  • 51. Data: 2010-05-15 18:37:30
    Temat: Re: Piorun w okolicę :-)
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Papa5merf" <P...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:4beeb881$2$17083$65785112@news.neostrada.pl...
    > wcześniej popisałeś się rozumem pisząć o niskiej impedancji instalacji
    > odgromowej w celu niskiego spadku napięcia a teraz popisałeś się głupotą
    > cytująg "mągrośći dla idiotuf" czyli normy normy, o impedancji 10om:O(
    > ja bym tam dał impedancję zdrowo poniżej oma, bo dla takich 10ciu omuf to
    > przy prądzie dziesiątek kiloamperuf to jakie bendom spadki napięcia?:O)

    po pierwsze naucze sie pisać, po drugie jak sie nie znasz to sie nie
    wypowiadaj, po 3: w warunkach domowych ciezko jest osiągnąć te 10omów, a ty
    namawiasz do 1. Zrób u siebie i pochwal sie jak to ci sie udało.

    b.

  • 52. Data: 2010-05-15 22:56:55
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "The_EaGle" <e...@j...com> napisał w wiadomości

    > Opisz jak to zrobic krok po kroku z dachem z blachy, bo mnie
    > zainteresowales. Uziemiac blache na dachu, czy wyprowadzac sztyce w gore z
    > komina czy anteny, jakim kablem w dol i jak go uziemic, czym montowac do
    > sciany i do blachy. Czy blacha na dachu musi miec galwaniczne polaczenie z
    > kablem i jak powinno byc wykonane, jak zrobic iskrownik i w ktorym miejscu?

    Nad masztem wyprowadź zwód około 1-1.5 nad maszt i podłącz go drutem o
    przekroju min 50mm2 Cu lub Fe 100mm2. Połącz ten drut z drutem biegnącym
    wzdłuż połaci dachowej i dalej do uziemienia. Blachę na budynku
    połącz z uziemieniem w kilku miejscach. Najlepiej aby drut od
    uziemienia do masztu był jednolity bez łączeń - zmniejszysz w ten sposób
    rezystancje instalacji. Maszt nie musi być odizolowany od instalacji
    odgromowej prąd i tak popłynie do ziemi - bo tam na największą różnice
    potencjałów.

    Rozumiem że poszczególne elementy dachu są ze sobą połączone. Blacha
    musi mieć połączenie z uziemieniem.

    Przewód schodzący do ziemi poprowadź w rogu budynku gdzie akurat nie
    masz żadnych wrażliwych urządzeń (TV, komputer) ale tak aby ten róg nie
    był zbyt odległy.

    > Czy trafienie pioruna w odgromnik na antenie nie uszkodzi telewizora?

    Na pewno nie popłynie do anteny prąd piorunowy a jedynie LEMP. Dzięki
    temu wystarczy abyś przed wejściem przewodu antenowego do TV wstawił
    prosty ogranicznik przepięć. To samo radzę zrobić przed każdym wrażliwym
    urządzeniem. Są do kupienia listwy (rozgałęziacz) z warystorem
    chroniącym przed LEMP w liniach NN w domu. Ważne aby pamiętać że nie
    daje to 100% pewności ponieważ zbyt duży ładunek może je spalić i tak
    uszkodzić urządzenie (dlatego stosuje się ochronę strefową) ale nawet
    bez strefowej ochrony taka prosta listwa zmniejsza radykalnie szanse
    uszkodzenia np komputera. Zasilacz w komputerze wytrzymuje około 1kV a
    takie "piki" pojawiają sie dość często w sieci energetycznej.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 53. Data: 2010-05-15 23:13:02
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > instalacji. Maszt nie musi być odizolowany od instalacji odgromowej prąd i
    > tak popłynie do ziemi - bo tam na największą różnice potencjałów.

    Dzieki za opis, instalacja bardzo prosta i tania. Zastanawiam sie tylko jak
    polaczyc blache z drutem, podejzewam ze wystarczy zwykly wkret a farba nie
    stanowi problemu. Jak wykonac samo uziemienie do ziemi? Miedziowany drut 1m
    dlugosci wbity w ziemie czy inna metoda?

> [...]
    >
    > Przewód schodzący do ziemi poprowadź w rogu budynku gdzie akurat nie masz
    > żadnych wrażliwych urządzeń (TV, komputer) ale tak aby ten róg nie był

    Mocowanie do sciany budynku nie musi byc izolowane, wystarcza jakies zwykle
    kolki?

