  • 1. Data: 2009-01-07 10:32:30
    Temat: Pompa ciepła - koszty
    Od: m...@g...com

    Hello,

    temat czasami powraca więc wrzucę wyniki ciekawego pomiaru z ostatniej-
    ekstremalnej doby:

    czas: Ostatnia doba, tj 6.01.2009 godz.10.00 -> 7.01.2009 godz.10.00
    temperatura na zewnątrz: w dzień ok. -10stC, w nocy -22stC
    temperatura w domu: 23stC w dzien, 20 stC w nocy
    zużycie energii na pompe około 45kwh -> czyli 18zł (w tym ok.4kwh na
    CW)

    dom 220m2, ogrzewane 180m2 reszta to nieogrzewany garaz, dom
    parterowy, porotherm 30cm + 12styrop., wełna poziomo na suficie,
    nieogrzwane poddasze. W kominku nie było palone w czasie pomiaru.

    Ogrzewanie 100% podłogowe, temperatura zasilania przy -20stC = +38stC,
    przy -10 około 35stC

    pompa NIBE 10kW, dolne źródło 2x90mb pionowe.

    W odniesieniu do pomiaru w okresie dłuższym 6.12.2008-6.1-2009 koszt
    zużycia energii na ogrzewanie w ekstremalnej dobie wzrósł prawie
    dwukrotnie. W długim okresie średnia dobowa utrzymuje się na poziomie:

    25kwh/24h na pompe (w tym 4kwh na CW) czyli miesięcznie jakieś 250zł/
    ogrzewanie i 50zł/CW. W grudniu temperatury były jakie były od +5 do
    -5 wg mojej pamięci.

    Dane empiryczne, po więcej szczegółów zapraszam.

    pozdrowienia!
    MB

  • 2. Data: 2009-01-07 13:11:16
    Temat: Re: Pompa ciepła - koszty
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    > Dane empiryczne, po więcej szczegółów zapraszam.
    >
    > pozdrowienia!
    > MB

    Czy to jest 1 rok działania pompy? Możesz napisac cos o odczuciach
    przy zwiekszonej temperaturze.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 3. Data: 2009-01-07 16:12:29
    Od: m...@g...com

    On 7 Sty, 14:11, Dy <d...@m...com.pl> wrote:

    > Czy to jest 1 rok działania pompy? Możesz napisac cos o odczuciach
    > przy zwiekszonej temperaturze.

    tak, 1wszy rok.

    a co masz na mysli "przy zwiekszonej"? na zewnatrz? No mam tak
    ustawiona krzywa, ze np. przy +10 w podloge idzie ok.27stC, przy +5 ok.
    31, przy 0stC ok.33 itd. Przy takich parametrach w domu utrzymuje sie
    w miare stabilne cieplo ok.22 +/- 1stC w dzien i o 2 mniej w nocy

    Mozesz bardziej szczegolowo napisac jakie odczucia masz na mysli?

    pozdr,
    MB

  • 4. Data: 2009-01-07 16:47:56
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >31, przy 0stC ok.33 itd. Przy takich parametrach w domu utrzymuje sie
    >w miare stabilne cieplo ok.22 +/- 1stC w dzien i o 2 mniej w nocy

    warto Ci obniżać o te 2 stopnie w nocy? tymbardziej, że wtedy jest tańszy prąd?
    u mnie pompa włącza sie właśnie w nocy i w dzień w taniej taryfie i całą dobe
    mam taką samątemperature
    po drugie trudno o obniżenie nagłe przy podłogówce temperatury o 2 stopnie

  • 5. Data: 2009-01-07 16:52:04
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    >25kwh/24h na pompe (w tym 4kwh na CW) czyli miesięcznie jakieś 250zł/
    >ogrzewanie i 50zł/CW. W grudniu temperatury były jakie były od +5 do
    >-5 wg mojej pamięci.

