  • 101. Data: 2021-09-23 17:12:30
    Temat: Re: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 22 Sep 2021 19:28:52 +0200, Mateusz Bogusz

    > Rozumiem że to może być element jakieś strategii, ale co najmniej dwie
    > osoby już o tym wspomniały to mi do głowy na szybko przychodzą pomysły jak:
    >
    > 1. Za mały wymiennik w buforze CWU.

    Dokładnie o to chodzi. Ja mam obecnie kibel, bo został stary zbiornik CWU z
    płaszczem. Ale żeby przy mocy 14kW pompa mogła pracować na 100% mocy to
    musiałaby być w zbiorniku woda prosto z wodociągu, zbiornik musiałby mieć
    min. 400L i wężownicę min. 4m2. Ja mam w nowym domu 300L z wężownicą 3,2m2
    i w lato pompa (on-off 9kW dla A0W35) potrafi zataktować.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 102. Data: 2021-09-23 19:09:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Myślę że się mylisz.

    Całkiem możliwe. W każdym razie dopuszczam taką możliwość. Przy
    tak szczątkowych informacjach każdy może się mylić. Dlatego mogę
    dyskutować o czymś, co zależne jest od rzeczy niezmiennych, jak prawa
    fizyki (ale z kimś, kto te podstawy rozumie). O teoriach wyssanych
    z palca już niechętnie -- zostawiam to innym, lepszym ode mnie.

    Tu ktoś opisał pompę, w której z menu dostępnego użytkownikowi
    da się regulować moc w określonym zakresie. Stąd mój domysł, że
    to może mieć sens. Ale może nie mam racji, trzeba to porównać do
    podłączania specjalizowanego komputera do złącza OBD w samochodzie
    i zmiany parametrów silnika.

    --
    Jarek

  • 103. Data: 2021-09-23 19:41:17
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.09.2021 17:12, Myjk wrote:
> [...]
    > min. 400L i wężownicę min. 4m2. Ja mam w nowym domu 300L z wężownicą 3,2m2
    > i w lato pompa (on-off 9kW dla A0W35) potrafi zataktować.

    Dzięki, to już rozumiem. Ja mam 11kW inwerter i zbiornik 300L z
    wężownicą 3,6m2. Ale coś jeszcze mi do głowy przyszło. Przy zbiorniku
    300L jaką histerezę masz ustawioną? Ja dla trzech osób w domu grzeje ten
    zbiornik codziennie dokładnie raz (w godzinach doliny dziennej),
    zagrzewam go do 45C. Następnego dnia rano woda wypływająca z kranu ma
    nadal >= 40C i w ciągu dnia do tej 13-15 spada do 25-30C. Taką wodę
    następnie grzeje ponownie do 45C.

    Chodzi mi o to że zbiornik (pionowy) całkiem dobrze trzyma temperaturę w
    górnej części i nie trzeba go dogrzewać co 5C (takie miałem ustawienie
    fabryczne w pompie).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 104. Data: 2021-09-23 19:51:29
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.09.2021 19:09, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > fizyki (ale z kimś, kto te podstawy rozumie). O teoriach wyssanych
    > z palca już niechętnie -- zostawiam to innym, lepszym ode mnie.

    Myślę że znajdziemy jakiś środek ;-)

    > Tu ktoś opisał pompę, w której z menu dostępnego użytkownikowi
    > da się regulować moc w określonym zakresie. Stąd mój domysł, że
    > to może mieć sens.

    Właśnie zwróciłem uwagę że tę regulację cały czas przedstawia w
    procentach. A żeby jakieś wnioski wyciągać to (wydaje mi się) musimy
    pisać np. o obrotach sprężarki. Mój inwerter pracuje np. w zakresie
    42-85Hz, przy czym w sterowniku po wejściu w ustawienia serwisowe można
    dół zmniejszyć do 32Hz a górę zwiększy do 112Hz. Pytanie, dlaczego
    "dealer" od którego ja kupowałem nie ustawił tych parametrów maksymalnie
    szeroko...? Na papierze mógłby się chwalić bardziej "elastyczną" PC.

    Mam WM ze sterownikiem w którym obroty ustawiam także procentowego od 0%
    do 100% - przy czym 0% to zatrzymanie wentylatorów, a 1% to...wcale nie
    1Hz :-) Dlatego w gruncie powinniśmy spytać autora "Co znaczy że
    modulacja spada do 10%?".

    > Ale może nie mam racji, trzeba to porównać do
    > podłączania specjalizowanego komputera do złącza OBD w samochodzie
    > i zmiany parametrów silnika.