    > Na pewno nie popłynie do anteny prąd piorunowy a jedynie LEMP.

    Czyli moze lepiej z innego komina...

    Dzieki i pozdrawiam

    TK

  • 54. Data: 2010-05-15 23:15:32
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Dla budynku o wysokości 8m maszt oddalony o np 10m musiałby mieć jakieś
    > 40-50m wysokości. Taak, twój pomysł jest godny opatentowania ;)

    To grupowy idiota wyplywajacy z KF co jakis czas bo ciagle zmienia nicka.
    Plonkuj od razu jak wiekszosc stalych bywalcow grupy.

    Pozdro.. TK

  • 55. Data: 2010-05-16 01:07:07
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > polaczyc blache z drutem, podejzewam ze wystarczy zwykly wkret a farba nie

    Są odpowiednie do tego mocowania. Zobacz instalacje odgromowe. Weź pod
    uwagę że przy dużym wyładowaniu temperatura uziomu może wzrosnąć. Nie
    może w tym momencie dojść do przerwania połączenia. Nie może też zbyt
    rosnąć impedancja połączenia w czasie (temperatura).

    > Jak wykonac samo uziemienie do ziemi? Miedziowany drut 1m
    > dlugosci wbity w ziemie czy inna metoda?

    Jeżeli nie masz zrobionego do fundamentu to bednarka (płaski drut
    pokryty cynkiem - o kilku m długości). To bardzo ważne aby uziemienie
    było zrobione dobrze. Głębokość najlepsza to poziom wód gruntowych.

    Względnie uziemienie otokowe.

    Jeżeli nie chcesz kupować bednarki bo kiedyś był taki "indiański sposób"
    robienia uziemienia które spełniało swoją rolę :) na głębokości około
    2m zakopywało się stare wiadro metalowe a do niego przymocowany był drut
    od uziemienia :) Jednak to wiele wspólnego z normami to nie ma... ;)

    > Mocowanie do sciany budynku nie musi byc izolowane, wystarcza jakies zwykle
    > kolki?

    Mocowanie nie musi być izolowane. Dobrze aby przewód odstawał od ściany.

    Rafał

  • 56. Data: 2010-05-16 01:26:16
    Temat: Re: Piorun w okolic? :-)
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Jaroslaw Berezowski pisze:

    > Patrzac na mapki perunowe, doziemne wyladowania dodatnie sa rzadkoscia.

    Zgadza się.

    Pełen podział jest taki:

    - ujemne zstępujące - od chmury do ziemi
    - dodatnie zstępujące - od chmury do ziemi
    - ujemne wstępujące - od ziemi do chmury
    - dodatnie wstępujące - od ziemi do chmury

    W zimie/jesienią generalnie wyładowania dodatnie o ile występują to są w
    przewadze.

    W lecie znaczna większość wyładowań jest ujemnych zstępujących. Dodatnie
    są rzadkością i spotyka się je po głównych wyładowaniach (po burzy).

    Tylko co oznacza wyładowanie ujemne? Ano to że faktycznie strimer i
    lider narasta od chmury zgodnie z ładunkami ujemnymi które tam są w
    przewadze ale prąd płynie w drugą stronę tzn od Ziemi do chmury.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 57. Data: 2010-05-16 01:32:28
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Jaroslaw Berezowski pisze:

> [...]

    lider narasta od chmury zgodnie z ładunkami ujemnymi które tam są w
    przewadze ale prąd płynie w drugą stronę tzn od Ziemi do chmury.

    Wyładowania dodatnie są dużo bardziej groźne niż ujemne gdyż niosą
    zwykle cały ładunek chmury na raz. Podczas takiego wyładowania
    rozładowania zostaje niemal cała chmura. Podczas takich wyładowań
    ładunek sięga nawet 80 C podczas gdy w ujemnych rzadko przekracza 10 C.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 58. Data: 2010-05-16 08:09:12
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Jeżeli nie masz zrobionego do fundamentu to bednarka (płaski drut pokryty
    > cynkiem - o kilku m długości). To bardzo ważne aby uziemienie było
    > zrobione dobrze. Głębokość najlepsza to poziom wód gruntowych.

