  • 1. Data: 2009-12-09 08:33:15
    Temat: Prawidłowa instalacja wodomierza
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Wodociągi mi wykonały instalację: wodomiar -> zawór kulowy -> zawór
    antyskażeniowy. Wszystko 3/4", pomiędzy tymi elementami oczywiście
    nyple, śrubunki itp.

    Czy prawidłowym będzie z punktu widzenia minimalnego prostego odcinka
    za wodomierzem przebudowanie tego do postaci: wodomiar -> zawór
    antyskażeniowy -> kolanko -> zawór kulowy?

    Gdzieś w necie znalazłem informację, że ten minimalny odcinek prosty
    to pięć średnic, czyli w tym przypadku jakieś 10cm. Sam antyskażeniowy
    spełnia ten warunek, pytanie tylko, czy on może być traktowany jako
    "prosty odcinek instalacji"?

    J.

  • 2. Data: 2009-12-09 11:54:40
    Temat: Re: Prawidłowa instalacja wodomierza
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
> [...]

    > to pięć średnic, czyli w tym przypadku jakieś 10cm. Sam antyskażeniowy
    > spełnia ten warunek, pytanie tylko, czy on może być traktowany jako

    Pewny jestes ze jest to zawor antyskazeniowy a nie np. filtr wodny?
    Zaden zawor w sumie nie moze byc traktowany jako odcinek prosty, poniewaz
    wprowadza turbulencje przeplywu.
    dziwnym dla mnie jest ze zawor kulowy zabudowali ci za wodomierzem. Co w
    momencie kiedy trzeba wodomierz wymienic?
    Ale moze to i prawidlowy montaz.
    Prostki przed wodomierzem powinny wynosic 5D, za wodomierzem 3D. Oczywiscie
    sa to minimalne wartosci prostych odcinkow.
    Zawor antyskazeniowy nie jest stricte odcinkiem prostym.

  • 3. Data: 2009-12-09 15:25:52
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 9 Gru, 12:54, "Misiek" <p...@o...pl> wrote:

    > Pewny jestes ze jest to zawor antyskazeniowy a nie np. filtr wodny?

    Tak, jestem pewien, szczerze mówiąc zresztą trudno pomylić jedno z
    drugim.

    > dziwnym dla mnie jest ze zawor kulowy zabudowali ci za wodomierzem. Co w
    > momencie kiedy trzeba wodomierz wymienic?

    Przed wodomierzem jest zawór grzybkowy, nie pisałem o nim, bo nie był
    istotny dla problemu.

    > Prostki przed wodomierzem powinny wynosic 5D, za wodomierzem 3D. Oczywiscie
    > sa to minimalne wartosci prostych odcinkow.
    > Zawor antyskazeniowy nie jest stricte odcinkiem prostym.

    Jeśli za wodomierzem ma być 3D, to przy 3/4" wychodzi jakieś 6cm, co
    spokojnie załatwia śrubunek wodomierza wraz z nyplem łączącym go z
    zaworem antyskażeniowym. Czyli byłoby ok.
    Pozostaje pytanie, czy np. wodociągi nie mają tu swoich zasad
    nakazujących stosowanie zaworu odcinającego bezpośrednio za
    wodomierzem?

    J.

  • 4. Data: 2009-12-09 15:32:32
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Misiek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    > Prostki przed wodomierzem powinny wynosic 5D, za wodomierzem 3D.
    > Oczywiscie sa to minimalne wartosci prostych odcinkow.

    a zalecane (np wymagane przez bytomskie spółdzielnie mieszkaniowe) to 10D
    przed i 5D za.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2009-12-10 07:18:23
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...de.uk.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    c.googlegroups.com...

    > a zalecane (np wymagane przez bytomskie spółdzielnie mieszkaniowe) to 10D

    Oni sobie moga wymagac. Norma i GUM (Glowny Urzad Miar) mowia o 5D przed i
    3D za.

  • 6. Data: 2009-12-10 11:39:13
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

> [...]
    > Oczywiscie sa to minimalne wartosci prostych odcinkow.
    > Zawor antyskazeniowy nie jest stricte odcinkiem prostym.

    Z katalogu HAWLE - Zawór zwrotny antyskażeniowy typu EA z możliwością
    nadzoru i odwodnieniem
    zabezpieczenie przed zanieczyszczeniem w wyniku przepływu zwrotnego w
    instalacjach wody pitnej, czystej przemysłowej oraz instalacjach centralnego
    ogrzewania. na przyłączach wodociągowych powinny być zabudoane za
    wodomierzem, w pozycji z króćcami kontrolnymi skierowanymi w dół (montaż w
    pozycji poziomej).

  • 7. Data: 2009-12-10 13:06:31
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Misiek <p...@o...pl> wrote:

> [...]
    > zabudoane za wodomierzem, w pozycji z króćcami kontrolnymi
    > skierowanymi w dół (montaż w pozycji poziomej).

    No i bądź tu człowieku mądry. Zadzwoniłem do wodociągów i
    dowiedziałem się tyle:
    - powinien być zawór odcinający zaraz za licznikiem a dopiero po nim
    antyskażeniowy, bo tak jest w projekcie i koniec. - OK, trudno,
    argument rozumiem.
    - ważna jest kolejność, natomiast jak mi przeszkadza długość
    odcinka, to antyskażeniowy mogę (wg pana, z którym rozmawiałem)
    zamontować za kolankiem, pionowo. Ja zdziwiony pytam, czy on nie
    powinien być poziomo umieszczony, a on, że nie musi, bo ma sprężynę.

    Ech, chyba zostawię jak jest, poczekam na formalny odbiór a potem
    sobie przerobię...

    J.

  • 8. Data: 2009-12-10 22:13:44
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    > Użytkownik "Jackare" <...@s...de.uk.pl> napisał w wiadomości

    > Oni sobie moga wymagac. Norma i GUM (Glowny Urzad Miar) mowia o 5D przed i
    > 3D za.

    ano mogą bo zazwyczaj są właścicielami instalacji w budynkach i dostawcami
    mediów. Chcą mieć lepiej niż minimum jakie podaje norma.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2009-12-11 06:32:42
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

> [...]
    >>

    > ano mogą bo zazwyczaj są właścicielami instalacji w budynkach i dostawcami
    > mediów. Chcą mieć lepiej niż minimum jakie podaje norma.

    Moc moga, ale jak bedziesz miec 5D i 3D nie maja prawa odmowic "odbioru"
    takiej instalacji. Zreszta przy tak malym wodomierzu te 5D to "pestka" :-)
    Firma w ktorej pracuje robi przeplywomierze elektromagnetyczne o srednicy od
    3 mm do 2000 mm. Przy 2000 mm nawet 1D jest czasem wielkim problemem hehehe.
    A normy sa takie same, bo i to i to jest niczym innym jak wodomierzem.