    Zakladajac, ze oszczedzasz miesiecznie na ogrzewaniu wykorzystujac pompe w
    porownaniu z gazem np. te 300, 400zl miesiecznie, liczyles kiedy Ci sie to
    zwroci??

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-01-07 17:01:56
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Zakladajac, ze oszczedzasz miesiecznie na ogrzewaniu wykorzystujac pompe w
    > porownaniu z gazem np. te 300, 400zl miesiecznie, liczyles kiedy Ci sie to
    > zwroci??

    tylko takie temperatury są tylko pare dni w roku, potem pompa przynajmniej moja
    jedzie na pół gwizdka
    no i nie napisał ile jego pompa kosztowała - mogła kosztować 20000 a mogła i 60
    000 - i tu jest klucz
    bo ta tańsza przy budowie nowego domu już na starcie jest tylko niewiele droższa
    od gazu i zwraca sie od razu

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-01-07 17:07:22
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Zakladajac, ze oszczedzasz miesiecznie na ogrzewaniu wykorzystujac pompe w
    > porownaniu z gazem

    jest jeszcze jedna sprawa - przynajmniej raz w roku Putin bawi sie kurkiem - z
    prądem jest stabilniejsza sytuacja - zarówno jeśli chodzi o ceny jak i
    dostępność

  • 8. Data: 2009-01-07 17:44:29
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > jest jeszcze jedna sprawa - przynajmniej raz w roku Putin bawi sie
    > kurkiem - z prądem jest stabilniejsza sytuacja - zarówno jeśli chodzi o

    Stabilnosc cen wydaje mi sie na razie przy najmniej z zapowiedzi o
    modernizacji sieci mniej stabilne jak gazu. Tego jednak nikt nie wie jak to
    bedzie.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-01-07 17:52:23
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    > Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > tylko takie temperatury są tylko pare dni w roku, potem pompa przynajmniej
    > moja jedzie na pół gwizdka

    Mozna by powiedziec proporcjonalnie jak we wszystkich zrodlach ciepla.

> [...]
    > i 60 000 - i tu jest klucz
    > bo ta tańsza przy budowie nowego domu już na starcie jest tylko niewiele

    To sie zgadza, mnie bardziej interesuje aspekt kosztowy pionowych
    kolektorow. Ze pompa z kolektorem poziomym do tego wykonanym samodzielnie
    moze byc jakas alternatywa dla gazu to wiemy, ale pionowym juz chyba mniej.
    Brat mojego znajomego bawi sie w samodzielne wykonanie pompy, ktora ma byc
    zasilana, o ile mozna uzyc takiego stwierdzenia, woda pompowana ze studni
    glebinowej. Dwa odwierty glebokosci 60m jeden czerpalny, drugi spustowy.
    Calosc wymaga pompy glebinowej. Cos moze z tego wyjdzie, bo czlowiek w
    chlodnictwie ma doswiadczenie i wie na czym wszystko polega, lacznie ze
    sterowaniem takich urzadzen. Zobaczymy.

    Pozdro.. TK

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-01-07 18:11:07
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Maniek4" <t...@p...fm> wrote in message

    > Stabilnosc cen wydaje mi sie na razie przy najmniej z zapowiedzi o
    > modernizacji sieci mniej stabilne jak gazu. Tego jednak nikt nie wie jak
    > to bedzie.

    Żeby sprawność była wyższa i poprzez ułożenie 2x tyle rurek można by
    osiągnąć 2x tyle ciepła :-)
    Ale widzę tych co mają pompy ciepła w okolicy. Bicepsy od siekiery mają na
    prawych rękach większe :-) Nie wiem czy o to właśnie chodzi żeby palić w
    kominkach i udawać jaka to wspaniała taka pompa ciepła. Ja mam 25 stopni
    ciepła to tu to tam i przy 21 jest mi zimno. Ile taka pompa pochłonie wtedy
    ?