  • 11. Data: 2023-03-23 14:39:29
    Temat: Re: Pompa ciepła, koszty
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > A te programy to ile realnie obniżą koszt z tych 30 tys? Pytam, bo kiedy
    > ja montowałem pompę to nie było żadnych programów. A PC 11kW z montażem
    > kosztowała 18tys brutto.

    Różnie.
    Ostatnio w Poznaniu naganiacze twierdzili, że i 100% można dostać,
    korzystając z miejskiego programu (Kawka Bis).

    W szczegóły nie wchodziłem, bo nie dotyczy upgrade'u z gazu do pc.
    Ponoć ma się to zmienić, więc wzięli nr telefonu.

    Jak chcesz się dowiedzieć tych szczegółów, to zostawili wizytówkę: 513
    921215

  • 12. Data: 2023-03-24 16:32:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Mar 2023 11:13:01 +0100, Trybun

    > Zaproponował pompę firmy
    > Blaupunkt o mocy 8KW za 30000zł z montażem,
    > czy to dobra pompa dla domu o metrażu 70-80m2 i dobra cena?

    Zależy co w tej cenie jest. Przy obecnych cenach zasobników CWU,
    buforów, wszelakich złączek, 35000 z montażem to jest normalna cena.
    30 tys. usługowo to podejrzanie mało, chyba że to sama PC bez bufora (min.
    200L) i bez zasobnika CWU.

    > Zaproponował także modernizację kotłowni aby przystosować ją do warunków
    > "Czyste powietrze", czyli wywalenia pieca elektrycznego, węglowego
    > kopciucha, bojlera i załatwienie wszystkich związanych z tym wymagań  za
    > 15000zł. Czy to dobre ceny, czy poszukać kogoś innego.
    > I jeszcze jedno - jakie macie zdanie o firmie Hymon, bo w internetach
    > obsobaczeni są jak chyba żadna inna firma zajmująca się tymi sprawami.

    Hymon to taki sam kolos jak Columbus, w większości ceny
    50-100% wyższe niż na rynku, robią podwykonawcami, więc
    generalnie hgw na kogo trafisz.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2023-03-24 16:43:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Mar 2023 11:52:35 +0100, heby

    > Nie wiem ile z tego montaż. Ale podpowiadam, że pompa ciepła do 10kW nie
    > powinna być droższa niż naście kzł.

    Ale to sama pompa. Najtańszy emaliowany zasobnik CWU 200-300L
    to koszt 3500, z nierdzewki to okolice 6-8 tys. Bufor 200L
    okolice 2000 zł, do tego pompy obiegowe, wysterowanie
    no i klamoty hydrauliczne, np. głupi filtr magnetyczny
    to 400-600 zł.

    > 3x większą powierzchnię popycham 12kW. Jednak to silnie zależy od tpu
    > odbiorników. Dla koaloryferów nie będzie tak różowo.

    Mój dom (190m2 użytkowej, zgodny z WT2021) ma maksymalne
    straty 6,2kW. W praktyce pompa nigdy nie pracowała na
    więcej jak 5kW w cyklu dobowym. W starym domu 140m2
    jest 14kW i przy nocach -15 deko klękała, w sensie
    w domu było 19sC (normalnie 22), ale też grzałki
    mam wyłączone.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 14. Data: 2023-03-24 16:54:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2023 16:43, Myjk wrote:
    > Ale to sama pompa. Najtańszy emaliowany zasobnik CWU 200-300L

    Po co ten zasobnik? Zasobnikiem jest instalacja c.o. Współczesna pompa
    nie wymaga niesamowitej ilości magazynowanej energii do rozmrażania,
    moduluje wydajność zgodnie z obciążeniem i nie ma problemu ze współpracą
    wprost z wodą c.o. Co ma dawać ten zbiornik?

    > do tego pompy obiegowe

    Już tam jedna jest, w końcu był tam piec. To w zasadzie ta jedna jedyna
    potrzebna, jeśli idziemy w cebulę.

    >, wysterowanie

    Wysterowanie czego?