    Teraz jesteś sarkastyczny.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 105. Data: 2021-09-23 20:02:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 19:51 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > do 100% - przy czym 0% to zatrzymanie wentylatorów, a 1% to...wcale nie
    > 1Hz :-) Dlatego w gruncie powinniśmy spytać autora "Co znaczy że

    Mam mozliwość ograniczenia mocy o 10%, 20%, 30% - do 90%. Jak ograniczę
    moc do 40% to sprężarka moduluje od 0 do 40% mocy maksymalnej. Czy w
    trakcie modulacji po 0 jest 1% czy od razu 20% tego nie wiem - ale kiedyś
    to zmierzę, jak się uporam z błotem na podjeździe z sąsiedniego wątku :-)

    Producent udostępnia taką tabelkę (strona 51)
    http://www.toshibapro.fi/en/tuotteet/toimistot-ja-ko
    nttorit/outdoor-unit/rav-gp_at/Databook%20RAV-GP1101
    _1401_1601AT8-E

    Po co by to udostępniał jakby sprężarka nie umiała pracować z 10%
    wydajnością?

    TG

  • 106. Data: 2021-09-23 20:10:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 23 September 2021 at 19:09:02 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Jarek
    == trzeba to porównać do
    podłączania specjalizowanego komputera do złącza OBD w samochodzie

    OBD z komunikacją bluetooth kosztuje dzisiaj 30 zł i współpracuje ze smartfonem
    i to aplikacja zastępuje specjalizowany komputer
    i albo jest darmowa, w wersji demo, albo komercyjna, ale ceny są groszowe
    i kazdy tego używa na codzień, a smartfon pracuje za dashboard na szybie, z
    rejestracją wszystkich parametrów podczas jazdy

  • 107. Data: 2021-09-23 21:07:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > "dealer" od którego ja kupowałem nie ustawił tych parametrów maksymalnie
    > szeroko...? Na papierze mógłby się chwalić bardziej "elastyczną" PC.

    Rozróżniajmy pompowanie ciepła od pompwania płynów! W pompie ciepła nie
    mniej waże od pompy czynnika roboczego jest to, co na drugiej rurce --
    czyli zwężka. Powinna ona przy określonym przepływie utrzymywać właściwą
    różnicę ciśnień. W agregacie działającym ze stałą mocą, da się ją dobrać
    względnie łatwo. Tak do niedawna było wszędzie. Ale zaprojektować taką,
    by w szerokim zakresie przepływów przemiany gazowe były takie, jak chcemy
    -- to już może być niezły hi-tech. Nie wykluczam, że autorzy współczesnych
    rozwiązań z szerokim zakresem pracy mogli pójść w jakieś aktywne sterowanie
    przepływem, zawowy elektromagnetyczne, czy cóś.

> [...]
    > do 100% - przy czym 0% to zatrzymanie wentylatorów, a 1% to...wcale nie
    > 1Hz :-) Dlatego w gruncie powinniśmy spytać autora "Co znaczy że

    Autor dopiero co wyjaśnił, że teraz najbardziej pogrąża się w gruncie
    rodzimym.

    > Teraz jesteś sarkastyczny.

    Tylko teraz?! Czyli wiele moich starań poszło na marne.

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2021-09-23 21:15:05
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-23 o 20:02 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Producent udostępnia taką tabelkę (strona 51)

    Z tej tabelki wynika, że COP znacząco zmienia się w zależności od
    ustawionej mocy - rozrzut ponad 50%.

    Dla temp. 7 st:

    Load | COP
    100% | 3.28
    40% | 5.03
    10% | 4.52

    Czyli w tym konkretnym przypadku najoszczędniej (abstrahując od kosztu
    zakupu) byłoby wziąć model dwukrotnie przewymiarowany względem swoich
    potrzeb i pędzić go na 40% mocy.

    Mateusz

  • 109. Data: 2021-09-23 21:38:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >
    > Czyli w tym konkretnym przypadku najoszczędniej (abstrahując od kosztu
    > zakupu) byłoby wziąć model dwukrotnie przewymiarowany względem swoich

    Od początku o tym pisałem -- zejście z mocą na skutkować polepszeniem
    COP. Jak kiedyś, dość dawno temu, przyglądałem się temu, co deklarują
    producenci -- wyszło mi, że podawany COP jest prawie dwa razy mmiejszy od
    tego, co z teorii da się na palcach wyliczyć. Rozumiem skąd to się bierze,
    to kompromis z kosztami. I nie chodzi wcale o jakieś lepsze, więc droższe,
    pompy (płynów) -- bo tu wiele się nie zyska. Tylko o efektywność wymiany
    ciepła w wymiennikach, które nie mogą być nieskończenie wielkie, a różnica
    temperatur nie może być zerowa (zawsze jakiś "chłód odpadowy" zostaje).

    Jarek

    --
    na trati plné výkopů
    vracejí se prošlé scénky

  • 110. Data: 2021-09-23 21:39:29
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 21:15 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

> [...]
    >
    > Czyli w tym konkretnym przypadku najoszczędniej (abstrahując od kosztu
    > zakupu) byłoby wziąć model dwukrotnie przewymiarowany względem swoich

    Właściciel firmy od której kupiłem Toshibę ma dwie 16kW RAV, które właśnie
    tak pracują.
    Kto bogatemu zabroni jak w inwestycji nie liczy kosztu urządzenia :-)

    TG