  • 111. Data: 2021-09-23 21:45:24
    Temat: Re: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-23 o 21:38 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Od początku o tym pisałem -- zejście z mocą na skutkować polepszeniem
    > COP.

    Zgadza się - ale nie do końca, bo poniżej 40% COP zaczyna spadać, więc
    z tym schodzeniem trzeba ostrożnie. Ja tymczasem zmieniam moją chłopską
    teorię na następującą: to, co producenci określają jako "moc nominalna"
    to marketingowe kłamstwo jest. Oni po prostu sprzedają wyżyłowane
    jednostki.

    Mateusz

  • 112. Data: 2021-09-23 21:48:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.09.2021 20:02, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Mam mozliwość ograniczenia mocy o 10%, 20%, 30% - do 90%. Jak ograniczę
    > moc do 40% to sprężarka moduluje od 0 do 40% mocy maksymalnej. Czy w
    > trakcie modulacji po 0 jest 1% czy od razu 20% tego nie wiem - ale
    > kiedyś to zmierzę, jak się uporam z błotem na podjeździe z sąsiedniego
    > wątku :-)

    Moment. Z tego co opisujesz to prawdopodobnie nie zmieniasz zakresu
    pracy sprężarki (w sensie parametrów jak np. obroty/min) tylko ustawiasz
    górny ogranicznik - ja bym napisał że jest to odpowiednik funkcji "praca
    nocna", "cicha praca" itp. takie coś żeby np. w nocy ciszej chodziła.
    Przecież tego nie musisz ustawiać w celu zmniejszenia taktowania,
    automatyka sama będzie modulować jeżeli wykryje że przy wyższych
    obrotach odbiór ciepła jest niewystarczający? Czy musisz? Zgubiłem się...

    > Producent udostępnia taką tabelkę (strona 51)
    > http://www.toshibapro.fi/en/tuotteet/toimistot-ja-ko
    nttorit/outdoor-unit/rav-gp_at/Databook%20RAV-GP1101
    _1401_1601AT8-E

    W tej instrukcji są 3 tabelki do tego samego urządzenia (chyba jednostką
    wewnętrzną się różnią, ale wartości są podobne) i ciekawie ta tabela
    wygląda - https://i.ibb.co/F3W9XDy/modulation-load.png

    Poniżej 5C wygląda jakby nie miało znaczenia czy ustawisz 10% czy 50%.
    Powyżej 10C nie ma znaczenia czy 10% czy 20%. A poniżej -5C nie ma
    znaczenia 70% czy 80%. Dodatkowo poniżej -5C przy ustawieniu 60%
    sprężarka pobiera mniej energii niż przy niższych ustawieniach
    jednocześnie uzyskując wyższą moc...

    > Po co by to udostępniał jakby sprężarka nie umiała pracować z 10%
    > wydajnością?

    Ja nie drążę żeby udowodnić Tobie że nie działa, tylko próbuje
    dowiedzieć się o czymś czego nie zrozumiałem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 113. Data: 2021-09-23 21:52:11
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.09.2021 21:45, Mateusz Viste wrote:
    > Zgadza się - ale nie do końca, bo poniżej 40% COP zaczyna spadać

    Wygląda że potwierdza to wykres ze strony 6 -
    http://siglercommercial.com/wp-content/uploads/2013/
    01/White-Paper-Variable-Refrigerant-Flow-VRF-Systems
    -01-2013.pdf

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 114. Data: 2021-09-23 22:02:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > teorię na następującą: to, co producenci określają jako "moc nominalna"
    > to marketingowe kłamstwo jest. Oni po prostu sprzedają wyżyłowane

    Bingo. Czyli jednak największa sprawność będzie gdzieś w okolicy środka
    obciążenia. A sprawność tę po części poświęcają modulując w dół aby
    uelastycznić na taktowanie, a w górę aby wycisnąć wyższą moc.

    Ale nie ma co płakać. Silnik w samochodzie z tego samego powodu, także
    nie działa jak w kosiarce, choć sprawność była by wyższa.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 115. Data: 2021-09-23 22:10:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >>> 40% | 5.03

    > Zgadza się - ale nie do końca, bo poniżej 40% COP zaczyna spadać,
    > więc z tym schodzeniem trzeba ostrożnie.

    O tym pisałem pod koniec -- trudno się odchodzi zbyt daleko od mocy
    znamionowej sprężarki, a to ze względu na jeszcze większe odejście
    od optymalnego przepływu w zwężce.

    > Ja tymczasem zmieniam moją chłopską teorię na następującą: to, co
    > producenci określają jako "moc nominalna" to marketingowe kłamstwo
    > jest. Oni po prostu sprzedają wyżyłowane jednostki.

    Niekoniecznie. Przecież sprężarka nie ma wyżyłowanych parametrów, jej
    moc podana jest rzetelnie. A to, że wymienniki są zbyt małe, w wielu
    zastosowaniach nie jest ułomnością. Nie każda pompa musi pracować
    non-stop. Przy okazji mam ciekawą obserwację: ludzie rzadko narzekają,
    że im lodówka "taktuje". Ale jeśli pompa od grzania chaty się ośmieli
    -- to już tragedia.

