  • 81. Data: 2021-09-22 19:43:12
    Temat: Re: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 22 September 2021 at 13:22:35 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wie, bo w swojej dobroci dostarcza odpowiednie moduły, jednostki
    > wewnętrzne, wymienniki, czujniki i sterowniki.
    > link pierwszy z brzegu, resztę sobie wyguglaj:
    >
    > https://www.toshiba-hvac.pl/produkty/akcesoria_rav
    >
    > TG
    Ok.
    To napisz do prezesa Toshiby, czy zaleca instalowanie klimy jako pompy ciepła do
    centralnego ogrzewania w klimacie Europy Wschodnie ?

    I czy obejmuje taką instalację i eksploatację gwarancja producenta ?

  • 82. Data: 2021-09-22 20:15:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.09.2021 19:16, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Dlaczego leniwie kręcąca się pompa miałaby mieć gorszy COP? COP zależy
    > wyłącznie od różnicy temperatur.

    No właśnie nie. Chociażby tutaj -
    http://siglercommercial.com/wp-content/uploads/2013/
    01/White-Paper-Variable-Refrigerant-Flow-VRF-Systems
    -01-2013.pdf
    - na stronie 6 możemy zobaczyć wykres sprawności od obrotów dla
    sprężarki obrotowej i spiralnej. Oczywiście inna kwestia, to o jakiej
    różnicy procentowej na osi rzędnych rozmawiamy - bo tego nie pokazuje
    wykres.

    Dlaczego tak jest, to nie wiem ale się domyślam. Sprężarka to takie samo
    urządzenie jak silnik elektryczny, a te nie mają przecież sprawności
    takiej samej w całym zakresie obrotów.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 83. Data: 2021-09-22 20:22:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > No właśnie nie. Chociażby tutaj -
    > http://siglercommercial.com/wp-content/uploads/2013/
    01/White-Paper-Variable-Refrigerant-Flow-VRF-Systems
    -01-2013.pdf

    To jest o czym innym.

    Jarek

    --
    Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.

  • 84. Data: 2021-09-22 20:23:42
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 17:55 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Druga funkcja realizowana przez ten tryb to faktyczne oszczędzanie
    > energii (kosztem wydajności) poprzez inne sterowanie sprężarką.

    Znam to - suszarka małżonki też ma taki tryb. Przełącznik nazywa się
    "eco", a oszczędzanie realizowane jest poprzez dmuchanie ledwo letnim
    powietrzem. To chyba cała esencja tego "oszczędzania energii
    kosztem wydajności".

    Jeśli w PC zasada jest podobna, to wydaje mi się, że prościej (i
    taniej) po prostu ustawić termostat o 2 st. niżej i zezwolić pompie na
    działanie w swojej nominalnej mocy coby skorzystać z optymalnego COP.

    > Kupiłem taki zestaw:
    > https://copem.pl/sollogin

    Wolny rynek to wspaniała rzecz.

    Mateusz

  • 85. Data: 2021-09-22 20:29:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 20:23 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Wolny rynek to wspaniała rzecz.

    Co jest z tym nie tak? - jeszcze nie rozpakowałem...

  • 86. Data: 2021-09-22 20:33:31
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 19:16 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Dlaczego leniwie kręcąca się pompa miałaby mieć gorszy COP? COP zależy
    > wyłącznie od różnicy temperatur.

    W idealnej, akademickiej pompie pewnie tak jest. W rzeczywistości to
    jednak urządzenie mechaniczne, którego trybiki, wymienniki, przekroje
    rurek itd wyliczono na jakąś nominalną prędkość działania sprężarki.
    Stąd mój domysł, że zmiana parametrów pracy sprężarki wpłynie w jakimś
    stopniu na skuteczność procesu. Ale to musiałby potwierdzić jakiś
    praktyk-pomiarowiec, bo to tylko moje chłopskie rozumowanie.

    Mateusz

  • 87. Data: 2021-09-22 20:48:10
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 20:29 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Co jest z tym nie tak? - jeszcze nie rozpakowałem...

    Absolutnie nic - z opisu wygląda na bardzo fajną zabawkę. Mi do głowy
    nie przyszłoby rozglądać się za takim ustrojstwem (a tym bardziej je
    produkować), stąd nieukrywany zachwyt nad wolnym rynkiem - wypełni
    każdą lukę, nawet tę najbardziej niszową. Zastanawiam się tylko, kto
    jest targetem tych zabaweczek... Instalatorzy raczej nie bawią się w
    takie rzeczy, producenci z pewnością mają lepsze zabawki w swoich
    laboratoriach, a Kowalski zadowoli się tym, co mu wyświetla sterownik
    od PC (albo w ogóle nie będzie wnikał, bo skoro buczy i grzeje to
    znaczy że działa). No ale najwyraźniej ktoś to kupuje. Koniecznie
    podziel się wynikami, jak już wszystko pomierzysz.

    Mateusz

  • 88. Data: 2021-09-22 20:50:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 19:28 +0200, Mateusz Bogusz napisał:
    > Właśnie ja nie rozumiem dlaczego w kontekście taktowania piszecie o
    > grzaniu CWU? U mnie grzanie CWU to (zazwyczaj) maksymalne obroty
    > sprężarki aby wodę dogrzać jak najszybciej - no bo i po co miałaby
    > się grzać np. przez 1h jeżeli może się nagrzać przez 30 min?

    Może po to, by uniknąć włączania/wyłączania sprężarki po każdym poborze
    ciepłej wody?

    Mateusz

  • 89. Data: 2021-09-22 20:50:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > stopniu na skuteczność procesu. Ale to musiałby potwierdzić jakiś
    > praktyk-pomiarowiec, bo to tylko moje chłopskie rozumowanie.

    Tak, to wszystko dotyczy "akademickiej pompy", ale o prawach fizyki
    możemy powiedzieć tyle, że zawsze działają. Opisany wcześniej mechanizm
    zwiększania się COP przy obniżeniu mocy też działa zawsze. Czy również
    da się obserwować zjawisko odwrotne, czyli pogorszenie się COP przy
    spadku prędkości obrotowej pompy -- na ten temat w ogólnośco nie da
    się nic powiedzieć. Mój domysł jest taki, że jeśli producent pompy
    daje możliwość regulacji mocy, to jakiś teoretyk-konstruktor najpierw
    tak zaprojektował pompę (płynu, nie ciepła), by miało to sens, a potem
    nawet praktyk-pomiarowiec potwierdził to w laboratorium.

    --
    Jarek

  • 90. Data: 2021-09-22 20:55:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 20:48 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Zastanawiam się tylko, kto
    > jest targetem tych zabaweczek...

    Jak to się zastanawiasz? - ja i mi podobne samosie :-)
    Zerknij na pvmonitor.pl

    > Koniecznie
    > podziel się wynikami, jak już wszystko pomierzysz.

    Oczywiście, jak zawsze.

    TG