: 2021-01-03 18:34:49
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-01-03 18:12, Marek wrote:
    > Ostatnio znajomy kontrargumentował, że (widział jak) Niemcy masowo
    > usuwają przy pierwszym poważnym remoncie podłogówki bo są niezdrowe i
    > inwestorzy zamieniają je na instalacje z grzejnikami.

    Czytałem że wysoka temperatura jest zła na stawy, ale u mnie podłoga nie
    przekracza z reguły 28 stopni (a i to w szczycie, jak jest mróz), poza
    tym boso po tym nie biegam...

    W poprzednim domu miałem grzejniki i jak na razie podłogówka podoba mi
    się znacznie bardziej.

  • 33. Data: 2021-01-03 18:45:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Jan 2021 09:50:30 +0100, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > ogrzewanie zmalał o 20%?

    Ale czy to trzeba udowadniać?
    Skoro założeniem do dobrze działającej podlogowki jest dobrze
    ocieplony dom, odpowiednie jej zaprojektowanie (i sterowanie) co z
    kolei oznacza wystarczającą niską temperaturę czynnika grzewczego. A
    skoro mamy niską temp. czynnika (w porównaniu z wyższą konieczną do
    grzejników) to i mniejsze koszty jej uzyskania....

    --
    Marek

  • 34. Data: 2021-01-03 19:00:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 2 Jan 2021 19:18:19 +0100, m4rkiz
    <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:
    > Myślę że skończyłbym czytać tą 'fachową' poradę po dotarciu do "w
    > domu
    > wyposażonego".

    No dobrze, a jaka jest skala porad w takich portalach w temacie "nie
    rób mieszanego"?

    Ja dwa lata temu gdy jeszcze się wahałem czy robić mieszane (wg
    sugestii fachowców oraz znajomych mających mieszane) zadałem tutaj
    taki sam wątek. I w efekcie zdecydowałem się na tylko podłogowe.
    Izolacja ma znaczenie. Duże straty, źle zaprojektowana podłogówka,
    ograniczenia w możliwości jej grzania (producent paneli nie pozwala
    na więcej niż 29C) może spowodować niedogrzane pomieszczenia.

    --
    Marek

  • 35. Data: 2021-01-03 19:53:00
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > A grzeje non stop (w sensie utrzymuje te 25-27) czy połączona ze
    > sterownikiem temperatury w pomieszczeniu?

    Zrobiłem dużo sekcji, nawet pokój jak większy to dzielony na dwie
    sekcje. W każdym pokoju, na korytarzu, nawet w ubikacji osobny regulator
    temperatury. Teraz, po kilku latach dochodzę do wniosku, że to
    kompletnie bez sensu*. Temperatury ślicznie się stabilizują i wystarczy
    moim zdaniem zestroić układ i zmieniać temperaturę zasilania, żeby mieć
    stałą temperaturę w budynku. Przy następnej budowie będzie wspólny
    regulator z algorytmem bazującym na pogodzie na zewnątrz.

    Miłego.
    Irek.N.
    * wszystkie regulatory ustawione mam na stałe na otwarcie, czyli
    korzystam z nich tylko jako naścienne termometry.

  • 36. Data: 2021-01-03 21:28:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 3 stycznia 2021 o 18:09:26 UTC+1 Marek napisał(a):
    > Domyślam się, że całość to ironia, ale argument, że duża ilość wody w
    > układzie to zło słyszałem często. Uzupełnia się go tym, że woda jest
    > jedynie czynnikiem ubocznym transportującym ciepło w układzie i
    > najlepiej jakby owego pośredniego czynnika nie było: celem jest
    > ciepło w pomieszczeniu a nie wody. Stąd straty na grzanie
    > wody/oddanie z niej ciepła mogą mieć znaczenie w ilości jej
    > objętości.
    >
    > --
    > Marek
    Chyba Cię pojebało z teorią że są jakieś straty w wodzie na jej grzaniu i stygnięciu.
    Niby gdzie miały by być te straty?

  • 37. Data: 2021-01-03 21:53:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Jan 2021 12:28:27 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > Chyba Cię pojebało z teorią że są jakieś stra
    > ty w wodzie na jej grzaniu i stygnięciu. Niby gdzie miały by by
    > ć te straty?

    Straty wynikające z bezwładności cieplnej.
    Szybciej ogrzejesz 1l czy 1000l?

    --
    Marek

  • 38. Data: 2021-01-03 22:16:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-03 o 10:03, budynPL pisze:

    > Też dałem sie na chwilę nabrać, że go poświętach wciąż trzyma, ale bzdur rosło
    lawinowo więc pękło.
    > Ale post bez jednego emotikona zostanie tu na wieki wiekow,
    > jak to jakis miś przeczyta i uwierzy to sobie krzywdę zrobi.
    >

    > b.

    Nie ma sensu na siłę ludzi uszczęśliwiać. Jak ktoś chce tkwić w głupocie
    i być misiem to mnie pozostaje tylko uszanować jego wybór.

    Co do emotikonek - no cóż nie chciałem denerwować pewnego głupka
    grupowego, który ma na ich punkcie obsesję. Ale jak widać jednak on ma
    większą obsesję na punkcie mojej osoby.

  • 39. Data: 2021-01-03 22:25:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 3 stycznia 2021 o 21:53:54 UTC+1 Marek napisał(a):
    > Straty wynikające z bezwładności cieplnej.
    > Szybciej ogrzejesz 1l czy 1000l?
    >
    > --
    > Marek
    Nie ma takich strat jak napisałeś. Jak w podstawówce na fizyce o ciepłe uczyli to
    pewno chory byłeś. Od kiedy straty mają coś wspólnego z czasem. W żadnym wzorze na
    straty nie występuje czas. A może coś się zmieniło i wzór Q=m*C*(t1-t2) przestał
    obowiązywać? Wiesz co z tego wzoru wynika?

  • 40. Data: 2021-01-03 22:54:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    "Czas to pieniądz".

    --