    > no i klamoty hydrauliczne

    Rury sa tanie. Razem z kształtkami, śrubunkami, zaworami pewnie
    wmieściłbym się w 1000zł. W dodatku to silnie zależy od taki wielu
    czynników, że u jednych wyjdzie 50zł na rurach które zostały z remontu a
    u innych 5kzł jak kotłownia była na strychu sąsiada.

    >, np. głupi filtr magnetyczny
    > to 400-600 zł.

    I jaki jest jego cel?

  • 15. Data: 2023-03-24 17:00:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Mar 2023 14:05:40 +0100, Mateusz Bogusz

    > A PC 11kW z montażem
    > kosztowała 18tys brutto.

    Powietrzna?
    W tym był zasobnik CWU z wężownicą (jaki?), bufor,
    pompy obiegowe, naczynka przeponowe, itd.?

    Aktualnie, właśnie patrzę w cennik, zwykła niskotemperaturowa
    pompa split LG 12kW na R32 17,5 netto, Haier mono 11kW 16,8 netto.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2023-03-24 17:13:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Mar 2023 12:42:26 +0100, heby

    > Trybnowi już podwoili koszty pompy, przez jej przewymiarowanie.

    Błąd logiczny, oni po prostu drogo chcą. 1kW mocy to około 300 zł różnicy,
    więc nie da się na samym przewymiarowaniu, nawet jeśli jest dwukrotne,
    podwoić kosztów.

    > Dyskusja o opłacalności pompy, dotacjach itp nie ma sensu, jesli
    > porównujesz oferty, czasami bandyckie, monterów. Oni nie tylko
    > łykną tą dotację ale jeszcze na tym zarobią poza dotacją.

    Niestety, tak działa rynek, teraz popyt
    na PC jest monstrualny to i ceny wysokie.

    > Dzisiaj, gdy już wiem co jest potrzebne, PC kupiłbym samodzielnie,
    > zamontował samodzielnie i olał

    Mądry Polak... Ja się zeźliłem na ceny (a nie były wtedy jeszcze takie
    bandyckie jak teraz) fotowoltaiki i PC, i zrealizowałem to co Ty byś po
    fakcie zrobił. ;P

    > dotację. Wyszło by taniej. Przynajmniej wyszło
    > by taniej wtedy, kiedy montowałem, z dotacją.

    Wiesz, dałoby się i zrobić taniej i wziąć dotację.
    Niejednokrotnie z inwestorem działałem w ramach DIY,
    tzn. inwestor (z ojcem czy szwagrami) ogarniał ile
    dawał rady -- ja tylko robiłem kluczowe elementy.

    > Tu chodzi o sytuacje, kiedy prądu nie ma.

    A jak często prądu nie ma i jak długo? Mój nowy dom potrafi stać
    tydzień bez grzania i nikt nie zamarznie. Przy czym w zimie nigdy
    prądu nie zabrakło na dłużej jak godzinę. Generalnei gdyby nie
    falownik, monitoring, to pewnie bym się nie dowiedział że była
    przerwa.

    > Ja na tą okazję mam kominek z płaszczem, duży UPS i generator (do pompy
    > obiegowej). I mam też piec gazowy, który mam tylko dlatego, że go nie
    > zlikwidowałem, szacujac ryzyko.

    Ale nie wszyscy mają miejsce na powielanie źródeł ciepła.
    Ostatnio w "kotłowni" 2,5m2 upchnąłem PC z zasobnikiem 200L,
    skrzynki rozdzielcze wraz z rurami reku, rekuperator, weszła
    jeszcze pralka, zostało miejsce na suszarkę nadstawną i jeszcze
    można stanąć i się nawet obrócić. :P

    > Innymi słowy chodzi mi o to, zby nie być zależnym tylko od prądu. Mimo,
    > że wydaje się, że osiągneliśmy dno polityczne, następne stada imbecyli
    > pukają od spodu. Nie wiadomo co bedzie za 10 lat z energią, nie zdziwie
    > się jak elektrownie jądrowe zrobią z dykty.

    Jakieś herezje szerzysz, niczym kogut o gazie. Akurat energetyka
    jest najbezpieczniejszym źródłem energii, tak było, jest i będzie.