    Zwracam uwage ze wydaje mi sie ze eagle to chyba jakis teoretyk jest, w
    zasadzie pisze prawde, ale raczej tego nie robił. Sondy pionowej nie robi
    sie z bednarki bo mozna sie zesrac zeby to zakopac, to robi sie z pręta lub
    rurki ocynkowanej lub miedzianej którą po prostu wbijamy młotem. 3metry
    sondy + 5kg młot to da sie zrobić. Bednarka ocynk. nada sie na uziom
    powierzchniowy do połączenia. Tak dla orientacji jedną szpilką w średnim
    gruncie uzyskamy około 20-30omów zatem najlepiej zaplanować otok dookoła
    budynku i na rogach dać cztery szpilki.

> [...]
    > zakopywało się stare wiadro metalowe a do niego przymocowany był drut od
    > uziemienia :) Jednak to wiele wspólnego z normami to nie ma... ;)

    Tak sie robiło uziomy dla uziemienia radia "kosmos", przy odgromówce to nie
    zadziała :-))))))))

    Aha i na dachu nie dajemy nic co ma 100mm2 bo to jest drut powyszej
    centymetra srednicy, tyko typowy fi8. Nie wiem skąd mu sie biorą takie
    pomysły :)
    No i zapomniał napisać zeby elementy odgromówki (ten drut) nie były gięte
    pod kątem prostym, to muszą być w miarę szerokie łuki. Fachowcy układają to
    "pod kąt" bo to ładnie i fachowo wygląda, tylko ze prąd pioruna ma
    charakterystykę prądu wysokiej czestotliwosci (cos w rodzaju pierwszego
    zbocza sinusoidy) a zgięcie drutu to fragment cewki. Prąd wysokiej
    czestotliwosci przez cewkę nie chce przechodzic.

    b.

  • 59. Data: 2010-05-16 10:29:25
    Od: "Papa5merf" <P...@p...pl>

    Órzytkownik "The_EaGle" napisał:
    > Normy określają max parametry nie więcej niż 10 Ohm. Skoro tego nie
    > rozumiesz to nawet nie mam o czym z Tobą prowadzić dysputy. Dla przykładu
    > podam ci 50m budynek z instalacją odgromową o rezystancji 10 Ohm...
    > względnie hale stalową o powierzchni 2ha...

    ale ja cie nie zmuszam do dyskutowania z kimkolwiek:O)
    ale jak najpierw piszesz o niskiej impedancji uziomu w celu niskiego spadku
    napięcia (zupełnie słusznie) to potem nie pisz takich bzdur o impedancji do
    10omuf!:O)
    nie znam tych piorunowych norm, ale nawet instalacja elektryczna w budynku
    ma surofsze normy!:O)
    bo z tego co piszesz to jak ktoś da 8omuf to dla ciebie będzie ok, ręce
    opadają:O(

    > Dla budynku o wysokości 8m maszt oddalony o np 10m musiałby mieć jakieś
    > 40-50m wysokości. Taak, twój pomysł jest godny opatentowania ;)

    z tych "norm" to wywnioskowałeś?:O)
    weż może najpierw przeczytaj własne słowa o maszcie 8m chroniącym skutecznie
    okoliczne drzewa o wysokości 25m:O)

  • 60. Data: 2010-05-16 10:29:30
    Od: "Papa5merf" <P...@p...pl>

    Órzytkownik "Budyń" napisał:
    > po pierwsze naucze sie pisać, po drugie jak sie nie znasz to sie nie
    > wypowiadaj, po 3: w warunkach domowych ciezko jest osiągnąć te 10omów, a
    > ty namawiasz do 1. Zrób u siebie i pochwal sie jak to ci sie udało.

    po pierwsze to nie udawaj większego idioty niż wyglądasz:O)
    po drugie to sam się nie znasz więc tym bardziej innych nie pouczaj:O)
    a po trzecie to poczytaj sobie wymagania uziomu instalacji elektrycznej dla
    budynkuf mieszkalnych i dowiesz się że tam wymagają co najwyżej 2omy, a dla
    spełnienia pewnych wyliczeń nawet mniej:O)
    ciekawe jak oni to robiom, pewnie więksi cudotfurcy od tuska, wiem że dla
    ciebie to czarna magia więc pozostań przy wieczorynce chłopcze!:O)