    --
    Jarek

  • 116. Data: 2021-09-23 22:22:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Właściciel firmy od której kupiłem Toshibę ma dwie 16kW RAV, które
    > właśnie tak pracują.
    > Kto bogatemu zabroni jak w inwestycji nie liczy kosztu urządzenia :-)

    Zbliżony efekt można osiągnąć intensyfikując przepływ powietrza wokół
    tego pudła, co w ogródku stoi. Jakiś wentylator dodatkowy, czy cóś.
    Żeby mu otoczenie nadto nie wychłódło. A gdyby tak całe ono skitrać do
    jeziora -- to już w ogóle rewelacja.

    Jarek

    --
    I myślała, czy to warto
    Było być taką upartą.

  • 117. Data: 2021-09-24 07:44:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 21:48 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Moment. Z tego co opisujesz to prawdopodobnie nie zmieniasz zakresu
    > pracy sprężarki (w sensie parametrów jak np. obroty/min) tylko ustawiasz
    > górny ogranicznik -

    fizycznie to ograniczam pobierany prąd przez sprężarkę do 10%, 20% itd.
    Ten tryb ma służyć miedzy innymi temu (o czym już w tym wątku pisałem
    szczegółowo) aby można było podłączyć inne prądożerne urządzenie na tym
    samym obwodzie i harmonogramem "trybu oszczędzania energii" w sterowniku
    Toshiby kontrolować obciążenie obwodu. Jak ustawię np. 50% to mam pewność,
    że sprężarka w każdych warunkach nie weźmie więcej niż 2,5kW i mogę
    bezpiecznie używać czajnika w godzinach 8-16 (bo tak ustawiłem w
    harmonogramie klimy).
    Druga funkcja tego trybu to realne oszczędności kWh kosztem spadku
    wydajności. Ale tu jak pisałem nie mam żadnych dowodów - to jest zapis w
    instrukcji.

    > ja bym napisał że jest to odpowiednik funkcji "praca nocna", "cicha
    > praca" itp.

    oprócz trybu "oszczędzania" mam też tryb "praca nocna", którego
    harmonogram mogę nałożyć na tryb "oszczędzania". Na wyświetlaczu mam wtedy
    dwa znaczki, jeden od oszczędzania, drugi o pracy nocnej.
    W trybie nocnym priorytetem jest ograniczenie hałasu. Wszystko jest temu
    podporządkowane.

> [...]
    > modulować jeżeli wykryje że przy wyższych obrotach odbiór ciepła jest
    > niewystarczający? Czy musisz? Zgubiłem się...

    nie muszę, jak nic nie ustawię to też wszystko oczywiście działa.
    Ja ideę tego trybu oszczędzania rozumiem tak: "jak nie potrzebujesz mocy
    znamionowej urządzenia to ustaw ten tryb, a my (Toshiba) spowodujemy, że
    zużyjesz mniej energii przy bieżącym zapotrzebowaniu niż gdybyś tego trybu
    nie ustawił, kosztem dłuższego dochodzenia do zadanej temperatury"
    Czyli jak o 8 rano włączę klimę/PC to bez ograniczeń dogrzeje mi
    pomieszczenie w 30min a w trybie oszczędzania zajmie mi to 60min. Przez
    to, że to PC a nie grzałka czy farelka to nie działa proste sumowanie
    pobranej energii i czasu. Tutaj mamy COP, który jak już pokazywaliście
    mocno zależy od obciążenia sprężarki i temp zewnętrznej.

    TG

  • 118. Data: 2021-09-24 08:16:32
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.09.2021 07:44, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > fizycznie to ograniczam pobierany prąd przez sprężarkę do 10%, 20% itd.

    Dobra, już rozumiem. Czyli identycznie jak w płytach indukcyjnych, gdzie
    można ustawić moc maksymalną na mniejszą np. wtedy kiedy podłączamy do
    1F zamiast 2F.

    W mojej PC bezpośrednio nie ma takiego ustawienia. Żeby osiągnąć ten
    sam/podobny efekt musiałbym zmniejszyć te 85Hz na jakąś mniejszą wartość
    lub np. zasymulować harmonogram za pomocą ustawień "pracy nocnej".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 119. Data: 2021-09-24 16:19:13
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 12:03 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Jak się na coś zdecydujesz to załóż sobie na portalu producenta pompy
    > konto instalatora, będziesz miał dostęp do materiałów serwisowych i
    > dużo lepszych danych niż ten marketingowy bełkot.

    Pomysł równie zacny co zuchwały (spodobał mi się), jednak u mnie chyba
    nie zda egzaminu - przy zakładaniu konta chcą regon, adres i różne inne
    informacje. Podałem wszystko sumiennie i moje konto instalatora miało
    być przez kogoś aktywowane "po kontroli danych". Pewnie zwietrzyli
    podstęp, bo już drugi dzień czekam na jakąkolwiek odpowiedź. Trudno.

    Mateusz

  • 120. Data: 2021-09-24 16:42:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 16:19 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

> [...]
    > być przez kogoś aktywowane "po kontroli danych". Pewnie zwietrzyli
    > podstęp, bo już drugi dzień czekam na jakąkolwiek odpowiedź. Trudno.

    Oni tak działają, nie miałem szybciej jak kilka dni. W dwóch przypadkach
    to był ponad tydzień. Zadzwonił też do mnie jakiś człowiek aby potwierdzić
    dane. Konto założyli.

    TG