    Nawet patrząc na Ukrainę, gdzie gdyby atakująym było "normalne"
    państwo a nie ruskie trolle, uderzające w cywili, atakujące druty
    i elektrownie aby zwykłych ludzi upodlić, to energię by nomalnie
    mieli.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 17. Data: 2023-03-24 17:25:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Mar 2023 16:54:18 +0100, heby

    > Po co ten zasobnik?

    Po co zasobnik do ciepłej wody? No nie wiem,
    niektórzy lubią się myć w ciepłej wodzie.

> [...]
    > do rozmrażania, moduluje wydajność zgodnie z obciążeniem
    > i nie ma problemu ze współpracą wprost z wodą c.o.

    Są sytuacje gdy zład w CO nie wystarcza i dochodziło
    już do zamrożenia wymiennika płytowego i jego rozsadzenia.

    > Już tam jedna jest, w końcu był tam piec. To w zasadzie ta jedna jedyna
    > potrzebna, jeśli idziemy w cebulę.

    No to wypada to zaznaczyć.

    > Wysterowanie czego?

    Chociażby jeden Salus by załączać pompę obiegową CO
    by nie latała na jałowo.

> [...]
    > czynników, że u jednych wyjdzie 50zł na rurach które zostały z remontu a
    > u innych 5kzł jak kotłownia była na strychu sąsiada.

    Zawór 1" kosztuje aktualnie 50-70 zł, śrubunek 25-30, do tego nyple etc.
    Na dobrze wykonaną instalację idzie z 10 zaworów i 2x tyle śrubunków.
    Rury PP to oczywiście pikuś, ale już złączki, szczególnie gwintowane
    to już niemałe koszty. Do tego naczynka, belki, 2000-3000 na same
    elementy hydrauliczne trzeba teraz liczyć.

    > I jaki jest jego cel?

    Żeby nie zarąbać syfem wymiennika płytowego w PC.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2023-03-24 17:26:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2023 17:13, Myjk wrote:
    > A jak często prądu nie ma i jak długo?

    Sytuacja jest dynamiczna. Tej zimy bylismy kilkukrotnie na krawędzi
    wydolności energetyki w Europie, lokalnie i globalnie. Nie możesz
    zakładać, że nie przytrafi się jakaś katastrofa nastepnej zimy, na
    przykład sabotaż wyłączy połowę elektrowni jądrowych we Francji i nie
    będzie jak kupować prądu.

    W 200x uznałbym to za nieistotne.

    W 202x uważam to za ważne, aby mieć jakikolwiek backup.

    Przykład teksańskich przygłupów, grzejących domy samochodami w salonie,
    pokazuje że raz na jakiś czas ekstremum się trafia.

    > Mój nowy dom potrafi stać
    > tydzień bez grzania i nikt nie zamarznie.

    To jest tak samo jak u mnie i masy ludzi. Ale:
    1) ja pracuje w domu. Stukanie w klawisze przy 10 stopniach w pokoju
    jest słabe.
    2) mam dzieci i dla nich siedzenie w zimnym pokoju nie jest zdrowe.

    Tej zimy się udało. Być może uda się następnych kilka. Być może.

    > Ale nie wszyscy mają miejsce na powielanie źródeł ciepła.

    W przypadku Trybuna źrodło ciepła jest. W dodatku nie musi robic miejsca
    - zakładam że pompa będzie poza budynkiem. Kwestia oszacowania ile
    będzie wynosić dotacja i czy zrównoważy koszt usunięcia pieca i
    potencjalnego ryzyka pozostania bez zasilania ciepłem, bo ktoś z
    rosyjskim akcentem troche za bardzo wyremontował turbiny w elektrowni.

> [...]
    > skrzynki rozdzielcze wraz z rurami reku, rekuperator, weszła
    > jeszcze pralka, zostało miejsce na suszarkę nadstawną i jeszcze

    Tym bardziej likwidacja pieca nie jest niezbędna.

    > Jakieś herezje szerzysz, niczym kogut o gazie. Akurat energetyka
    > jest najbezpieczniejszym źródłem energii, tak było, jest i będzie.

    Niemcy tej zimy byli gotowi do wyłaczeń ogólnokrajowych. To nie herezje,
    tylko wyobraźnia i bycie gotowym na kiepskie czasy.

    Liczę że nie nadejdą, ale jak nadeją, to jestem gotowy. I będę bardzo
    się cieszył, jesli okaże się, że jestem frajerem.

> [...]
    > państwo a nie ruskie trolle, uderzające w cywili, atakujące druty
    > i elektrownie aby zwykłych ludzi upodlić, to energię by nomalnie

    Słusznie, gdyby tylko udało się być napadnietym przez pokojowo
    nastawione wojsko anarchistycznych hipisów to faktycznie można nie
    przejmować się. Widzę w tym nową strategię obronności.

  • 19. Data: 2023-03-24 17:40:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2023 17:25, Myjk wrote:
    > Po co zasobnik do ciepłej wody? No nie wiem,
    > niektórzy lubią się myć w ciepłej wodzie.

    Myslisz, że Trybun do tej pory nie mył się w ciepłej wody i zasobnika
    nie miał?

    > Są sytuacje gdy zład w CO nie wystarcza i dochodziło
    > już do zamrożenia wymiennika płytowego i jego rozsadzenia.

    Rozmrażanie tej zimy, mojego monblocku, spowodował spadek o 1C
    temperatury w instalacji. To trwa może z 5 minut. Mam zasobik. Zgaduje,
    że bez niego, spadło by o może 2-3 stopnie.

    Poza zbędnym zasobnikiem, mam też kilka ton betonu z rurkami w środku.
    Może i gorsze od wody, ale jednak parę ton.

    W sumie jak policzyć ilośc wody w kaloryferach, rurkach, to wyjdzie taki
    zasobnik.

    > Chociażby jeden Salus by załączać pompę obiegową CO
    > by nie latała na jałowo.

    To jakieś grosze w porównaniu z ceną pompy. Wiele pomp ciepła ma
    możliwośc dodatkowego sterowania róznymi zabawkami, zdaje się, że Haier
    (albo LG?) mają.

    > Zawór 1" kosztuje aktualnie 50-70 zł, śrubunek 25-30, do tego nyple etc.
    > Na dobrze wykonaną instalację idzie z 10 zaworów i 2x tyle śrubunków.

    Hę?

    Troche przesadzasz. Bez większego cebulowania, zaworów w obiegu pompy
    być w ogóle nie musi one są przez 100% czasu otwarte. Masz mieć
    odpowietrznik, dziurę do nabijania, jakiś zawór bezpieczeństwa i może
    balonik, tu i tam półśrubunek. Po co Ci tam jakieś zawory? Boisz się, że
    te kilka litrów wody z obiegu wyleci raz na 5 lat?

    W przypadku wpięcia się bez bufora, wiele z tych elementów masz już w
    istniejącej instalacji po piecu. Potrzebujesz ze 4 półśrubunki, rury i
    kilka kolanek.

    W moim przypadku, gdybym chciał przycebulaczyć, to w miejscu gdzie
    miałem piec węglowy mógłym wyjśc dwoma rurkami na zewnątrz budynku i
    wpiąc je do pompy. Finito, cała reszta instalacji zostaje bez zmian,
    włącznie z faktem, że jest otwarta.

    Cuchnie cebulą, ale działać będzie tak samo jak z 10 śrubunkami.

    > Żeby nie zarąbać syfem wymiennika płytowego w PC.

    A jesli ten syf to niemagnetyczne zanieczyszczenia?

    Zwykły filtr nie wystarczy?

  • 20. Data: 2023-03-24 18:11:55
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.03.2023 17:00, Myjk wrote:
    > Powietrzna?

    Tak, splita.

    > W tym był zasobnik CWU z wężownicą (jaki?), bufor,
    > pompy obiegowe, naczynka przeponowe, itd.?

    Nie przesadzasz trochę? Janusz napisał 30 tys "za pompę z montażem". Za
    "modernizację kotłowni" 15 tys.

    U mnie było 15,5 tys netto za PC + 1 tys netto za montaż i podłączenie
    do istniejących gratów + 8% VAT.

    > Aktualnie, właśnie patrzę w cennik, zwykła niskotemperaturowa
    > pompa split LG 12kW na R32 17,5 netto, Haier mono 11kW 16,8 netto.

    Takie ceny już normalniej wyglądają (za urządzenie).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz